تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۵۰
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۴۰۶۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به گفته تحلیلگر مسائل اقتصادی؛

کاهش ۲۳ درصدی نرخ رشد نقدینگی

‌می‌متالز - تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: با کاهش تنش‌ها و تدابیری که در حوزه دیپلماسی اقتصادی دنبال می‌شود، کاهش بیشتر نرخ ارز قریب‌الوقوع است و ادامه این روند مستلزم کنترل نقدینگی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الله فرزانی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه با کاهش تنش‌ها و تدابیری که در حوزه دیپلماسی اقتصادی دنبال می‌شود، کاهش بیشتر نرخ ارز قریب‌الوقوع است، گفت: ادامه این روند مستلزم کنترل نقدینگی است و انتخابات آمریکا نیز تاثیراتی را از لحاظ انتظارات تورمی روی نرخ ارز خواهد گذاشت.

وی افزود: از نظر کوتاه‌مدت روز‌های خوب ارزی در پیش است و ما همیشه از نظر تاریخی در اواخر اردیبشهت و اوایل خرداد کمترین قیمت دلار در طول سال را تجربه می‌کنیم. سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در کنترل نقدینگی و عوامل پولی بیانگر توانایی بانک مرکزی در کنترل علت اصلی افزایش نرخ ارز است.

فرزانی اشاره کرد: کنترل نقدینگی و خلق پول توسط دولت در اختیار بانک مرکزی نیست، ولی رئیس‌کل توانست از طریق کنترل ترازنامه بانک‌ها خلق پول توسط بانک‌ها را کنترل کند. نتیجه این سیاست، کاهشی شدن نرخ رشد نقدینگی است و باعث شد این نرخ به ۲۳ درصد برسد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: تاثیر هیجانات روی انتظار تورمی را نباید نادیده گرفت و همچنین تسهیلات تکلیفی باری است که از طرف دولت بر دوش بانک‌ها قرار گرفته است. در شیوه قانون‌نویسی تسهیلات تکلیفی تبعاتی آن در نظر گرفته نشده است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!