تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۱۱۷۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مرادعلیزاده مطرح کرد:

محیط زیست در متن امور شرکت مس قرار دارد

می متالز - احمد مرادعلیزاده - مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران - گفت: موضوع محیط زیست از موضوعات اساسی شرکت مس و در متن آن است.
محیط زیست در متن امور شرکت مس قرار دارد

احمد مرادعلیزاده - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران - در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار می متالز در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، به سوالات مطرح شده پاسخ گفت. مشروح مصاحبه خبرنگار می متالز به شرح زیر است:

جناب مرادعلیزاده با سلام و خداقوت جهت فعالیت های بیشمار شرکت ملی مس، بفرمایید که حضور رئیس جمهور در استان کرمان و افتتاح حدود 3500 میلیارد تومان پروژه را چگونه می بینید؟ از نظر شما کدام  دستاوردهای دولت تدبیر و امید به خصوص در کرمان و رفسنجان به بار نشسته است؟

بله سفر آقای ریئس جمهور برای پروژه های مهم و اساسی کشور است و در کرمان نیز سفر ایشان با همین هدف و به منظور افتتاح پروژه های گل گهر و مس صورت گرفت. 3500 میلیارد تومان پروژه افتتاح گردید که مهمترین آنها ذوب فلش سرچشمه، نیروگاه سیرجان، پالایشگاه شهر بابک و خاتون آباد و برخی پروژه های اصلاحی که در بخش های مختلف انجام شده بود. جمعا 13 پروژه بود که به مبلغ حدود 3500 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده بود. همچنین طرح و مسائل مهمی بود که توسط جناب وزیر به صورت گزارش مختصری به اطلاع آقای رئیس جمهور رسید. علاوه بر این حدود 16000 میلیارد تومان سرمایه گذاری هایی که تا پایان دولت دوازدهم به یاری خدا به نتیجه می رسد و شرکت مس را به هدف 400 هزار تن تولید مس محتوی از معادن که مهمترین آن ها 3 معدن در کرمان است خواهد رسید. طرح های توسعه اکتشافات در پهنه های مختلف در سرتاسر کشور در حال انجام است. شاید به جرات بتوان گفت که 50 درصد اکتشافات که در کشور در حال انجام است اکتشافات اثر گذار شرکت ملی صنایع مس ایران است. سیاست هایی که در شرکت مس در حوزه اکتشافات طراحی و تدوین می شود همواره پیشرو بوده است و این مهمترین کارهای شرکت مس بوده که به ثمر نشسته است.

آقای مهندس می دانیم که محیط زیست برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل در نمایشگاه محیط زیست حضور داشتید. بفرمایید چه برنامه هایی را در آینده ان شاء الله در دست دارید؟

ببینید مهمترین موضوعی که در قالب و یا به نام محیط زیست در حال پیگیری است پایدارسازی تولید و نگهداری طبیعت معادن و مناطق تحت تاثیر عملیات معدنی است. شعاری که در سال 92 واقعا برای ما ارزش داشته و صرفا به صورت شعار نبود اینست که "احترام به طبیعت ،طبیعت ماست". این جزیی از طبیعت بشریت است و احترام به طبیعت در وجود اوست. ما در حال عملی کردن این بحث در شرکت ملی مس هستیم و تا از این طریق صنعت مس را تبدیل یه صنعت سبز ایران کنیم. گرچه در حال حاضر به مشکلاتی به خصوص در استان کرمان در سرچشمه و خاتون آباد داریم اما با تمهیداتی که در نظر گرفته شده تا پایان سال 97 در سرچشمه با راه اندازی اسید ها و در خاتون آباد همزمان با اصلاحاتی که در زمینه ذوب در حال انجام است در اسید و تولید کود شیمیایی می توانیم زنجیره آلایندگی را به محصولاتی که حتی می تواند به کشاورزی کمک نیز بکند، تبدیل کنیم و این می تواند هدف سبز شدن صنعت را تضمین کند. در کنار اصلاحاتی که در حوزه نیروی انسانی و پایدار سازی و معادن به خصوص بعد از اتمام کار برداشت و اصلاح طبیعت و ایجاد محیط زیست مفرح انجام شده است، این ها کارهایی است که شرکت مس در کنار توسعه و تولید به مباحث محیط زیستی نیز اهمیت داده و توجه نموده است.

جناب مرادعلیزاده مردم در منطقه رفسنجان و کرمان نگرانی هایی از بابت محیط زیست دارند. شما در این مورد چه قول و قوت قلبی به آنها می دهید؟

بله از دو جهت می توان به مردم قوت قلب داد اول اینکه من دستور داده ام که در سرچشمه هرگاه شرایط آب و هوایی در وضعیت سرد و وارونگی قرارداشت و امکان برگشت گازحاصل از ذوب در شهرهای اطراف سرچشمه بود حتما شارژ را کم کرده و یا تعطیل نمایند که حدود دو تا سه هفته اخیر این برنامه اجرایی شده است. دوم اینکه ما فلش را جهت جلوگیری از دو نوع آلایندگی ایجاد کردیم. یکی آلایندگی های ناشی از سوخت فسیلی و دیگری SO2 است. سوخت فسیلی حذف شده و SO2  نیز تا آذر ماه سال آینده تبدیل به اسید سولفوریک می گردد. در تابستان آینده و در شرایط آب و هوای گرم نیز مشکلی نخواهیم داشت. برنامه های شرکت ملی مس روی روال در حال انجام است و این اطمینان را به مردم می دهم.

در انتها باید بگوییم محیط زیست جزء متن شرکت ملی مس است زیرا وقتی در این مورد به عنوان مسئولیت اجتماعی یاد می شود اشاره به کارهای جانبی می گردد در حالیکه این موضوع (محیط زیست) از موضوعات اساسی شرکت ملی مس و در متن آن است. 

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده