تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۴۰۲۳۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رشد ۳ برابری اجاره مسکن در دهه ۹۰

‌می‌متالز - بررسی آمار‌های رسمی نشان می‌دهد، به دلیل تعطیلی حوزه ساخت و ساز مسکن در دهه ۹۰، نرخ رشد اجاره مسکن در پایان این دهه نسبت به سال ابتدایی دهه ۹۰ رشد حدود ۳ برابری داشته است.

به گزارش می‌متالز، یکی از اتفاقات تلخ دهه ۹۰ رکود و تعطیلی بی سابقه در حوزه ساخت مسکن بود و اینکه طرح‌های مسکنی دولت‌های قبل از جمله مسکن مهر هم به طور کامل متوقف شد، نتیجه این تعطیلی افزایش بی سابقه در قیمت‌های حوزه مسکن به ویژه نرخ اجاره‌های مسکن بود.

بر اساس گزارش مراجع آماری کشور، شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری کشور در اولین سال دهه ۹۰ یعنی ۱۳۹۰ به عدد ۲۶۳ رسید که در مقایسه با سال قبل از آن (۱۳۸۹) ۱۱.۱ درصد افزایش یافته بود. در آن سال بالاترین شاخص بهای مسکن اجاری با ۳۳۶.۷ مربوط به خراسان جنوبی و پایین‌ترین عدد شاخص با ۱۹۸ مربوط به استان بوشهر بود. در تهران نیز شاخص بهای مسکن اجاری با رشد ۱۰.۹ درصدی نسبت به سال ۸۹ به ۲۵۸.۳ رسیده بود.

در سال ۱۳۹۱ شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری به عدد ۱۱۲.۶ رسید که نسبت به سال قبل ۱۲.۶ درصد افزایش یافت. در سال مذکور بالاترین عدد سالانه شاخص بهاری مسکن اجاره‌ای با ۱۱۹.۵ برای کهگیلویه و بویراحمد و پایین‌ترین عدد با ۱۰۹.۱ برای مازندران بود. به‌عبارتی دیگر بیشترین افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن با ۱۹.۵ درصد مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بود. در استان تهران میزان افزایش نرخ اجاره‌بها ۱۱.۴ درصد بود.

روند افزایش نرخ اجاره‌بها در سال ۹۲ نیز ادامه داشت به‌طوری‌که در این سال شاخص اجاره‌بها در مناطق شهری ۲۰.۸ درصد، شهر‌های بزرگ ۲۰.۹، شهر‌های متوسط ۱۹.۴ و در شهر‌های کوچک ۲۲.۴ درصد افزایش یافت. در سال ذکر شده بیشترین شاخص بهای مسکن اجاری با ۱۵۲.۷ مربوط به کهگیلویه و بویراحمد و پایین‌ترین آن با ۱۲۰.۵ برای سمنان بود.

رشد ۱۵.۶ درصدی شاخص در سال ۹۳

در سال ۱۳۹۳ شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران مطابق آمار بانک مرکزی به عدد ۱۵۷.۲ رسید که ۱۵.۶ درصد بیشتر از سال ۹۲ بود. در این سال نیز بیشترین شاخص بهای اجاری با ۱۸۷.۷ برای کهگیلویه و بویراحمد بود. بیشترین افزایش شاخص با ۲۴.۵ درصد مربوط به استان آذربایجان غربی بود. شاخص بهای اجاره مسکن در این استان طی سال ۹۲ بالغ بر ۱۳۸.۸ بود که در سال ۹۳ به ۱۷۲.۸ رسید.

شاخص بهای اجاری مسکن در مناطق شهری ایران طی دهه ۹۰

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رشد ۳ برابری اجاره مسکن در دهه ۹۰
مطابق جدول بالا در سال ۱۳۹۴ شاخص بهای اجاری مسکن در مناطق شهری کشور ۱۲.۵ درصد، در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۹.۸ درصد و در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۸.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

روند افزایش شاخص بهای اجاری مسکن در سال ۱۳۹۷ هم ادامه داشت و به ۱۳.۴ درصد رسید. در سال ۱۳۹۸ این شاخص رشد ناگهانی داشت و با رشد حدود ۱۰۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۲۷.۵ درصد رسید.

در سال ۱۳۹۹ یعنی آخرین سال دهه ۹۰ نیز شاخص بهای اجاری مسکن به ۳۱.۸ درصد رسید که در مقایسه با میزان رشد شاخص سال ۱۳۹۰ حدود ۱۸۶.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بررسی روند افزایش نرخ اجاره مسکن در دهه ۹۰ حاکی از این است که پایان دهه نسبت به ابتدای دهه شاهد افزایش حدود ۳ برابری نرخ رشد اجاره مسکن هستیم، همچنین رشد اجاره مسکن در سال ۹۹ که سال پایانی دهه ۹۰ هست، نسبت به پایین‌ترین نرخ رشد این دهه که ۸.۳ درصد در سال ۹۶ بوده است، حدود ۴ برابر شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده