تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۶۸۹۶۴

اتاق ایران نایب رییس اتاق بازرگانی جاده ابریشم شد

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اتاق بازرگانی جاده ابریشم با عضویت ۶۷ کشور تشکیل و اتاق بازرگانی ایران به عنوان نایب رییس این تشکل چند ملیتی انتخاب شده است.
اتاق ایران نایب رییس اتاق بازرگانی جاده ابریشم شد

به گزارش می متالز، غلامحسین شافعی روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد برگزار شد افزود: نخستین اجلاس اتاق‌های جاده ابریشم نیز به میزبانی کشور چین در آبان ماه جاری برگزار می‌شود که برنامه‌های خوبی در دستور کار این اجلاس است.

وی ادامه داد: موضوع حمل و نقل ایران به کشورهای آسیای مرکزی در نشستی با حضور رئیس جمهوری مطرح شد و ظرفیت‌های ایران در صورت افزایش مبادلات کالا مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اتاق ایران گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا، زمینه توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای آسیای میانه را فراهم کرده اما به موازات آن باید زیرساخت‌های لازم برای بهره گیری از این فرصت فراهم شود.

شافعی با طرح این سوال که در صورتی که تعاملات ایران با کشورهای اوراسیا به رشد ۱۰ برابری حجم مبادلات کالاهای ایران با آن کشورها بینجامد زیرساخت لازم برای حمل کالاهای صادراتی از چه محلی باید تامین شود افزود: امکانات فعلی ایران در حوزه حمل و نقل ریلی و حمل و نقل سردخانه‌ای پاسخگوی نیاز کشور در صورت افزایش حجم مبادلات کالا با کشورهای اوراسیا نیست.

وی ادامه داد: در نشست مزبور وزیر راه و شهرسازی برنامه‌های امیدوارکننده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ارائه کرد که گویا بهسازی و نوسازی و توسعه حمل و نقل ریلی از برنامه‌های دولت براساس برنامه ششم توسعه کشور است.

رئیس اتاق ایران گفت: فعال کردن کارخانه واگن‌سازی زنجان و کارخانه واگن‌سازی پارس نیز می‌تواند گامی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی باشد.

شافعی افزود: بخشی از مشکلات حمل و نقل ریلی ایران مربوط به کشورهای مقصد صادراتی است و هم اینک در صورتی که کالایی از مسیر ریلی مشهد به کشورهای آسیای مرکزی حمل شود سرعت متوسط حمل و نقل ریلی آن بین ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر است که باید علت این سرعت پایین را در آن طرف مرز کشور جُست.

وی اضافه کرد: از آنجا که ریشه برخی مشکلات در حوزه حمل و نقل ریلی ایران به کشورهای مقصد صادراتی مربوط به طرف های مقابل می‌شود مقرر شده است در کمیسیون مشترک با کشورهای مقصد، این مشکلات مطرح و راه چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به برنامه ریزی پارلمان بخش خصوصی مبنی بر راه‌اندازی دفاتر تجارت ملی ایران در خارج از کشور گفت: طی دو ماه آینده نخستین دفتر تجارت ملی ایران ویژه کشورهای عضو اوراسیا در روسیه راه‌اندازی می شود و این دفتر از حمایت کامل دولت برخوردار خواهد بود.

در این نشست استاندار خراسان رضوی هم با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس قوه قضائیه گفت: آیت الله رئیسی رویکرد مثبتی نسبت به فعالیت‌های اقتصادی و حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در استان دارد که باید از این فرصت به نفع استان بهره گرفت.

علیرضا رزم حسینی افزود: معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری طی یک ماه آینده با مشارکت اتاق بازرگانی، موارد اقتصادی که می تواند به طور مستقیم مورد حمایت دستگاه قضا قرار گیرد را مشخص و اعلام خواهد کرد.

وی اضافه کرد: رئیس قوه قضائیه در حوزه مقابله با فساد، عزم راسخی دارد و معتقد است که جدا از برخورد با مفسد باید بسترهایی که فساد در آنها به وجود می‌آید را شناسایی کرد و مانع از شکل‌گیری آن شد.

استاندار خراسان رضوی همچنین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان را از شوراهای موفق کشور برشمرد و گفت: بسیاری از موارد و پیشنهاداتی که در این شورا بحث و بررسی می‌شود در سطح ملی موثر است.

رزم حسینی افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست شده تا در راستای تسهیل قوانین برای بهبود فضای کسب و کار و رفع قوانین زائد و موازی که بارها در نشست‌های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده است اقدام کنند.

وی با اشاره به تصویب راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس در هیات دولت گفت: امید است لایحه دولت در این خصوص هر چه سریع‌تر در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا بتوان زیرساخت‌های لازم را تامین و با بهره‌گیری از قوانین مرتبط با مناطق آزاد این دو منطقه  را بیش از گذشته فعال کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جلسه اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در مشهد گفت: از آنجا که مسئولیت فضای کسب و کار کشور برعهده وزارت اقتصاد و دارایی است و وی به عنوان جانشین فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در استان نیز معرفی شده است فرصت مغتنمی برای رفع مشکلات اقتصادی استان فراهم شده است که باید از آن بهره مناسب را گرفت.

رزم حسینی با اشاره به حضور حدود پنج میلیون زائر و ۵۰۵ هزار زائر پیاده طی ایام پایانی ماه صفر در خراسان رضوی از میزبانی شایسته مردم استان از زائران امام علی بن موسی الرضا (ع) قدردانی کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم در این نشست گفت: واگن‌هایی که هم اینک در اختیار این استان است شرایط سیر در خطوط ریلی آسیای میانه را ندارد و باید در این زمینه چاره‌ای اندیشید.

علی رسولیان افزود: همواره یکی از خواسته‌های استان خراسان رضوی فراهم شدن امکان سیر در کشورهای آسیای میانه بود که با عضویت دائمی ایران در اتحادیه راه آهن های کشورهای حوزه سی.آی.اس این امکان مهیا شد.

وی اضافه کرد: دولت امکان تامین واگن را ندارد و واگن‌های موجود نیز از استانداردهای لازم برای سیر در کشورهای آسیای میانه برخوردار نیستند لذا باید شرکت‌های بخش خصوصی نسبت به تامین واگن اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: برخی از شرکت‌های خصوصی در خراسان رضوی برای حمل مواد معدنی اقدام به خرید واگن کردند که در این خصوص طی سال جاری حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ واگن جدید خریداری شد.

رسولیان افزود: شرکت های صادراتی و حمل و نقل ریلی کمیته ای تحت نظر اتاق بازرگانی خراسان رضوی تشکیل دهند تا واگن مورد نیاز برای سیر در خطوط ریلی آسیای میانه را تامین کنند ضمن اینکه دولت خط اعتباری خوبی برای تامین واگن ایجاد کرده است و تقریبا می‌توان بدون پرداخت وجه نقد واگن را تامین کرد.

عناوین برگزیده