تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۳۷۲۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ناهمخوانی نوسان اخیر نرخ ارز با واقعیات اقتصاد/ تمام نیاز ارزی تجار به نرخ نیما تامین شده است

‌می‌متالز - افزایش قیمت کالا‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز غیررسمی توجیه‌پذیر نیست؛ چون بانک مرکزی نیاز واردات را با نرخ تثبیت شده پاسخ داده است.

به گزارش می‌متالز، محمد‌حسین روشنک؛ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان درباره عملکرد بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ گفت: در حوزه پولی و بانکی شخصی بهتر از فرزین در اقتصاد وجود ندارد و به واقع عملکرد او طی یک سال گذشته در عرصه بانکی قابل تحسین است.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی در کابینه اقتصادی دولت از بهترین افراد متخصص و بانجربه است و تمام تلاش خود را برای کنترل بازار ارز و متغیر‌های پولی انجام داده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان تاکید کرد: تمام نیاز ارزی تجار به نرخ نیما تامین می‌شود و هر کالایی که از گمرک به صورت قانونی ترخیص شده با ارز نیمایی و ترجیحی بوده است؛ بنابراین افزایش قیمت کالا‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز غیررسمی توجیه پذیر نیست؛ چون بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را به قیمت تثبیت شده پاسخ داده است.

وی با بیان اینکه نوسان اخیر نرخ ارز با واقعیت‌های اقتصاد همخوانی ندارد، افزود: با مدیریت بانک مرکزی تخصیص و عرضه ارز با نرخ نیما به تجار انجام شده؛ در نتیجه اگر فولاد، میلگرد و ... گران شود به بانک مرکزی مربوط نیست و دولت و دستگاه‌های مربوطه باید در این رابطه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

روشنک بیان کرد: زمانی که بانک مرکزی همچنان نیاز‌های واقعی ارزی تجار و فعالان اقتصادی را با ارز نیمایی و به موقع جواب می‌دهد؛ یعنی وظیفه خود را به درستی انجام داده و افزایش قیمت برخی کالا‌ها از کانال بانک مرکزی صورت نگرفته بلکه باید دلیل آن در سایر بخش‌ها بررسی شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با اشاره به این موضوع که رخداد‌های سیاسی در فضای اقتصادی و بازار ارز اثر دارد، تاکید کرد: شوک و تنش‌های سیاسی مانند خبر حمله به کنسولگری ایران در دمشق یا اتفاقات مشابه مانند حمله طوفان الاقصی باعث ایجاد نگرانی در مردم می‌شود به همین علت مردم اقدام به خرید ارز می‌کنند، اما مولفه‌های بنیادین اقتصادی در یکسال گذشته روند رو به بهبودی را طی کرده است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده