تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۹۵۰۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیگنال گروسی به بورس

‌می‌متالز - شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران دیروز توانست تا چند قدمی فتح کانال ۸/ ۱میلیون‌واحدی افزایش ارتفاع دهد.

به گزارش می‌متالز، پس از تجربه سنگین‌ترین افت نماگر اصلی بازار سهام در روز شنبه سرمایه گذاران با تغییر راهبر معامله گری خود توانستند شاخص‌های سهامی را به‌طور مجدد وارد مدار صعود کنند. به‌این‌ترتیب در روز یک شنبه دماسنج تالار شیشه‌ای با افزایش ۷‌هزار و ۷۳۰‌واحدی همراه شد و تا سطح یک‌میلیون و ۷۹۵‌هزار‌واحدی پیشروی کرد. به‌رغم رشد ۴۳/ ۰درصدی شاخص اصلی بازار سهام، شاخص کل هم‌وزن نیز با تاثیر پذیری یکسان از کلیت نماگر‌های بازار شرایط نسبتا مطلوب‌تری را تجربه کرد، به‌نحوی‌که این نماگر بورسی با ۸۶/ ۰درصد افزایش به‌کار خود در این روز معاملاتی پایان داد.

اینکه بورس تهران در روز شنبه افت شدیدی را متحمل شد و در روز یک شنبه نیز به‌طور مجدد توانست به تعادل بازگردد، باید توجه داشت که چرایی این اتفاق دقیقا به ریسک‌های سیاسی بازمی‌گردد. سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را می‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین عامل تشدید ریسک بازار سهام برشمرد که معامله‌گران بورسی نیز با تشدید سطح عرضه سهام به استقبال او در تهران رفتند، اما طولی نکشید که سیگنال‌های امیدوارکننده‌ای از دیدار گروسی با مقامات کشور به کلیت اقتصاد مخابره شد. در پی این رویداد دلار اندکی عقب نشینی کرد و بورس تهران با ورود مجدد جریان نقد توانست سبز پوش شود. آنچه پیداست، بر از سرگیری فعالیت‌های آژانس و شروع به‌کار مجدد تجهیزات نظارتی توافق‌هایی صورت گرفته‌است.

از طرفی موضوع ذرات اورانیوم ۸۴‌درصدی که می‌توان آن را به‌عنوان یکی از دلایل اصلی چنین سفری مطرح کرد نیز در ادامه مشخص شد که تولید یا انباشت اورانیوم در چنین سطحی وجود نداشته‌است. انتشار اخبار مثبت باعث شد تا سرمایه گذاران راهبرد معامله گری خود را تغییر دهند. از طرفی بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران عامل مهمی در راستای تزریق منابع مالی به صنایع ریالی بود. با توجه به پیشتازی دلاری‌ها طی چند وقت گذشته نیز بازار به‌دنبال بهانه‌ای در راستای شناسایی سود و چرخش نقدینگی میان سایر صنایعی بود که از پتانسیل بیشتری برای افزایش برخوردار بودند، بنابراین دیروز متقاضیان ورق معاملات بورس تهران را بازگرداندند، به‌نحوی‌که در پی این اتفاق ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) به رقم ۴‌هزار و ۱۹۷‌میلیارد‌تومان رسید. در این میان صنایعی نظیر خودرو و ساخت قطعات با ۱۱/ ۸۶میلیارد‌تومان، فنی و مهندسی با ۵۵/ ۵۲میلیارد‌تومان و نهاد‌های مالی با ۵۱/ ۲۹میلیارد‌تومان ورود پول از سوی سرمایه گذاران خرد همراه شدند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، در روز گذشته تمایل جریان نقد حقیقی در بورس تهران به سمت شرکت‌های عمدتا ریالی بود به‌نحوی‌که این قبیل از صنایع به روایت آمار وضعیت به‌مراتب بهتری را نسبت به سایرین تجربه کردند. در آن‌سوی بازار سهام، اما صنعت فلزات اساسی با ۳۱/ ۷۳میلیارد‌تومان، فرآورده‌های نفتی با ۳۲/ ۴۴‌میلیارد‌تومان و محصولات شیمیایی با ۲۳/ ۳۵میلیارد‌تومان فرار پول از سوی سهامداران خرد مواجه شدند.

به هر ترتیب دیروز ۷۴‌میلیارد تومان پول از جانب سهامداران حقیقی از گردونه معاملات بازار سهام خارج شد که کمترین میزان خروج حقیقی از ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ تاکنون به‌ثبت رسید. عمده فعالانی که چنین راهبردی را در امر سرمایه‌گذاری خود دنبال می‌کنند، اما معتقدند که پس از کسب بازدهی معقول از ابتدای اسفند ماه تاکنون، حال با توجه به اینکه در نیمه اسفند ماه قرار داریم احتمال اینکه از این پس تسویه اعتباری کار گزاری‌ها تشدید شود و از طرفی برخی از هلدینگ‌ها و صندوق‌ها نیز رفته‌رفته به سمت فروش سهام در اختیار خود میل پیدا کنند وجود خواهد داشت چراکه در نتیجه چنین راهبردی، به‌طور معمول فشار عرضه می‌تواند تا حدودی دارایی‌های سهامی معامله‌گران را با ریسک مواجه کند. هرچند در روز شنبه همزمان با افزایش سطح ریسک سیستماتیک بازار به‌یک‌باره شاهد ورود ۱۴۴‌میلیارد‌تومانی جریان نقد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودیم، اما دیروز ۲۳‌میلیارد‌تومان خروج از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌ثبت رسید. به بارو برخی از کارشناسان بورسی می‌توان این‌گونه استنباط کرد که معامله‌گران در برهه کنونی حضور در برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به فعالیت مستقیم در بورس اوراق‌بهادار تهران ترجیح می‌دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده