تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۴۲۰۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

در پنل تخصصی تامین پایدار گاز در زنجیره فولاد چه گذشت؟

‌می‌متالز - پنل تخصصی تامین پایدار گاز در زنجیره فولاد (پشتیبانی، مانع‌زدایی و سرمایه‌گذاری) با حضور محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، حسن سید آبادی مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز، کسری غفوری مدیرعامل شرکت فولاد خراسان، امیرحسین نادری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، در این پنل، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عنوان مجری آن طی سخنانی اظهار داشت: چالش گاز مهم‌تر از چالش برق است، زیرا برای تولید برق نیز به گاز نیاز داریم و قطعی گاز می‌تواند به قطعی برق هم بینجامد.

وی افزود: فولادسازان که متولی احداث ۱۰ هزار مگاوات برق برای صنعت شده‌اند، با چالش گاز برای تامین برق مواجه شده‌اند.

خلیفه سلطان اذعان کرد: زنجیره معدن و صنایع معدنی برای چالش آب توانایی خود را برای مقابله با کمبود در خط انتقال آب خلیج فارس نشان داد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: ۱۰ سال قبل دولت اعلام کرد که میزان تولید گاز دو برابر شده، اما از آن زمان تاکنون اتفاقی برای تولید گاز نیفتاده و به طور کامل در غفلت به سر بردیم.

هیچ برنامه‌ای برای تخصیص گاز وجود ندارد

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان دیگر سخنران پنل در خصوص چالش‌های تامین گاز بود و در این رابطه اظهار داشت: صنعت فولاد کشور با سه چالش بزرگ مواجه بوده که گاز یکی از آنها است. در سال‌های گذشته صنایع فولاد و پتروشیمی در هنگام کمبود گاز دچار قطعی می‌شدند.

وی افزود: ایران، دهمین مصرف‌کننده انرژی در دنیا معادل ۲۶۸ میلیون تن نفت خام بوده و سومین تولیدکننده گاز در دنیا است. همچنین ایران چهارمین مصرف‌کننده گاز دنیا به شمار می‌رود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: تولید گاز در کشور در سال ۲۰۲۰ به ۲۳۴ میلیارد مترمکعب رسیده و مصرف نیروگاه‌ها ۳۴ درصد، خانگی ۲۷ درصد و صنعت ۱۷ درصد از گاز تولیدی را مصرف می‌کنند. در این میان، صنعت فولاد ۵ درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: در زمینه گاز دچار کمبود شده‌ایم و میزان مصرف از میزان تولید پیشی گرفته است. علی‌رغم سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلار در میدان گاز پارس جنوبی، میزان مصرف رشد بسیار زیادی داشته است و سال گذشته مصرف روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب بود که از میزان تولید پایدار روزانه فراتر رفت.

وی بیان کرد: قطعی برق در صنعت فولاد در سال جاری حدود هشت میلیارد دلار زیان به این صنعت وارد کرد.

ابراهیمی مطرح کرد: در زنجیره فولاد حدود ۱۹.۲ میلیارد متر مکعب برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیاز خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان اذعان کرد: به دلیل کمبود انرژی در فولاد خوزستان ۵۳۰ هزار تن از تولید را از دست دادیم که معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان فروش و چهار هزار میلیارد تومان از فروش است.

وی با بیان اینکه پیش‌‎بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۱۴۴ هزار تن از تولید معادل یک هزار میلیارد تومان از فروش را از دست بدهیم، عنوان کرد: مهم‌ترین چالش فولادسازان برای تامین انرژی نبود چشم‌انداز کوتاه‌مدت از سوی تولیدکنندگان انرژی است و محدودیت‌ها بدون زمان‌بندی به یکباره اعمال می‌شوند. در این رابطه لازم است متولیان تامین انرژی برنامه قطعی برق را به تولیدکنندگان فولاد بدهند تا آن‌ها بتوانند برنامه‌های خود همچون تعمیرات اساسی را انجام دهند.

فولادسازان به انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورند

در ادامه این پنل، حسن سید آبادی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: برای مشکل کمبود گاز با همه مسوولان کشور جلساتی را برگزار کردیم و خوشبختانه همه مسوولان برای حل این مشکل متفق‌القول هستند و به دنبال اعمال راهکار‌هایی برای تامین گاز هستیم.

وی افزود: مشابه تامین آب صنایع در مرکز کشور، فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز وجود دارد که فولادسازان می‌توانند از طریق قانونی به این حوزه وارد شوند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری در میادین گازی ترکمن گاز شمال شرق کشور می‌توان حدود ۲۰ میلیون متر مکعب گاز تولید کرد.

سید آبادی تصریح کرد: برخی آمار‌ها همچون میزان ذخیره گول‌زننده هستند، زیرا تا زمانی که سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، نمی‌توان از این ذخایر استفاده کرد.

وی بیان کرد: در زمینه تامین انرژی می‌توان به انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی روی آورد که با توجه به صرفه‌جویی در مصرف گاز نیروگاه‌ها می‌توان گاز صرفه‌جویی شده را به فولادسازان داد.

واردات گاز، مشکل فولادسازان را حل می‌کند

کسری غفوری، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان دیگر سخنران پنل تامین پایدار گاز در زنجیره فولاد (پشتیبانی، مانع‌زدایی و سرمایه‌گذاری) بود که طی سخنانی اظهار داشت: چالش کمبود گاز در صنعت فولاد برای فولاد خراسان از همه بیشتر شروع شد و از ۲۰ آبان ماه امسال شرکت گاز استانی نامه قطعی گاز را به شرکت ما فرستاد، اما با رایزنی همچنان توانستیم تولید خود را تداوم ببخشیم.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ در انتقال آب با رقم‌های بسیار زیادی سرمایه‌گذاری کردند و حال باید هم در حوزه برق و هم در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان تاکید کرد: فولادسازانی که از آهن اسفنجی استفاده می‌کنند، هیچ سوخت جایگزینی نمی‌توانند استفاده کنند و گاز جزو خوراک اسفنجی محسوب می‌شود.

غفوری خاطرنشان کرد: همواره اولویت قطعی گاز در کشور فولادسازان هستند و علاوه بر اینکه میزان تولید کاهش خواهد یافت، درآمد و سود نیز کم خواهد شد و فولادسازانی که صادرات انجام می‌دهند، به مشکل خواهند خورد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین راهکار کوتاه‌مدت تامین گاز فولادسازان، واردات گاز است و در انجمن فولاد این موضوع را پیگیری کردیم که متاسفانه بنا به دلایلی نتوانستیم این موضوع را به نتیجه برسانیم. با این حال فولادسازان می‌توانند متولی واردات گاز شوند.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان عنوان کرد: در حوزه مصارف خانگی باید به سمت بهینه‌سازی مصرف برویم و روش‌های دیگری برای تامین انرژی این بخش در نظر بگیریم.

غفوری بیان کرد: درست است که شرایط فولاد بهتر از سایه حوزه‌ها است، اما با اتفاقاتی که در این صنعت افتاده است، حتما این صنعت در سال‌های آتی با چالش مواجه خواهد شد.

وی اذعان کرد: قطع گاز برای صنعت جهت تامین حوزه خانگی اشتباه است و می‌توان سایر حوزه‌های مصرف‌کننده را نیز درگیر این موضوع کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان مطرح کرد: بعد از واردات گاز برای تامین، می‌توان ذخیره‌سازی گاز را نیز در اولویت قرار داد. امروز ۴۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در حوزه گاز نیاز داریم و در این رابطه حداقل ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جهت پایداری وضع موجود نیاز داریم.

غفوری اظهار کرد: ۱۱ میلیارد متر مکعب از گاز استخراج شده به از طرق مختلف به هدر می‌رود و می‌توان با سرمایه‌گذاری در این حوزه، از هدررفت آن‌ها جلوگیری کرد.

وی گفت: قیمت‌گذاری گاز را برای مصرف‌کنندگان باید پلکانی کرد و کاربر خواهد دانست که در صورت مصرف زیاد، هزینه آن را بیشتر خواهد پرداخت و در این زمینه، هوشمندسازی کنتور‌ها نیز توصیه می‌شود. همچنین کارت سوخت انرژی را نیز می‌توان برای هر خانوار را تعریف کرد تا میزان مصرف کنترل کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان خاطرنشان کرد: قانون بیان می‌کند در هنگام خلل تامین انرژی، صنایع نباید در اولویت قرار گیرد؛ قانون بیان می‌دارد دولت موظف است در صورت قطعی برق و گاز صنایع تولیدی، خسارات ناشی از این موضوع را جبران کند، اما این اتفاق نمی‌افتد.

سرمایه‌گذاری مشترک فولادسازان برای تامین انرژی

امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز به عنوان دیگر سخنران این پنل، اظهار داشت: در حوزه گاز به گلوگاه‌هایی رسیدیم که ناشی از عدم بهره‌وری مناسب است. هنوز جایگاه صنعت برای متولیان مشخص نیست و ممکن است انرژی‌بر و آب‌بر باشد، اما می‌توان برای تامین مایحتاج عمومی از صنعت استفاده کرد.

وی افزود: صنعت حوزه‌ای است که در شرایط تحریم و نابه‌سامانی اقتصادی به کمک کشور آمده است. قیمت‌های عجیبی در حوزه صنعت فولاد پدید آمده است که با صادرات می‌توان از این فرصت‌ها استفاده کرد.

نادری اذعان کرد: اگر صنعت برای تولید با انرژی در تنگنا باشد، این حوزه نمی‌تواند تولید عادی خود را انجام دهد و صادرات کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خاطرنشان کرد: از متولیان حوزه انرژی کشور درخواست می‌شود چالش‌ها را مشخص کنند تا بتوانیم با سرمایه‌گذاری مشترک بتوانیم گلوگاه‌ها را برطرف کنیم. به طور مثال روش‌های تامین انرژی را می‌توان همچون انتقال آب خلیج فارس به صورت خلاقانه انجام داد و در این حوزه نیز سرمایه‌گذاری کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده