تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۲۶
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۰۶۰۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نکات قوت و ضعف و چند حاشیه از پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی

‌می‌متالز - پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی با نکات قوت و ضعف و چند حاشیه و ثبت بیش از ۵۰ هزار مراجعه کننده در ۴ روز به پایان رسید!

به گزارش می‌متالز، پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی پس از سه سال وقفه به دلیل کرونا و تحریم سال گذشته ارکان بازار و ... با حضور بانک ها، بیمه ها، شرکت‌های بزرگ، سازمان بورس، بورس‌ها و ارکان بازار سرمایه، شرکت‌های کارگزاری و تامین سرمایه‌ها و ... از ۱۶ تا ۱۹ خرداد برگزار شد.

بر اساس این گزارش، انتظار نمی‌رفت با توجه به اتفاقات سال ۹۹ و زیان سنگین سهامداران و از دست رفتن اعتماد، استقبال چندانی از این نمایشگاه صورت گیرد، اما اکثر پیش بینی‌ها نادرست درآمد و به گفته برخی بازدیدکنندگان، برخی سالن‌ها و غرفه‌ها بسیار شلوغ‌تر از نمایشگاه کتاب بود. حتی برخی فعالان بازار و غرغه دار‌ها از استقبال گسترده مردم، شگفت زده شدند.

عواملی، چون احساس نیاز فعالان به این رویداد و جمع شدن دوباره در یک گردهمایی سراسری، انباشت خدمات و امکانات جدید و لزوم عرضه و اطلاع رسانی و رقابت، تکلیف دستوری وزیر اقتصاد به حضور برخی گروه‌ها مانند بانک‌ها و بیمه‌ها به عرضه خدمات و امکانات جدید و... موجب شد تا آمار پایانی بازدیدکنندگان در خور توجه و همراه با ثبت رکورد شود.

از سوی دیگر با افزایش روز افزون تورم و عدم توان سرمایه گذاری در بازار‌های رقیب مسکن، طلا، سکه و دلار، بازار سهام همچنان ارزانترین محل سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

با این همه، برخی فعالان بازار انتظار داشتند بازار سهام در ایام قبل و بعد از برگزاری نمایشگاه صنعت مالی که موجب جلب توجه سراسری و انعکاس گسترده اخبار در رسانه‌ها می‌شود، روند رو به رشدی داشته باشد و حمایت‌هایی صورت گیرد، اما نه تنها چنین انتظاری برآورده نشد بلکه روز‌های بد حالی بازار سهام بیشتر شد!

روز افتتاحیه نمایشگاه و برخلاف سال‌های قبل، هیچ کدام از معاونین رییس جمهور در این رویداد مهم اقتصادی حضور نداشتند که نشان از عدم توجه دولت به این گونه رویداد‌ها دارد.

همچنین در برابر حضور و سخنرانی متولیان سه ضلع مثلث اقتصادی شامل بورس، بانک و بیمه، رئیس بانک مرکزی که سابقه فعالیت در بازار سرمایه را دارد، غایب بود و تنها مدیران عامل بانک صادرات و بانک ملی به عنوان میهمان و نماینده بانک‌ها در جلسه حضور داشتند. علاوه بر وزیر اقتصاد، روسای سازمان بورس، بیمه مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس، چند تن از نمایندگان هم در ردیف اول و در کنار مقامات دیگر حضور داشتند.

از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ از جمله فولاد خوزستان، ذوب آهن به همراه سازمان خصوصی سازی و. هم غایب بودند، اما وزارت اقتصاد حضور داشت که به جز مقاطعی، کمتر کسی مایل به حضور در این غرفه بود.

در این میان مکانی برای خبرنگاران و انتشار اخبار در نظر گرفته نشده بود. ضمن اینکه اینترنت بسیار ضعیف بود و امکان اطلاع رسانی را مختل کرد.

دکور‌های جذاب کارگزاری‌ها و تامین سرمایه‌ها در فضایی بسیار وسیع چشمگیر بود و نشان از رقابت سنگین، اما جالب در جذب مشتری داشت. این گروه فعال‌تر از دوره‌های قبل با ارائه خدمات و محصولات جدید، میزبان فعالین بازار سرمایه و عموم مردم بودند. بیشتر غرفه‌ها هم از مراجعه کنندگان با انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و تازه میزبانی می‌کردند. رویه ایی که در دوره‌های قبل نبود.

یکی دیگر از نکات جالب هم حضور فعالان فارکس در غرفه روبروی سازمان بورس بود. موردی که در گذشته خط قرمز مسوولان سازمان بود و ممانعت‌های زیادی برای فعالیت علاقمندان به فارکس ایجاد شده بود.

گروه موسوم به نخبگان بازار‌های مالی نیز که برای اولین بار اعلام ماهیت کرده بود با برگزاری جلسات تحلیلی و حضور کارشناسان به شدت مورد استقبال عموم قرار گرفت و حتی از رئیس سازمان بورس و... میزبانی کرد، اما برخی فعالان اعلام کردند سازمان بورس نباید به این گروه بدون مجوز، میدان می‌داد، ولی با این حال این گروه نو پا یکی از عوامل جذابیت نمایشگاه بود و توانست ضمن افزایش تنوع، عده ایی زیاد از مردم و سهامداران را جلب کند.

با وجود نیمه تعطیل بودن هفته و مسافرت‌های گسترده و ترافیک ورودی نمایشگاه و...، پنج شنبه استقبال بی سابقه‌ای نسبت به دو روز اول برگزاری نمایشگاه و دوره‌های قبل صورت گرفت. به گونه‌ای که آمار بازدید در این روز به بیش از ۳۱ هزار نفر رسید و در مجموع پرونده پانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه موسوم به فاینکس ۲۰۲۳ با ثبت بیش از ۵۰ هزار مراجعه کننده در ۴ روز به پایان رسید.

برگزاری این گونه رویداد‌ها علاوه بر حضور عموم مردم در کلاس‌های آموزشی و ارتباط مستقیم با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در بازار‌های مالی، فرصتی برای ارتقای سواد مالی است. البته حضور و توجه مقامات دولتی و سه رکن اقتصادی، اعلام برنامه‌های و عمل به وعده‌ها نیز بخش مهم دیگری است که امید می‌رود با تحقق آن‌ها نقدینگی سرگردان به این سمت هدایت شده و موجب رونق بازار سهام شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
یازده ماه پیش
یازده ماه پیش
یازده ماه پیش
عناوین برگزیده