
به گزارش میمتالز، در سال ۲۰۲۵ بازار جهانی فولاد شاهد تحرکی کمسابقه از سوی صادرکنندگان چینی بوده است. حجم صادرات این کشور از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور کرده و حتی غولهای فولادی همچون باواستیل توانستهاند تنها در هفت ماهه نخست سال بیش از ۴.۸۳ میلیون تن فولاد صادر کنند که نزدیک به ۸۰ درصد کل صادرات سال ۲۰۲۴ آنهاست.
این شتاب صادراتی در حالی استمرار یافته که بسیاری از اقتصادهای بزرگ با اتخاذ تعرفهها و مقررات سختگیرانه تلاش کردهاند ورود فولاد ارزان چینی را مهار کنند. با وجود این چین با تغییر مسیر صادرات به سمت بازارهای نوظهور و تقویت حضور در خاورمیانه و آفریقا، بخش قابل توجهی از افت بازارهای سنتی خود را جبران کرده است.
کشورهای جنوب شرق آسیا مانند ویتنام و فیلیپین همچنان از مشتریان پرحجم محصولات چینی هستند، اما بازار خاورمیانه بهویژه در حوزههای عمرانی و انرژی در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد راهبردی است.
امارات، عربستان و مصر با پروژههای زیرساختی گسترده قراردادهای چندمیلیونتنی با تأمینکنندگان چینی منعقد کردهاند. این حضور روبهرشد نه تنها تعادل قیمتی در بازار منطقه را تغییر داده بلکه فشار مضاعفی بر رقبا به ویژه تولیدکنندگان ترکیه، ایران و هند وارد کرده است.
ورود مقاطع و بیلت چینی با قیمت پایینتر از میانگین بازار باعث کاهش حاشیه سود فولادسازان منطقه و تغییر استراتژی فروش آنها شده است.
با وجود این موفقیت صادراتی اسناد منتشرشده از نهادهای صنعتی چین نشان میدهد دولت این کشور برنامههایی برای کاهش تولید در بازه ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ و خروج ظرفیتهای ناکارآمد دارد.
این سیاستها با هدف کنترل مازاد عرضه، کاهش جنگ قیمتی و بهبود کیفیت تولید دنبال میشود. از سوی دیگر، نظارت سختگیرانهتر بر صادرات، به ویژه در زمینه معافیتهای مالیاتی و دور زدن تعرفهها، میتواند بخشی از مزیت قیمتی فعلی را از بین ببرد.
پیشبینیها حاکی از آن است که در ماههای پایانی سال به دلیل عوامل فصلی فشار هزینه و احتمال کاهش تقاضای جهانی از شدت موج صادراتی چین کاسته شود. با این حال حتی افت نسبی عرضه، بهواسطه نقش سنگین چین در تعیین مرجع قیمتها، میتواند به سرعت باعث تثبیت یا افزایش نرخها در بازار خاورمیانه و سایر نقاط جهان شود.
در چنین فضایی فولادسازان منطقهای ناچارند راهبردهای خود را به سرعت بازنگری کنند؛ افزایش بهرهوری، تنوع بازار صادراتی و ایجاد ائتلافهای بازاریابی میان کشورهای تولیدکننده میتواند تنها راه عبور از موجی باشد که به رهبری چین شکل گرفته و همچنان در حال تغییر نقشه تجاری فولاد جهان است.