به گزارش میمتالز، محسن طرزطلب، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) با تشریح برنامههای ایران در توسعه انرژیهای پاک اعلام کرد ظرفیت نصبشده انرژیهای تجدیدپذیر کشور طی یک سال گذشته تقریباً سه برابر شده و از ۵ گیگاوات فراتر رفته است.
اولین نشست مقامات ارشد مشارکت انرژی کمربند و جاده در سال ۲۰۲۶ با حضور نمایندگان ۱۸ کشور و به میزبانی سازمان ملی انرژی چین برگزار شد و محسن طرزطلب، معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا، به عنوان یکی از سخنرانان اصلی این رویداد به صورت برخط دیدگاهها و برنامههای جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه انرژیهای تجدیدپذیر را تشریح کرد.
طرزطلب با اشاره به تحولات شتابان بخش انرژی در جهان اظهار کرد: افزایش تقاضای انرژی، تحولات ژئوپلیتیکی، ضرورت رشد اقتصادی، ملاحظات زیستمحیطی و پیشرفت فناوریها به طور همزمان بر سیاستهای انرژی کشورها تأثیرگذار هستند و در چنین شرایطی گفتوگو و همکاری میان کشورها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
وی با تأکید بر برخورداری ایران از منابع متنوع انرژی افزود: امنیت انرژی، توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست اهدافی مکمل یکدیگر هستند و باید به صورت متوازن دنبال شوند. از این رو، ایران معتقد است مسیرگذار انرژی برای همه کشورها یکسان نیست و هر کشور باید متناسب با شرایط و ظرفیتهای خود سیاستگذاری کند.
معاون وزیر نیرو توسعه انرژیهای تجدیدپذیر را یکی از ارکان اصلی سیاستهای انرژی کشور دانست و گفت: ظرفیت نصبشده انرژیهای تجدیدپذیر ایران طی سال گذشته تقریباً سه برابر شده و از ۵ گیگاوات فراتر رفته است. این روند با بهرهگیری از راهکارهای نوآورانه برای جلب مشارکت بخشهای دولتی و خصوصی و همچنین توسعه همکاریهای راهبردی میتواند در آینده نزدیک به حدود ۳۰ گیگاوات افزایش یابد.
وی همچنین بر اهمیت توسعه دانش، آموزش نیروی انسانی و تقویت ظرفیتهای نهادی در کنار توسعه ظرفیت تولید تأکید کرد و گفت: تبادل تجربیات در زمینه یکپارچهسازی انرژیهای تجدیدپذیر در شبکه برق و ارتقای زیرساختهای انتقال انرژی از مهمترین الزامات توسعه پایدار این بخش به شمار میرود.
طرزطلب در پایان خاطرنشان کرد: آینده انرژی در ایجاد تعادلی پایدار میان امنیت انرژی و گذار سبز نهفته است؛ تعادلی که با اتکا به فناوری، نوآوری و همکاریهای بینالمللی قابل دستیابی خواهد بود.
منبع: خبرگزاری تسنیم