تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۳۹۸۷۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو کمیسیون عمران مجلس

مصرف بالای سوخت توسط خودرو‌های داخلی علت ناترازی سوخت کشور

‌می‌متالز - کارشناسان معتقدند برای رفع مشکل ازدیاد مصرف سوخت به‌نسبت استاندارد‌ها باید اقدام شود. محصولات خودروسازان داخلی متاسفانه در هر ۱۰۰کیلومتر ۱۲لیتر بنزین می‌سوزانند که این میزان ۲ تا ۳برابر بیشتر از میانگین جهانی است. در ادامه غلامرضا شریعتی، عضو کمیسیون عمران مجلس به بیان نظرات خود می‌پردازد.

علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راه‌حل‌های برون‌رفت از این شرایط چیست؟

به گزارش می‌متالز، مشکل اصلی ما این است که خودرو‌های تولید داخل مصرف بسیار بالایی دارند و این امر باعث بروز معضل ناترازی بنزین شده است. دولت باید خودروسازان را مجبور کند در تولیدات خود اصلاحاتی انجام دهند و خودرو‌های باکیفیت تولید کنند، اما متاسفانه خودروسازان به‌دنبال اصلاح تولیدات خود و تولید خودرو‌های باکیفیت نیستند.

برای کاهش مصرف سوخت در خصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی چه راهکار پیشنهادی دارید؟

من معتقدم بهترین راهکار برای بهبود ناوگان حمل‌ونقل در کشور در شرایطی که خودروسازان زیر بار اصلاح تولیدات خود نمی‌روند واردات خودرو‌های خارجی است. درحال‌حاضر سرمایه ملی کشور را به خاطر حمایت از خودروسازان داخلی از بین می‌بریم، امسال مجبوریم به میزان زیادی واردات بنزین انجام دهیم و این به معنای کسری بودجه بیشتر است. البته مصرف بالای بنزین در خودرو‌های تولید داخل در ردیف اول متهمان ناترازی بنزین قرار دارد. متاسفانه خودرو‌های ما در هر ۱۰۰کیلومتر ۱۲لیتر بنزین می‌سوزانند که این میزان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

تنوع سبدسوختی چه میزان در کاهش مصرف و افزایش کیفیت هوا موثر خواهد بود؟

علاوه‌بر بی‌کیفیتی خودروها، حجم بالایی از خودرو‌های فرسوده درحال تردد هستند که این امر هم بر استفاده بیشتر از بنزین افزوده است. برای برون‌رفت از این شرایط باید اقدام به متنوع‌سازی سبد سوخت کرده و از خودرو‌های برقی و هیبرید هم در چرخه استفاده کنیم تا میزان خودرو‌های استفاده‌کننده از بنزین کاهش یابد. همچنین باید به سمت استفاده از خودرو‌های دوگانه‌سوز مثل سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی هم حرکت کنیم تا بدین‌ترتیب از میزان مصرف بنزین در کشور بکاهیم.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده