تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۳۹۰۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در همایش تجاری ایران و عراق تأکید شد

پایداری روابط تجاری ایران و عراق، نیازمند سرمایه‌گذاری مشترک است

‌می‌متالز - در همایش تجاری ایران و عراق بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور به عنوان راهی برای پایداری روابط تجاری تأکید شده و اشاره شد برای حل مشکل نقل و انتقالات مالی باید راه‌حل‌هایی علاوه بر تهاتر ایجاد شود.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، گفت: برای پایداری هر چه بیشتر روابط ایران و عراق در حوزه اقتصادی، تجار دو کشور باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک پیش بروند.

یحیی آل اسحاق، در همایش تجاری ایران و عراق، با اشاره به روابط استراتژیک دو کشور، افزود: مسوولین تصمیم گیر و تصمیم‌ساز در هر دو کشور معتقدند روابط تجاری ایران و عراق مانند نخ تسبیحی برای انسجام و تداوم سایر روابط سیاسی، فرهنگی و ... است و اگر روابط تجاری پایدار و در حجم بالا تداوم داشته باشد، روابط دیگر نیز توسعه خواهند یافت.

او با اشاره به هدف‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری حجم روابط تجاری دو کشور، افزود: سال گذشته حجم تبادلات ایران و عراق در آمار رسمی حدود ۱۰ میلیارد دلار و غیررسمی حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین تحقق این هدف دشوار نیست.

او با تأکید بر اینکه باید در روابط تجاری خود، چشم‌انداز بلندمدت‌تری داشته باشیم، ادامه داد: تنها راه رسیدن به پایداری در روابط تجاری، توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک به ویژه در امور زیربنایی، خدمات و تجارت است. بودجه سرمایه‌گذاری عراق سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار است که بودجه قابل اعتنایی است و از این میزان ایران باید تلاش کند تا سهم قابل توجهی داشته باشد.

آل اسحاق با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه نقل و انتقالات مالی، گفت: این مسائل قابل‌حل است و بانک‌های مرکزی دو کشور در حال مذاکره هستند.

فضای تجاری عراق، آماده سرمایه‌گذاری است

در ادامه این نشست عقیل موسوی، رایزن تجاری عراق در ایران با اشاره به حضور پرشمار تجار ایرانی و عراقی در این نشست، گفت: دولت عراق تلاش می‌کند، زمینه مساعدی برای فعالیت‌های مشترک در حوزه‌های مختلف با ایران فراهم کند و فضای تجاری عراق آماده سرمایه‌گذاری است.

موسوی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای بهبود صنایع و تکنولوژی عراق داشته باشند، افزود: دولت عراق در تلاش است تا حجم تبادلات تجاری با ایران را افزایش داده و به حد متوازن میان دو کشور برساند. این امر انجام کار‌های مشترک میان دو طرف ممکن نیست.

پایداری روابط تجاری ایران و عراق، نیازمند سرمایه‌گذاری مشترک است

با مبادله کالا از طریق ارز‌های ملی، می‌توان بر تحریم‌ها غلبه کرد

طارق الهاشم الفیهان، نایب‌رئیس اتاق‌های بازرگانی عراق نیز، اکسپو ۲۰۲۴ تهران را فرصت مناسبی برای پیشبرد روابط میان ایران و عراق دانست و گفت: ما مصمم به توسعه سطح تجارت دو کشور از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار هستیم. اما در این مسیر با موانعی مواجهیم. مهم‌ترین مانع تبدیل ارز است که دولت‌های دو کشور سعی کرده‌اند از طریق تهاتر آن را حل کنند. دولت‌های دو کشور به توافق رسیدند که عراق، روزی ۱۰۰ هزار بشکه نفت در قبال واردات برق و گاز از ایران، صادر کند.

الهاشم با بیان اینکه ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه شده در عراق دارد، گفت: مبادله کالا با ارز‌های ملی دو کشور را راه‌حل دیگری برای رفع مشکلات ارزی و غلبه بر تحریم‌هاست. باید بتوانیم با روش‌های مختلف بر تحریم‌ها غلبه کنیم و حجم تجارت دو کشور را افزایش دهیم.

اتاق‌های بازرگانی مشوق‌های سرمایه‌گذاری را اطلاع‌رسانی کنند

یوسف باپیری، رئیس کارگروه اقلیم کردستان اتاق مشترک ایران و عراق نیز با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور، ادامه داد: در ایران و عراق قوانین خوبی برای جذب سرمایه وجود دارد. اما اغلب تجار از این قوانین بی‌اطلاع هستند. این وظیفه اتاق‌های بازرگانی است که اطلاع‌رسانی کنند و از این طریق حجم مبادلات تجاری را افزایش دهند.

بازه زمانی فعالیت مرز‌های ایران و عراق ۲۴ ساعته شود

طاهر عزالدین محمد، رئیس اتاق بازرگانی حلبچه، در این نشست با اشاره به پررنگ‌تر شدن حضور چین و ترکیه در بازار عراق، گفت: باید راهکار‌های مناسبی برای غلبه بر اثرات تحریم پیدا کنیم. ما بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک و ۸ مرکز مهم تبادل تجاری داریم؛ بنابراین باید راهکار‌های دیگری علاوه بر تهاتر برای حل مشکل انتقال پول میان عراق و ایران پیدا کنیم.

او با تأکید بر اینکه باید حفظ امنیت تجارت دو کشور برای هر دو طرف مهم باشد، اظهار کرد: لازم است روی مرز‌ها بیشتر کار کنیم. اگر فعالیت مرز‌ها ۲۴ ساعته شده و مرز‌های بیشتری باز شوند، مبادلات تجاری تسهیل خواهند شد. در این راستا اتاق حلبچه در تلاش برای بازگشایی مرز «سازان» است.

عزالدین محمد همچنین خواستار سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک با ایران برای توسعه صنعت گردشگری و کشاورزی در حلبچه شد.

دعوت از بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی عراق

علا ولی علی، رئیس اتاق بازرگانی العماره نیز با اشاره به پیشرفت‌های تکنولوژیکی ایران، با اشاره به تمایل زیاد بخش خصوصی عراق برای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: ما از بخش خصوصی ایران دعوت می‌کنیم در احداث مدارس، شهرک‌های صنعتی و مسکونی و سایر پروژه‌های زیربنایی سرمایه‌گذاری کنند. در این زمینه مشوق‌های خوبی در عراق وجود دارد.

پایداری روابط تجاری ایران و عراق، نیازمند سرمایه‌گذاری مشترک است

تفاوت ۱۰ درصدی نرخ دلار آزاد و بانک مرکزی در تجارت با ایران مشکل‌ساز شده است

محمد رسول نایب‌رئیس اتاق سلیمانیه با تأکید بر تلاش برای بهبود تراز تجاری دو طرف و متوازن ساختن آن، اظهار کرد: تولیدکنندگان ایرانی باید کالا‌های با استاندارد بالا را به بازار عراق روانه کنند.

او افزود: دلار برای همه کشور‌ها به جز ایران، مبتنی بر نرخ بانک مرکزی عراق قابل تهیه است. متأسفانه تجار اقلیم و عراقی باید برای تجارت با ایران، ارز آزاد تهیه کنند.

رسول با اشاره به اینکه تفاوت نرخ دلار آزاد و بانک مرکزی عراق حدود ۱۰ درصد است، گفت: این یعنی قیمت تمام شده کالای ایرانی در بازار عراق ۱۰ درصد گران‌تر خواهد شد که مقرون به صرفه نیست.

برای ماندگاری در بازار عراق، کیفیت، زمان تحویل و قیمت کالا بهبود یابد

محمد الیثی، رئیس اتاق دیوانیه عراق نیز با تأکید بر اینکه باید سطح تبادلات تجاری خود را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم، گفت: موانعی در این مسیر وجود دارد که باید آنها را پشت سر بگذاریم تا این امر تحقق یابد.

به گفته او کیفیت پایین کالا، زمان تحویل کالا و قیمت آن از موانع اصلی در افزایش تجارت ایران و عراق است. بازار عراق رقابتی است و ما مایلیم با ایران تعامل تجاری داشته باشیم، اما باید این نکات منفی از بین برود.

الیثی افزود: دیوانیه در همه زمینه‌های تجاری، صنعتی و کشاورزی خواستار مشارکت است و از سرمایه‌گذاران ایرانی استقبال می‌کند.

ترانزیت دام زنده به اقلیم کردستان آزاد شود

شیخ عطا نوری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق نیز با بیان اینکه سالانه حدود ۶ میلیارد دلار کالا به اقلیم از ایران وارد می‌شود، گفت: می‌خواهیم سهم کالا‌های ایرانی در بازار اقلیم را افزایش دهیم.

او همچنین خواستار آزاد شدن ترانزیت دام زنده از ایران به اقلیم کردستان شد.

افزایش ۱۸۰ درصدی واردات از عراق در سال گذشته

فرزاد پیلتن، نماینده ویژه تجاری ایران در بغداد، نیز با اشاره به اینکه هیات تجاری ۳۰۰ نفره عراق بزرگ‌ترین هیات حاضر در رویداد اکسپو ۲۰۲۴ تهران بود، گفت: عراق دومین بازار صادراتی ایران محسوب می‌شود و مهم‌ترین بازار تجارت خارجی ایران است چرا که ما با عراق بیشتر حول کالا‌های ساخته شده تجارت داریم. بازار عراق از جهت تنوع سبد صادرات ایران به این کشور نیز برای ما مهم است.

پیلتن با اشاره به وجود مشکلاتی در تجارت با عراق، ادامه داد: کیفیت کالا، قیمت کالا، تأمین و تبادل ارز، حمل مستقیم و ... برخی از این مشکلات هستند. اما خوشبختانه دولت‌های دو کشور برای حل آنها اراده قوی دارند.

او با تأکید بر اینکه باید توازن تجاری بین دو کشور برقرار شود، گفت: در سال گذشته با افزایش ۱۸۰ درصدی واردات از عراق مواجه بودیم و واردات ما به بالای ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

به گفته پیلتن، توسعه مبادلات تجاری و برقراری توازن تجاری، تعمیق همکاری‌های دو کشور از طریق توسعه سرمایه‌گذاری در عراق و ایران، توسعه زیرساخت‌های تجاری، افزایش تعداد رایزن‌های بازرگانی و مراکز تجاری ایران در عراق، افزایش تعداد شرکت‌های مدیریت صادرات، توسعه همکاری‌های نمایشگاهی و تبادل هیات‌های تجاری در دستور کار دولت ایران است.

او تأکید کرد: برای پایداری روابط تجاری میان دو کشور باید توجه داشت که استان‌های مرزی زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک دارند. همچنین مناطق آزاد ایران آماده سرمایه‌گذاری‌های مشترک با عراق هستند. باید از این فرصت‌ها برای افزایش حجم مبادلات تجاری استفاده کرد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده