تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۱۴۸۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اعطای پاداش به چهارمین گزارشگر حرفه‌ای ناهنجاری بازار سرمایه

‌می‌متالز - با ارسال گزارش ناهنجاری در سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه، مدیران و اعضای هیئت مدیره یک شرکت ناشر بورسی پس از بررسی پرونده در مراجع رسیدگی و طی مراحل قانونی از سوی مرجع تجدیدنظر، به جرائم نقدی محکوم شدند. تخطی از مواد قانون بازار اوراق بهادار و دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، تخلفات این ناشر بورسی بوده است.

به گزارش می‌متالز، محمد حسین‌پور رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس در مراسم اعطای چهارمین پاداش به گزارشگران ناهنجاری در بازار سرمایه، با اشاره به این نکته که اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه از سال ۹۸ در سازمان بورس و اوراق بهادار ذیل مدیریت نظارت بر بورس‌ها تشکیل شده است، اظهار کرد: این اداره از بدو تاسیس با هدف افزایش شفافیت در بازار سرمایه، گزارش‌های ناهنجاری در حوزه عدم رعایت قوانین و مقررات بازار سرمایه را از فعالان بازار و گزارشگران حرفه‌ای دریافت و با توجه به محتوای گزارش، در ۴ حوزه تخصصی نهاد‌های مالی، بازار اوراق بهادار، فضای مجازی و ناشران اوراق بهادار مورد بررسی تخصصی قرار می‌دهد.

حسین پور در ادامه با توجه به اهمیت نقش گزارشگران حرفه‌ای ناهنجاری در بهبود سلامت بازار سرمایه، تصریح کرد: نهاد‌های ناظر بازار سرمایه دنیا، طی سال‌های اخیر به منظور شناسایی موارد نقض قوانین اوراق بهادار و ارتقای سلامت بازار سرمایه توجه شایانی به افشاگری و گزارش‌های سوت‌زنی داشته‌اند.

وی ضمن اشاره به اهدای رقم پاداش ۶٥٠ میلیون ریالی به چهارمین گزارشگر ناهنجاری بازار سرمایه، در خصوص روند بررسی گزارش‌های ناهنجاری ارسال شده به این اداره، بیان کرد: پس از دریافت گزارش ناهنجاری از طریق سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه به نشانی اینترنتی https://dideban.seo.ir، اگر تخلفی از قوانین و مقررات احراز شود، طی مراحل قانونی از سوی همکاران، پرونده‌ای برای آن تخلف تشکیل شده و به واحد‌های حقوقی سازمان ارسال می‌شود.

وی افزود: در صورتی که این گزارش‌ها پس از طی فرایند حقوقی، مشمول جرائم نقدی یا جلوگیری از زیان ذینفعان در بازار سرمایه تشخیص داده شود، معادل ۱۰ تا ۳۰ درصد مجموع جرائم نقدی یا زیان احتمالی مورد تخمین جلوگیری شده، پس از تصویب در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، به عنوان پاداش به گزارشگر ناهنجاری اعطا خواهد شد.

رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس در ادامه تاکید کرد: گزارشگران ناهنجاری می‌توانند از طریق سامانه مذکور گزارش‌های تخلف را به اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه ارسال کنند.

به گفته حسین پور؛ ارسال گزارش‌ها به دو طریق "با نام و بی‌نام" امکان‌پذیر است؛ لذا افرادی که متقاضی دریافت پاداش باشند باید به طریق "با نام" گزارش خود را ثبت و برای اداره دیده‌بان سلامت ارسال کنند تا پس از بررسی و ارائه گزارش به هیات مدیره سازمان، ۱۰ تا ۳۰ درصد جرایم به عنوان پاداش به او تعلق گیرد.

وی تصریح کرد: در صورت نیاز، در مرحله ادامه کار و بررسی گزارش‌ها، با گزارشگر ناهنجاری جلسات کاملا محرمانه برگزار و پس از اخذ مستندات و بررسی آنها، پرونده نهایی خواهد شد.

حسین ‎پور در پایان اطمینان داد: اطلاعات مربوط به گزارشگران ناهنجاری نزد سازمان بورس کاملاً محرمانه باقی مانده و هیچکس از این گزارش‌ها مطلع نخواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده