تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۳۳۶۰۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

ورق خودرو چهارمحال و بختیاری؛ سدشکن تولید در سال ۱۴۰۲

‌می‌متالز - ورق‌های فولادی از جمله نیاز‌های جدی هر اقتصاد توسعه‌ یافته یا در حال‌ توسعه به شمار می‌رود، در واقع روند رو به رشد استفاده از انواع ورق‌های فولادی در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات، اتومبیل‌ها، هواپیما‌ها و کشتی‌ها و … باعث شده تا این نوع از محصولات فولادی در گرید‌های مختلف، تبدیل به اصلی‌ترین عنصر توسعه شده و اتفاقا تولید ورق هم در سالیان گذشته در گذر از روند ارتقای مداوم تجهیزات و سطح فناوری‌ها، دستخوش تحول گشته است.

به گزارش می‌متالز، ایران، اما به‌رغم حرکت در مسیر صنعتی شدن و ورود به جرگه فولادسازان در حداقل ۶ دهه گذشته، برای مدت‌های مدیدی، واردکننده بخش اعظمی از نیاز خود به ورق‌های فولادی بود. برای مثال با اینکه شرکت‌های خودروساز ایرانی یا تولیدکنندگان لوازم‌خانگی و صنایعی از این قبیل در کشور فعال بودند، اما عدم سرمایه‌گذاری زیرساختی در حوزه ورق‌های گالوانیزه باعث شده، کشور مان کماکان برای تامین این بخش از زنجیره تولید، وابسته به کشور‌های دیگری مانند چین و هند باشد.

ابتکار ساخت کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در دهه هشتاد خورشیدی با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تن که در ادامه به ۴۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد؛ باعث شد تا یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید در کشور تثبیت گردد. همچنین در سال‌های اخیر با در نظر گرفتن افزایش نیاز صنایع کشور به محصولات گالوانیزه، دومین خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومان، سبب شده تا قابلیتی جدید مانند تولید انواع ورق گالوانیزه در گرید‌های متنوع، نیاز صنایع خودروسازی و لوازم‌خانگی را بیش از پیش برطرف نماید. این طرح قرار است طی حداکثر سه سال آینده به بهره‌برداری برسد و خواهد توانست زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر را فراهم نماید. این در حالی است که با در نظر گرفتن موضوع نیاز ۹ میلیون تنی کشور به ورق‌های فولادی، ایجاب می‌کند تا برای رسیدن به این ظرفیت یک و نیم میلیون تن ورق فولادی دیگر به میزان فعلی افزوده شود. این افزایش نیاز کشور به محصولات گالوانیزه ایجاب می‌نماید تا حداقل برای حفظ ظرفیت و برطرف نمودن نیاز فعلی صنعت کشور، یک و نیم میلیون تن دیگر به میزان هفت و نیم میلیون تنی موجود اضافه شود چنین نیاز و پتانسیلی، اهمیت روزافزون ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در کشور را بیشتر از گذشته نمایان می‌کند و عملکرد و برنامه‌ریزی‌های کلان این شرکت دقیقا بر اساس پاسخگویی به این نیاز طرح ریزی گردیده است.

بر اساس داده‌های منتشرشده طی دوازده‌ ماهه سال ۱۴۰۲، مدیران و کارکنان ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، تلاش فراوانی برای افزایش تولید خود انجام داده که ماحصل آن را می‌توان افزایش تولید به‌رغم همه وجود چالش‌ها پیرامون از جمله ناترازی در بخش تأمین مواد اولیه و انرژی در طول سال مشاهده نمود. نباید از نظر دور داشت که فولاد مبارکه به‌عنوان تامین‌کننده اصلی مواد اولیه شرکت ورق خودرو، نقش مهم و کلیدی در روند رو به رشد فرآیند تولید در این شرکت ایفا می‌نماید و تاکنون نیز یاریگراصلی این شرکت می‌باشد. بر اساس مطالعات بازار، در افق ۱۴۰۶ نیاز صنایع خودروسازی به ورق گالوانیزه حدود ۸۵۰ هزار تن در سال خواهد بود و با توجه به این موضوع، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری به پشتوانه ۱۳ سال تجربه خود، بهترین زمینه را برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای دارد. به‌عبارت‌دیگر شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری به‌عنوان عضوی از گروه صنعتی فولاد مبارکه همچنان تنها امید صنایع خودروسازی کشور برای تولید بیش از۸۰۰ هزارتن انواع محصولات گالوانیزه تا سه سال آینده خواهد بود.

ثبت رکورد تولید ۳۱۰۳۷۷ هزارتن تولید ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو

مدیرعامل شرکت ورق خودرو در همین زمینه می‌گوید: با تلاش روزافزون کارکنان سخت‌کوش و متعهد این مجموعه که به‌مثابه سرمایه اصلی و کلیدی شرکت می‌باشند، تولید سالانه ورق گالوانیزه شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در سال۱۴۰۲ به رقم۳۱۰ هزار و ۳۷۷ تن رسید. به گفته حمید شجاعی درسال ۱۴۰۱، تولید ورق در کارخانه ۲۵۲ هزار تن بود که افزایش بالغ بر ۵۸۳۷۷ تنی ورق گالوانیزه شرکت ورق خودرو بابرنامه ریزی‌های هدفمند و دقیق تیم مدیریتی و تلاش و عزم راسخ کارکنان و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه به عنوان هولدینگ مادر و نیز حمایت‌های بی دریغ هیات مدیره با افتخار این رکورد افتخار آمیز را رقم زدیم. با این رویداد مهم، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری توانسته است حد نصاب جدیدی را در پاسخگویی شایسته‌تر به نیاز‌های صنایع خودروسازی و تولید لوازم خانگی کشور و توسعه زنجیره تامین به ثبت برساند.

رشد کیفی و کمی محصولات تولیدی رکن اصلی اهداف بلندمدت شرکت

نوید ایزدی، مدیر ارشد کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در مورد دستیابی این کارخانه به اهداف بلندمدت شرکت پیرامون کیفیت مورد انتظار می‌گوید:در راستای اجرای برنامه‌های بلندمدت شرکت ورق خودرو تعامل مطلوب با بازار و توجه هرچه بیشتر به نیاز مشتریان، کارکنان شرکت در سایه همدلی و مودت فزاینده، به نتایج قابل قبولی در تولید محصولات باکیفیت دست پیداکرده‌اند. مدیر ارشد کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری اضافه می‌کند: استراتژی و راهبرد مؤثر شرکت در توسعه کمی و کیفی محصولات به موضوع مهم و کلیدی استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود، تأکید دارد و تفکر مبدل کردن شرکت به سازمانی سرآمد با تکیه‌بر سرمایه‌های انسانی کارآمد و همدلی پرسنل، انجام تعمیرات اساسی سازمان در برنامه‌های زمان‌بندی منظم و درنهایت چابک‌سازی سازمان برای ایجاد شرایط بهتر، سرلوحه برنامه‌های شرکت قرار دارد و همواره از اصلی‌ترین دلایل و ارکان کسب موفقیت‌های اخیر این شرکت بوده است.

رکورد زنی‌های پیاپی

فردین علی میرزایی، مدیرتولید شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری هم در رابطه با رکوردزنی‌های شرکت ورق خودرو می‌گوید: کارکنان شرکت موفق شد پس از ثبت رکورد‌های تولید در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در خردادماه به رقم بی‌نظیر ۳۳ هزار و۳۷ تن در ماه دست یابد.

مدیر تولید شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری می‌گوید: رکورد تولید روزانه در تاریخ ۱۶ خردادماه سال جاری به میزان ۱۶۱۳ تن به ثبت رسیده است.

علی میرزایی اظهار کرد: در شرایطی که محدودیت انرژی و به‌ویژه برق و گاز ترمز تولید را در همه کارخانه‌های کشور کشیده بود، همدلی و تلاش مدیران و تلاش بی دریغ کارکنان شرکت و استفاده حداکثری از تجهیزات مؤثر موجب شد تا بتوانیم برکاستی فائق آمده به‌نحوی‌که زمینه برای تحقق اهداف مدون سالانه مهیا گردد.

وی افزود: افزایش تولید شرکت ورق خودرو توامان با روند کاهشی میزان سرباره حوضچه مذاب روی به وقوع پیوست به طوری میزان سرباره حوضچه مذاب روی شرکت از۱۲ درصد به رقم کمتر از ۷درصد رسید که این رقم دستاوردی بی‌نظیر در بین تولیدکنندگان محصولات گالوانیزه کشور می‌باشد و عملیات کاهش میزان کاهش در یک دوره ۳ماهه متوالی و منظم و با برنامه ریزی و محاسبات دقیق به دست آمد. همانطور که می‌دانیم میزان بالای سرباره در شرکت‌های فولادی همواره موجب تحمیل زیان قابل‌توجهی به این شرکت‌ها می‌شود و کاهش سرباره از دغدغه‌های مهم و اساسی شرکت‌ها به‌ویژه مجموعه‌های فولادی بوده و هم اکنون ما تنها تولیدکننده محصولات گالوانیزه هستیم که توانستیم میزان سرباره حوضچه مذاب را به رقم کمتر از ۷ درصد برسانیم.

پیشگام در پاسخگویی به نیاز مشتریان

مدیر فروش و بازاریابی شرکت ورق خودرو می‌گوید: سال ۱۴۰۱ میزان فروش ۲۹۰ هزار تن بود که درسال ۱۴۰۲ این عدد به رقم ۳۱۸ هزار و ۴۰۰ تن رسید است.

 ایرج ترابی می‌افزاید: با در نظر گرفتن رضایت مشتریان و تامین نیاز بازار و با حمایت و پشتیبانی مدیرعامل و همچنین تلاش، تدبیر و همدلی همکاران موفق به کسب این رکورد در فروش شدیم. ترابی معتقد است، واحد فروش و بازاریابی شرکت ورق خودرو در برنامه سال آتی خود رصد هرچه دقیق‌تر بازار محصولات گالوانیزه و حضور گسترده‌تر در بازار‌های صادراتی و تعامل هرچه بیشتر با مشتریان خود را در برنامه آتی خود قرار داده است.

حرکت در مسیر تعالی

بهمن مهراد مدیر تکنولوژی شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز از کسب موفقیت‌های متنوع در حوزه تعالی سازمانی این شرکت خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ورق خودرو حرکت در مسیر تعالی سازمانی را از ارکان برنامه‌های بلندمدت خود قرار داده و کسب مدارج تعالی در سال ۱۴۰۲ نمایانگر اراده این شرکت برای مبدل شدن به سازمانی سرآمد می‌باشد.

وی اهم رویداد‌های شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری را در حوزه تعالی سازمانی را اینگونه عنوان نمود:

  • تمدید گواهینامه‌های مدیریت کیفیت
  • تمدید استاندارد‌های مدیریت سیستم‌های ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت زیست محیطی، سنجش میزان رضایت مشتریان وسیستم‌های داخلی مدیریت شایستگی منابع انسانی و …
  • حضور در بیست و ششمین دوره رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران و کسب رتبه دوم در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات و صنایع فلزی
  • حضور در ششمین دوره جایزه تعالی نگهداری و مدیریت دارایی ایران و دریافت جایزه ۲ستاره نگهداری و مدیریت دارایی از انجمن ملی تعالی نگهداری و مدیریت دارایی کشور
  • حضور در بیست‌ویکمین همایش ملّی تعالی سازمانی با موضوع تعالی و حاکمیت سازمانی و دریافت تقدیرنامه ۴ستاره تعالی سازمانی

ثبت رکورد‌های تازه در شرکت ورق خودرو ادامه دارد…

منبع: ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده