تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۹۸۷۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا «شستا» ارزش خرید دارد؟

می متالز - شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که در روز چهارشنبه ۲۷ فروردین عرضه اولیه می‌شود در دوره ۹ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ توانسته به ازای هر سهم سود ۴۴٫۹ تومانی محقق کند.
چرا «شستا» ارزش خرید دارد؟

به گزارش می متالز،  ۱۰۰ درصد مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اختیار سازمان تامین اجتماعی است. فعالیت اصلی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در ۸ صنعت از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، دارو، معدن، سیمان، فناوری اطلاعات، حمل و نقل دریایی(کشتیرانی)، مالی (بورس، بانک و بیمه) و دامپروری متمرکز است. حضور شستا در صنایع کاشی و سرامیک، سلولزی، لاستیک و لوازم خانگی هم به چشم می‌خورد اما این صنایع جزء صنعت‌های اصلی شستا نیست.

شستا با سرمایه ۸ هزار میلیارد تومان در پایان دوره ۹ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۸ دارای سرمایه درگردش ۲۲۴۱  میلیارد تومان بوده است.

 

عرضه اولیه‌های شستا در سال ۹۸

شستا در سال ۹۸ مجموعا ۵ شرکت زیر مجموعه خود را که ۴تای آن متعلق به هلدینگ دارویی این شرکت (تیپیکو) بود در بورس عرضه کرد. شرکت ره‌آورد تامین، پخش هجرت، توزیع داروپخش، کلرپارس و سیمان ساوه شرکت‌هایی بودند که از جزء زیرمجموعه‌های شستا به شمار می‌رفتند و در سال ۹۸ عرضه اولیه شدند.

 

برنامه شستا برای عرضه اولیه شرکت‌‌های زیرمجموعه در سال ۹۹

برنامه عرضه اولیه شرکت‌های غیر بورسی شستا در سال ۹۹ نیز در دستور کار است که وضعیت کنونی آن‌ها به شرح جدول ذیل است. گفتنی است پیش از عرضه شستا نیز صبا تامین به عنوان اولین شرکت زیرمجموعه چراغ عرضه اولیه‌های شستا را روشن کرد. در میان پیش‌بینی‌ها، عرضه اولیه شرکت کارگزاری صبا تامین که پیش‌بینی آن برای بهار ۹۹ است قابل توجه‌تر از سایرین است؛ گفتنی است در توضیحات این بخش آورده شده، که عرضه اولیه این شرکت منوط به موافقت سازمان بورس است.

در بهمن‌ماه سال گذشته هم شاپور محمدی رئیس سابق سازمان بورس از عرضه اولیه اولین شرکت کارگزاری در نیمه نخست سال ۹۹ خبر داده بود.

کاهش ۴۶ درصدی شرکت‌های زیان‌ده

تعداد شرکت‌های زیان‌ده شستا از ۴۰ شرکت در سال ۱۳۹۶ به ۱۵ شرکت در شهریور ۱۳۹۸ کاهش یافته است و بر اساس پیش‌بینی‌هایی که شستا دارد تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد شرکت‌های زیان‌ده به صفر خواهد رسید.

 

نگاهی به صورت‌های سود و زیان

سال مالی سرمایه گذاری تامین اجتماعی منتهی به پایان خرداد است. شستا در سال مالی منتهی به خرداد ۱۳۹۸ جمع درآمدهای عملیاتی خود را ۵۰۷۷ میلیارد تومان گزارش کرده است که ۸۶۸ میلیاردتومان آن از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها به دست آمده بود. در دوره نه ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۸ درآمدهای عملیاتی ۴۰۹۰ میلیارد تومان و درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها ۴۰۷۹ میلیارد تومان گزارش شده است. بدین ترتیب درآمد فروش سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به وضعیت خوب بورس در سال ۹۸ طی دوره ۹ ماهه نسبت به کل سال مالی ۹۸ افزایش ۳۷۰ درصدی داشته است.

سود خالص در سال مالی منتهی به خرداد ۹۸ معادل ۴۵۱۹ میلیارد تومان و در دوره ۹ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ برابر ۳۵۹۶ میلیارد تومان بوده است. در نتیجه با توجه به سرمایه ۸ هزار میلیارد تومانی سود خالص هر سهم شستا در پایان سال مالی منتهی به خرداد ۹۸ ۵۶٫۵ تومان و در دوره ۹ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ برابر ۴۴٫۹ تومان محقق شده است.

خالص ارزش پرتفوی بورسی شستا در پایان دوره ۹ ماهه برابر ۴۱,۶۰۶ میلیارد تومان بوده است که مقایسه آن نسبت به بهای تمام شده افزایش ۳۵,۶۱۶ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. هم‌چنین ارزش پرتفوی غیر بورسی در دوره مورد بررسی معادل ۳۸۲۶ میلیارد تومان بوده است.

عناوین برگزیده