تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۹۱۳۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جلسه مهم امروز بورس چطور گذشت

می متالز - عضو شورای عالی بورس با اشاره به نکاتی از جلسه مهم گفت: همه اعضا خواهان رفع نگرانی های فعالان بازار و ثبات مقررات بودند و رئیس سازمان بورس هم بر این موضوع صحه گذاشت.
جلسه مهم امروز بورس چطور گذشت

به گزارش می متالز، یک عضو شورای عالی بورس که مایل به اعلام نام نبود درباره جلسه مهم عصر دیروز شورای عالی بورس به بورس پرس توضیح داد: در این جلسه 2.5 ساعته که رئیس کل بانک مرکزی برای چندمین بار حضور داشت ، فضای مثبتی حاکم بود .

در ابتدای جلسه ، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه ، شرکت ها و عرضه های اولیه و جریان نقدینگی ارایه کرد .

جمع بندی این جلسه هم این بود که نگرانی مسئولان نهاد ناظر بازار سرمایه از تبعات هجوم نقدینگی به بازار به جا  بوده و تلاش برای کنترل وضعیت از طریق رویه های جدید درست است اما با توجه به شرایط فعلی ایران و اقتصاد ، بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری به آرامش و ثبات در مقررات نیاز دارد. همه اعضا هم خواهان رفع نگرانی های فعالان بازار و ثبات مقررات و شرایط بودند. رئیس سازمان بورس هم بر این موضوع صحه گذاشت .

برهمین اساس مقرر شد دامنه نوسان قیمت سهام شرکت های بورسی و فرابورسی ، بدون تغییر و همان 5 درصد بماند اما حجم مبنای سهام طبق ابلاغیه دو هفته پیش سازمان بورس ، اجرایی شود . چرا که رویه جدید حجم مبنا ، نشان داد که در روزهای منفی بازار هم ، اهرم مناسبی بوده و مانع از ریزش بی جهت و کاذب قیمت ها می شود .

در مورد ورود شرکت های جدید و ترغیب سهامداران عمده به واگذاری سهام هم که با تلاش مضاعف و همه جانبه سازمان بورس و بورس تهران و فرابورس همراه است ، مقرر شد طی روزهای باقی مانده سال ، شرکت های آماده ، اقدام به تکمیل اطلاعات و پذیرش و درج نماد کنند تا در اولین زمان ممکن ، عرضه شود.

به گفته وزیر اقتصاد، شخص رئیس جمهور هم ضمن حمایت از بورس ، پیگیر تسریع در خصوصی سازی شرکت های دولتی باقی مانده و ورود شرکت های جدید به بازار است.

در خصوص اوراق گام هم مقرر شد با همان روال قبلی ، ابتدا در بازار پول عرضه و سپس با وقفه کوتاه مدتی، امکان معاملات آن در بازار سرمایه فراهم شود.

همچنین بر خلاف شایعات بی اساس روزهای گذشته ، هیچ اختلاف نظری بین وزیر و رئیس سازمان بورس دستور برکناری و معرفی فرد دیگری برای ریاست سازمان بورس نبود و محمدی موارد کارشناسی را مطرح کرد .

در این میان همه اعضا شورای عالی بورس احترام ویژه ایی برای محمدی قائل هستند که دارای دقت نظر ، گستردگی اطلاعات و دانش بوده و همواره  انرژی مضاعف و تلاش زیادی برای توسعه بازار دارد و حتی در روزهای تعطیل هم پیگیر امور است .

در پایان جلسه هم ، وزیر اقتصاد خواهان مصاحبه زنده با صدا و سیما شد تا نگرانی های فعالان از تغییرات اخیر در مقررات بازار سرمایه برطرف و شرایط بازار عادی شود.

عناوین برگزیده