تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۴۴
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۱۱۱۷۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست و معاون وزارت صنعت:

سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن از ۳ معدن اصلی تامین می شود/ اتخاذ اقدامات مهم

می متالز - سرپرست وزارت صنعت و رییس هیات عامل ایمیدرو از اتخاذ سه اقدام مهم برای ذوب آهن، تهاتر گندله فولاد مبارکه با محصولات این شرکت و سه معدن اصلی تامین سنگ آهن مورد نیاز آن تا ۵ سال آینده خبر دادند.
سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن از ۳ معدن اصلی تامین می شود/ اتخاذ اقدامات مهم

به گزارش می متالز، حسین مدرس خیابانی در نشست بررسی شیوه های رفع موانع جهش تولید، ذوب آهن را نماد فولاد کشور دانست که باید جایگاه آن را در صنعت حفظ کرد و گفت: شیوه تولید ذوب آهن با سایر فولادسازان متفاوت است و این باعث شده نه تنها از یارانه انرژی بی بهره باشد بلکه از معادن زغال سنگ نیز حمایت می کند و لذا باید از این صنعت با روش های مختلف از جمله برداشتن محدودیت صادرات حمایت کرد.

وی افزود: ذوب آهن آماده ترین شرکت صنعتی برای جهش تولید است و در سال جهش تولید هرگز نباید تولید این مجتمع عظیم صنعتی کمتر از ظرفیت تولید باشد و  انتظار می رود تولید از 3.6 میلیون تن نیز فراتر رود. مسئولین وزارت صنعت به ویژه وجیه ا... جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مسوول دستیابی ذوب آهن به جهش تولید است.

این مقام مسوول ادامه داد: حل مشکلات این شرکت برای دستیابی به تولید 3 میلیون تن در سال جاری باید بصورت هفتگی پیگیری شود و هیچ توجیهی برای عدم تامین سنگ آهن مورد نیاز پذیرفته نیست. تامین کامل سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن و رفع موانع جهش تولید این شرکت، ممنوعیت صادرات سنگ آهن و واردات محصولاتی که صنایع فولادی قادر به تولید آن هستند به ویژه ریل، سه اقدام فوری است که در این نشست، تصمیمات لازم برای اجرای آنها اتخاذ شد.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه یک میلیون تن گندله به ذوب آهن تحویل می دهد که با محصولات این شرکت تهاتر می شود، عنوان کرد: معادن باید سنگ آهن ذوب آهن را تامین کنند و صنایع معدنی باید به اکتشاف توجه ویژه داشته باشند تا شرکت های فولادی در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نشوند.

خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در این نشست گفت: باید مصوبه تامین 1.7 میلیون تن سنگ آهن برای ذوب آهن اصلاح شده و کل نیاز این شرکت به سنگ آهن از معادن چاه گز، سنگ آهن مرکزی و سنگان تا 5 سال آینده تامین می شود. با توجه به اینکه روش تولید ذوب آهن متفاوت است لذا تامین سنگ آهن برای این شرکت و برداشتن محدودیت صادرات محصولات منصفانه است. در سال گذشته معادن زغال سنگ در حال ورشکستگی بودند اما ذوب آهن از آنها حمایت لازم را کرد و مانع ورشکستگی این معادن شد.

داریوش اسماعیلی معاون وزیر صنعت نیز گفت: تنها راه کنترل قیمت، افزایش تولید است و ذوب آهن در این زمینه به خوبی عمل کرده است. نقشه راه معدن تهیه شده و بندی از این نقشه راه به ذوب آهن اختصاص دارد که بر این اساس سنگ آهن مورد نیاز این شرکت تامین شده و این مشکل ریشه ای حل می شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده