تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۴۱۰۴۸

توافق وزارت راه و صمت برای واردات واگن مسافرتی

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی از توافق با وزارت صمت برای رفع موانع واردات واگن مسافری خبر داد و گفت: اگر ظرفیت داخلی جواب ندهد از ظرفیت واردات استفاده خواهیم کرد.

به گزارش می‌متالز، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی، در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با تاکید بر اینکه امسال باید بتوانیم سال متفاوتی را در بخش ریلی رقم بزنیم، اظهار کرد: آنچه که در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است توسعه زیرساخت ناوگان و لکوموتیو است.

وی با تاکید بر اینکه باید بار را از بخش جاده‌ای به بخش ریلی منتقل کنیم، گفت: لازمه این کار ارائه مشوق است. این اقدام باعث ایمنی بیشتر در جاده‌ها می‌شود چرا که یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای تردد خودرو‌های تجاری است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت افزایش سرعت سیر قطار‌های باری اضافه کرد: برای این کار نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم؛ با توجه به محدودیت‌های منابع مالی در دولت نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم که در این راستا مکانیزم‌های تشویقی جدیدی را طراحی کرده‌ایم.

بذرپاش از تهاتر نفت و ارائه تسهیلات تشویقی به عنوان برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در این زمینه نام برد و با یادآوری اینکه در حوزه واگن مسافری پیشنهاد تامین ۵۰۰ واگن را قبلا ارائه کرده بودیم، اظهار کرد: در حوزه لکوموتیو نیز تا جایی که امکان داشته باشد، واگذاری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل سودده نبودن بخش مسافری، بخش خصوصی تمایل کمتری به حضور در آن دارد گفت: در بخش قیمت بلیط قطار با توجه به اینکه اقشار کم بضاعت از این وسیله حمل و نقل استفاده می‌کنند ملاحظات قیمتی را برای تعرفه‌گذاری داریم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه امسال رشد ۵۸ درصدی را در ترانزیت جاده‌ای داشته‌ایم، از رشد ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با توجه به تقاضای روزافزون در بنادر، باید زیرساخت‌های این بخش را توسعه دهیم تا بتوانیم تقاضا‌ها را پاسخگو باشیم.

بذرپاش با بیان اینکه زمان سیر کالا از جنوب به شمال کشور در کریدور شمال - جنوب به یک سوم کاهش یافته است تصریح کرد: باید زیرساخت‌ها را افزایش دهیم. در این زمینه باید خطوط ریلی تک خطه را دو خطه کنیم که با این کار باز هم شاهد کاهش زمان سیر بار از جنوب کشور به شمال خواهیم بود.

رفع مشکل ماندگاری واگن‌های باری در بنادر

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه برخی صاحبان بار به دلیل ارزان‌تر بودن از واگن‌ها به عنوان انبار استفاده می‌کردند افزود: این کار به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به اجاره انبار صورت می‌گرفت و یکی از دلایل خواب کالا‌ها در بنادر بود. با تشکیل یک کارگروه ویژه در هماهنگی بین سازمان بنادر و دریانوردی، راه آهن و گمرک این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

وی در پاسخ به سوال تسنیم درخصوص مباحث پیش آمده بین بخش خصوصی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: همکاری بین راه‌آهن و بخش خصوصی مورد توجه وزارت راه است. این یک همکاری انتخابی نیست بلکه یک اجبار است. اگر بخش خصوصی وارد این صنعت نشود در حوزه زیرساخت و ناوگان توفیقی نخواهیم داشت.

بذرپاش با بیان اینکه قطار سریع‌السیر مشهد سرمایه‌گذاری سنگینی را می‌خواهد گفت: با توجه به این مساله تمهیداتی را اندیشیده‌ایم تا این پروژه مانند برخی پروژه‌ها پس از آغاز به مشکل مالی نخورد. توافقات خوبی با شرکای خارجی برای ورود فناوری داشته‌ایم ضمن اینکه منابع مالی دائمی برای این پروژه پیش‌بینی شده است. در خصوص خط آهن تهران - اصفهان نیز با مشکل فاینانس مواجه شدیم که با همکاری بانک مرکزی این مساله به زودی برطرف می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه درخصوص راه‌آهن رشت - آستارا، ایران و روسیه توافق اجرایی امضا کرده‌اند گفت: هم در ایران و هم در روسیه با بروکراسی مواجه هستیم، اما مصمم به اجرای پروژه هستیم تاکنون گمانه‌زنی‌ها درباره مسیر در ۵۰ نقطه انجام شده که البته طرف روسی نیز تمایل به گمانه‌های بیشتری دارد.

وی همچنین از توافق با وزارت صمت برای رفع موانع واردات واگن مسافری خبر داد و افزود: اگر ظرفیت داخلی جواب ندهد از ظرفیت واردات استفاده خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده