تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۲۶
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۲۹۴۹۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از سال ۹۸ تا ۱۰ ماه سال جاری:

مقایسه چند ساله شاخص بورس و سرمایه‌گذاری خارجی/ خبری از افزایش نشد!

‌می‌متالز - وضعیت چند ساله دو متغیر شاخص بورس و سرمایه‌گذاری خارجی مقایسه و مشخص شد در سال جاری به تعداد سرمایه گذاران خارجی در بازار سهام اضافه نشده است!

به گزارش می‌متالز، طبق گزارش سازمان بورس، ارزش سبد سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و فرابورس، ابتدای فروردین سال ۹۸ بالغ بر ۱.۱ هزار میلیارد تومان بود که در اواخر اسفند همان سال با رشد ۸۹.۵ درصدی به ۲.۱ هزار میلیارد تومان رسید و هرچند رشد قابل توجهی بود، اما در مقایسه با رشد ۹۰۰ درصدی شاخص، چندان چشمگیر نشد.

براساس این گزارش، طی سال ۹۹ هم ارزش سبد سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و فرابورس ۶۱ درصد بیشتر و برای بورس، تاریخی شد. زیرا شاخص در مرداد قله تاریخی ۲.۱ میلیون واحدی را فتح کرد، ولی این رشد ماندگار نبود و شاخص وارد اصلاح بزرگ ۴۰ درصدی شد. هرچند که بازدهی بازار سهام در پایان همان سال ۳۷ درصد ثبت شد.

در سال گذشته هم رشد ارزش سبد سرمایه‌گذاری خارجی منفی ۲۱.۴ درصد و معادل رشد شاخص هم وزن بود. رشد شاخص کل هم ۴.۵ درصد بود؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد کاهش ارزش سبد سرمایه‌گذاری خارجی قابل توجیه باشد.

طی ۱۰ ماه سال‌جاری نیز ارزش سبد سرمایه‌گذاری خارجی ۴۶.۲ درصد بیشتر شد، اما شاخص کل و هم وزن ۲۳.۵ و ۵۰ درصد بازدهی داشت. همچنین تعداد سرمایه‌گذار خارجی در بازار سهام طی سال‌های ۹۸ تا انتهای سال قبل تقریبا ۴ برابر افزایش یافت و بعد از آن میزان این عدد تقریبا ثابت ماندو صرفا تغییر ۱.۱ درصدی را در سال جاری تجربه کرد.


سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر نشدند


تعداد سرمایه‌گذاران خارجی هم تا پایان دی بدون تغییر و همان ۴ هزار و ۳۱۹ نفر بود این متغیر در فروردین ۹۸ شامل ۱۳۰۰ سرمایه‌گذار خارجی بود که تا پایان سال با رشد ۴۲ درصدی به ۱۸۴۱ نفر رسید. سال ۹۹ تعداد سرمایه‌گذار خارجی با افزایش حدود دو برابری به ۳۵۹۶ نفر رسید، اما این روند در سال قبل تکرار نشد و تعداد سرمایه‌گذاران خارجی به ۴۰۲۵ نفر رسید.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده