تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۴۰۹۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

تداوم روند سیاست‌های ارزی صادرات فولاد را از پا در می‌آورد

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی گفت: در بخش مسکن و ساخت‌وساز نیز تحرک خاصی وجود ندارد و به همین دلیل، بخش زیادی از تولیدات فولادی کشور باید صادر شوند؛ در غیر اینصورت محصولات در انبار‌ها رسوب کرده و در بازار باعث تشدید رکود می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، حسام الدین والی در خصوص تعهدات ارزی فولادسازان بیان کرد: اولین نکته‌ای که در صنعت فولاد باید به آن توجه شود، بحث اصلاح نرخ ارز است؛ چرا که این قیمت ۴۰ تا ۴۲ هزار تومانی نیمایی برای تولیدکنندگان جذابیتی ندارد و با توجه به حجم تولید و زیرساخت‌هایی که امروزه در کشور وجود وجود دارد، می‌توان گفت با مازاد نیاز مصرف فولاد در کشور نیز رو به رو هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین با توجه به شرایط ارزی که بانک مرکزی در خصوص مسائل بازگشت ارز به کشور وضع کرده، تمایل به صادرات فولاد در کشور به تدریج در روند نزولی قرار گرفته است. بر همین اساس، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند محصولات خود را به تاجران بفروشند که در این صورت، تعهد ارزی برعهده فولادساز نخواهد بود.

کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: از سوی دیگر، در بخش مسکن و ساخت‌وساز نیز تحرک خاصی وجود ندارد و به همین دلیل، بخش زیادی از تولیدات فولادی کشور باید صادر شوند. در غیر اینصورت محصولات در انبار‌ها رسوب کرده و در بازار باعث تشدید رکود می‌شوند.

به گفته والی، در حال حاضر، به دلیل شرایط موجود نمی‌توان صادرات انجام داد؛ چرا که از نظر فولادسازان محصولی که با دلار ۶۰ هزار تومانی تولید شده را نمی‌توان با دلار ۴۰ هزار تومانی به بانک مرکزی تحویل داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل فولادسازان محصولات خود را با قیمت بالاتر به صورت ریالی در بازار داخلی می‌فروشند. در واقع تولیدکننده در این شرایط قصد ندارد تعهد اظهار ارزی را قبول کند؛ چرا که توجیه اقتصادی ندارد و چنین عملکردی به صنعت و کشور آسیب خواهد زد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده