تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۴۱۱۹۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

بسته حمایتی چین برای بازار مسکن در جهت نجات زنجیره فولاد

‌می‌متالز - بانک مرکزی چین پس از انتشار داده‌های ناامیدکننده از سقوط قیمت خانه‌های دست دوم در ماه آوریل از بسته حمایتی جدید خود رونمایی کرد. به تعبیر رسانه‌های چین این شدیدترین بسته حمایتی از بخش مسکن است و اثر مثبتی بر بازار مسکن و به دنبال آن زنجیره فولاد می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، خانه‌های دست‌دوم چین طی ماه گذشته شدیدترین ریزش قیمت را تجربه کردند. بازار مسکن چین از سال ۲۰۲۲ درگیر رکود شد و با وجود بسته‌های حمایتی مختلف چین هنوز موفق به غلبه بر رکود نشده است. کاهش تقاضا و به دنبال آن افت قیمت مسکن در چین فعالیت شرکت‌های ساخت‌وساز را کاهش داد تا تقاضا برای محصولات فولادی و فلزات اساسی کاهش پیدا کند. رکود بازار مسکن چین با ریزش سنگین قیمت محصولات فولادی همراه بود. آخرین آمار منتشر شده نیز نشان می‌دهد با وجود بسته‌های حمایتی برای نجات بازار مسکن، در طول ماه گذشته قیمت املاک دست دوم چین به شدت کاهشی بود.

بسته حمایتی چین برای بازار مسکن در جهت نجات زنجیره فولاد

اگرچه قیمت‌ها در بازار مسکن چین طی ماه‌های گذشته نیز نزولی بود ولی سقوط ماه گذشته با نگرانی بسیاری از دولت‌مردان چین همراه شد. بانک مرکزی چین بلافاصله از جدیدترین بسته حمایتی برای بخش مسکن این کشور پرده برداشت. بانک مرکزی چین اعلام کرد طرح حمایتی ۳۰۰ میلیارد یوآنی مسکن عمومی راه اندازی خواهد شد. همچنین حداقل نسبت‌های پیش‌پرداخت تغییر کرد.

بر اساس این بسته حمایتی پیش‌پرداخت برای مسکن اولی‌ها از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد و برای خریدارانی که بیش از یک خانه دارند از ۳۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافت. دولت محلی در بخش‌هایی از چین باید خانه بخرد و با قیمت پایین‌تری به متقاضیان بفروشد و در نهایت مقامات محلی باید زمین‌هایی را که فروخته شده ولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند باز خرید کند. نشریات چینی این بسته حمایتی را با عنوان شدیدترین ادغام برای تقویت بازار مسکن معرفی کرده‌اند و بازار مسکن چین نیز در واکنش به این بسته حمایتی واکنش مثبت قابل قبولی داشت.

طبق گزارش رسانه‌های چینی پس از اعلام این بسته حمایتی قیمت ملک در بعضی شهر‌های چین بر مدار صعود قرار گرفت و از طرفی داده‌ها از افزایش تقاضا برای محصولات فولادی خبر می‌دهند. ماه گذشته چین وارد فصل سنتی رونق در بازار محصولات فولادی شد ولی سطح تقاضا پایین بود. اکنون آخرین داده‌ها پس از بسته حمایتی دولت چین از افزایش تقاضا برای محصولاتی مانند میلگرد خبر می‌دهد. با این وجود هنوز تقاضا افزایش چشم‌گیری نداشته است.

یکی از نشریات چینی اثرپذیری پایین طرح حمایتی دولت بر قیمت محصولات فولادی را بی تأثیر بودن بسته‌های حمایتی قبلی دانست. دولت چین در سال ۲۰۲۳ بار‌ها از بسته‌های حمایتی مختلفی رونمایی کرد ولی اثر مثبت بعضی از آنها بر بازار مسکن چین و به دنبال آن بازار محصولات فولادی کمتر از چند دقیقه بود. به همین دلیل هنوز بازار مسکن نسبت به موفقیت این طرح تردید دارد. با این حال دولت چین بسته حمایتی کم‌سابقه‌ای برای تحریک تقاضا در بخش مسکن طراحی کرده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده