تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۰۸
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۳۳۸۶۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با راه‌اندازی پروژه‌های شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در سال جاری

عید واقعی تجلی در سال ۱۴۰۳ اتفاق خواهد افتاد

‌می‌متالز - شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به عنوان یک شرکت پروژه‌محور در حوزه معادن و صنایع معدنی طی فعالیت خود در سال‌های اخیر، پروژه‌های قابل‌توجهی را کلید زده و آنها را به پیش برده است.

به گزارش می‌متالز، دکتر «مرتضی علی‌اکبری» مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در گفتگو با خبرنگار «می متالز» با اشاره به نخستین پروژه‌ای که در سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی می‌شود، عنوان کرد: نخستین پروژه‌ای که در سال‌جاری راه‌اندازی خواهیم کرد، یک پروژه از سه پروژه فولاد سرمد است که اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه این واحد به تولید انبوه می‌رسد. پس از آن نیز ۲ تا ۳ پروژه دیگر به بهره‌برداری خواهیم رساند که امیدواریم با تامین مالی به‌موقع این پروژه‌ها محقق شوند. با این راه‌اندازی‌ها، عید واقعی شرکت تجلی در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

واگذاری سهام مس جانجا

مرتضی علی‌اکبری در پاسخ به این پرسش که در نظر گرفته شده که بخشی از سهام پروژه مس جانجا به مردم واگذار شود، آیا چنین پروژه‌ای مصداق مشارکت مردم محسوب می‌شود و آینده این پروژه را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ما که از اعضای کنسرسیوم و سهامدار پروژه جانجا هستیم، سهامداران عمده آن درصدد هستند که این پروژه را پروژه‌محور کنند و سهام آن را در اختیار مردم قرار دهند. مس جانجا نیز جزو پروژه‌هایی است که IRR (نرخ بازگشت سرمایه) مناسبی دارد که با مشارکت مردم می‌توان آینده خوبی را برای آن پیش‌بینی کرد.

واگذاری‌های گره‌گشا

علی‌اکبری در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون معادن بسیاری در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، معادنی بزرگی که توجیه مناسبی دارند، اما وزارتخانه آنها را در معرض واگذاری قرار نداده که اگر این کار انجام گیرد، می‌توان از طریق شرکت‌های پروژه‌محور این دارایی را از بالقوه به بالفعل تبدیل کرد، دارایی‌هایی که هم‌اکنون خوابیده‌اند و سرمایه‌گذاری روی آنها انجام نمی‌گیرد؛ اگر این سرمایه زنده شود، می‌تواند در رونق اقتصادی و کاهش نقدینگی در کشور بسیار تاثیرگذار باشد و سبب سودآوری مناسب برای سهامداران آنها شود.

وی ادامه داد: در زمینه واگذاری‌ها دو نکته اساسی وجود دارد، یکی پروژه‌های نیمه‌کاره دولت که از سال‌ها پیش باقی مانده‌اند و دارای توجیه اقتصادی هستند؛ دیگری واگذاری معادن بزرگ هستند که می‌تواند سرمنشا خوبی برای کشور به شمار روند.

مدیرعامل تجلی در ادامه یادآور شد: سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در ایمیدرو عنوان شد که شرکت‌های پروژه‌محور سهامی عام که بالای ۱۰۰ هزار نفر سهامدار در بازار بورس هستند، خارج از مزایده می‌توانند محدوده‌ها را به این شرکت‌ها منتقل کنند و حتی در بودجه دولت نیز آن را در نظر گرفتند، اما هیچگاه این امر ابلاغ و اجرایی نشد. خواهش ما از دولت این است که این ابلاغیه‌ها را عملیاتی کنند.

زیرساخت‌ها را به شرکت‌های پروژه‌محور واگذار کنند

علی‌اکبری در پاسخ به این پرسش که در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام موضوع زیرساخت‌ها نیز مساله‌برانگیز است و برای حل این مساله چه اقداماتی می‌توان انجام داد، گفت: در زمینه زیرساخت‌ها باید اذعان کرد که دولت با مشکل انرژی در حوزه‌های تامین برق، گاز و آب روبرو است که در این زمینه نیز می‌توان شرکت‌های پروژه‌محوری در حوزه برق، آب و گاز ایجاد کرد تا بتوانند این زیرساخت‌ها را برای پروژه‌ها تامین کنند. دولت هم‌اکنون به این سمت پیش می‌رود که انرژی را آزاد کند. بدین معنا که شرکت‌هایی که برق تولید می‌کنند می‌توانند برق تولیدی خود را به قیمت آزاد به کارخانه‌ها بفروشند که به نوعی این برق قطع‌شدنی نیست. در سال ۱۴۰۲ این اتفاق روی داد و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) یکی از مجموعه‌های خود را راه‌اندازی کرد و آن شرکت برق خود را به واحد‌های فولادی و معدنی فروخت که هم شرکت‌های تولیدی راضی بودند و هم شرکت قادر شد از این طریق برای خود سودی کسب کند.

موفقیت‌های «تجلی»

وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های شرکت «تجلی» عنوان کرد: ما به عنوان نخستین شرکت پروژه‌محور در ایران با تلاش تمامی همکاران و سهامداران عمده، قادر شدیم یک چهره موفق از این شرکت ارائه بدهیم و با ایجاد چند شرکت در مورد زیرساخت‌ها و کار‌های معدنی، حفاری، تولید ورق‌های الکتریکی زنجیره فولاد و پروژه‌های متعدد در خصوص مواد نادر خاکی، لیتیوم و ... انجام بدهیم. هم‌اکنون حدود ۳۰ معدن در اختیار داریم که تمامی آنها فعال هستند که امیدواریم به مرحله تولید نیز دست یابیم. معادن شرکت عمدتا شامل معادن مس، طلا و مواد نادر خاکی می‌شوند که امیدواریم بتوانیم آنها را به بهره‌برداری برسانیم. به غیر از این معادن، اولویت ما افزایش سرمایه گذاری در فولاد شرق خراسان است که ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی تولید کنسانتره را دارد که قابل افزایش به ۵ میلیون تن است. همچنین فولاد سرمد که ۳ پروژه دارد. امسال تمرکز خود را بر این پروژه‌ها و مواد نادر خاکی قرار داده‌ایم و درصدد تزریق نقدینگی به این پروژه‌ها هستیم. امیدواریم به بهره‌برداری ۵ پروژه در سال ۱۴۰۳ برسیم.

افزایش سرمایه تجلی

مدیرعامل تجلی درباره افزایش سرمایه تجلی در اسفند ۱۴۰۲ عنوان کرد: افزایش سرمایه ما پیش از سال جدید به تصویب رسید و از ۱۵ فروردین مدت قانونی آن طی می‌شود. به دلیل اعتمادی که سهامداران عمده از جمله گل‌گهر و توسعه معادن و فلزات و ... به ما داشتند، کمال قدردانی را دارم، چراکه تمام مبالغ مورد نیازی که باید پرداخت می‌کردند را زودتر از موعد مقرر پرداخت کردند و این امید را به ما دادند که تا چه اندازه پشتیبان ما هستند تا ما نیز بتوانیم این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم. امیدواریم سایر سهامداران نیز در این افزایش سرمایه مشارکت کنند تا بتوانیم منابع لازم را زودتر جمع‌آوری و به پروژه‌ها تزریق کنیم. البته در نیمه سوم سال ۱۴۰۳ با توجه به پروژه‌هایی که تعریف کرده‌ایم و پروژه‌هایی که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند، یک افزایش سرمایه دیگر نیز خواهیم داشت تا مشکلی بابت نقدینگی نداشته باشیم. هرچند روش‌های تامین مالی ما از طریق بازار سرمایه و بانک‌ها هم خواهد بود و شرکت‌های ما در این راستا اقدام کردند و ما نیز به عنوان ضامن، ضمانت‌کننده اصلی آنها خواهیم بود. ما همواره پشتیبان شرکت‌های تابعه و وابسته خود هستیم تا که این طرح‌ها را اجرایی کنیم.

آماده واگذاری صبا امید غرب خاورمیانه

علی‌اکبری همچنین درباره پروژه‌های زیرمجموعه تجلی عنوان کرد: یکی از شرکت‌های ما شرکت صبا امید غرب خاورمیانه است که این شرکت حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن ظرفیت گندله‌سازی دارد که ۳۰ درصد سهام آن متعلق به «تجلی» و ۷۰ درصد متعلق به «صبانور» است. با توجه به اینکه صبانور یک قرارداد قدیمی با چینی‌ها دارد، قرار شد که چینی‌ها پیش از سال تجهیزات لازم را برای اجرای پروژه به داخل ایران حمل کنند. آنچه مربوط به داخل بوده انجام شده و پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی نیز داشته است. مابقی آن منوط به این امر است که تجهیزات خارجی آن به‌موقع وارد شود. در این راستا شرکت صبانور با ما مذاکره‌هایی انجام داده که این ۳۰ درصد را نیز از ما بخرند تا آن را در قالب زیرمجموعه صددرصدی خود اجرا کند. از این بابت اگر منافع «تجلی» و سهامداران «تجلی» تامین شود با این موضوع مشکلی نداریم.

سرانجام تونل دهم معدن زغال سنگ گلندرود شرکت سپهر تجلی ایرانیان

مدیرعامل «تجلی» در پاسخ به این پرسش که مشکل تونل دهم سپهر تجلی ایرانیان به کجا رسید، گفت: سپهر تجلی ایرانیان در اخذ مجوز شروع به کار حفاری تونل ۱۰ با مشکل برخورد کرده بود. ما قراردادی با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) مبنی بر مجوز داشتن برای باز کردن تونل ۱۰ را داشتیم، زیرا با وجود این تونل بود که این پروژه برای ما دارای توجیه اقتصادی می‌شد. اگر مجوز تونل ۱۰ را همان زمان که اینک نزدیک به ۳ سال از زمان آن می‌گذرد، به ما داده بودند ما امروز قادر به بهره‌برداری از آن بودیم. متاسفانه شرکت ایمپاسکو این مجوز را نتوانست به موقع به ما بدهد، البته آنها نیز مقصر نیستند، چراکه باید منابع طبیعی و سازمان محیط زیست به آنها این مجوز را می‌دادند. آنها گمان می‌کردند به‌موقع می‌توانند این کار را انجام بدهند، اما این امر ممکن نشد و ما نیز هنوز قرارداد خود را فسخ نکرده‌ایم، از این‌رو هزینه‌هایی که در سپهر تجلی انجام داده‌ایم بیش از اندازه بود. ما گمان می‌کردیم تونل ۱۰ بتواند قسمتی از هزینه‌های ما را جبران کند. در هر صورت ما انتظار داریم که شرکت ایمپاسکو، هرچه زودتر مجوز این تونل را به ما بدهد. البته با توجه به اخذ مجوز‌های محیط زیست و منابع طبیعی، امیدواریم ظرف دو تا سه هفته آینده مجوز نهایی و شروع به کار داده شود که در این راستا به ما قول مساعد داده شد و ما نیز با صبوری با آنها پیش آمده‌ایم.

سرمایه‌گذاری در عناصر نادر خاکی

علی‌اکبری همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری تجلی در زمینه مواد نادر خاکی عنوان کرد: در زمینه مواد نادر خاکی نیز توانستیم پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته باشیم. در این راستا دانشمندان جوانی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار ما حضور دارند که قادر شدیم کار‌های بسیار خوبی را به پیش ببریم. این اشخاص دلسوز، شبانه‌روز و حتی ایام عید پای کار بودند تا کار را به نتیجه برسانند. همچنین یک قرارداد در مروست ۱ و ۲ بسته بودیم که به جا‌های خوبی رسیده که امیدواریم اولین پروانه بهره‌برداری مواد نادر خاکی در کشور را دریافت نماییم که می‌تواند در کار ما بسیار مثمرثمر واقع شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود همین دانشمندان جوان، تست پایلوت و کارخانه نیمه‌صنعتی را به پیش برده‌ایم و ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم که امیدواریم طی یکی دو ماه آینده بتوانیم مونازیت را آزمایشی از دستگاه بگیریم. این دانشمندان حتی به ما قول دادند که اکسید که مرحله پیچیده و مختص کشور‌های پیشرفته است را نیز تولید کنند.

شرکت معدن‌کار باختر با افزایش سرمایه احیا شد

وی همچنین درباره شرکت معدن‌کار باختر عنوان کرد: این شرکت در جریان وارد شدن به بورس است و فرابورس اعلام کرده که این شرکت بایستی یک قرارداد بلندمدت چند ساله با کارفرما منعقد کند. البته یک شرکتی که کار‌های پیمانکاری معدنی را برعهده می‌گیرد، در مزایده‌ها شرکت می‌کند، اگر در مزایده برنده شود، کار خود را آغاز می‌کند، این کار که تمام شد یا در حین کار در مزایده‌های دیگر نیز شرکت می‌کند، بنابراین نمی‌تواند با یک کارفرما قرارداد چندین ساله منعقد کند. ممکن است هر مزایده‌ای که برگزار می‌کند در آخر کار، برای ادامه کار یک مزایده دیگر برگزار کند و مشخص نیست که آیا آن شرکت برنده شود یا خیر. ما این موضوع را برای فرابورس توضیح داده‌ایم و آنها تا حدودی توجیه شده‌اند.

مدیرعامل «تجلی» در ادامه افزود: با توجه به اینکه صبانور یکی از کارفرما‌های اصلی شرکت معدن‌کار باختر است، ما پیشنهاد انعقاد یک قرارداد چند ساله دادیم که یک تفاهمی با مدیرعامل وقت صبانور منعقد کردیم تا این کار انجام شود که آنها نیز موافقت کردند تا وارد بورس شویم.

علی‌اکبری در ادامه توضیح داد: شرکت معدن‌کار باختر با توجه به افزایش سرمایه‌ای که برای آن انجام دادیم، احیا شد. ماشین‌آلات بسیاری برای مس جانجا که پیمانکار آنها هستند، خریداری کردند که امیدواریم با افزایش سرمایه‌ای که در سال ۱۴۰۳ انجام می‌گیرد، ماشین‌آلات بیشتری خریداری کنند.

تولید ورق‌های الکتریکی با مشارکت فولاد مبارکه

وی در پایان درباره تولید ورق‌های الکتریکی توضیح داد و گفت: با مشارکت عمده شرکت‌های فولاد مبارکه و ایران‌ترانسفو و تجلی، شرکتی با عنوان فولاد آلیاژی تاسیس شده که تولید ورق‌های الکتریکی داشته باشد. سرمایه اولیه این شرکت با مشارکت این سه شرکت به عنوان سهامدار عمده تامین شده است. برای این شرکت، فولاد مبارکه بهترین افراد خود را برای این موضوع گماشته است. محل کارخانه نیز در شرق استان اصفهان انتخاب شده است. برای تاسیس این کارخانه، هیات‌مدیره از کارخانه‌های مشابه در خارج از کشور بازدید‌هایی به عمل آورده‌اند و به تفاهم‌هایی رسیده‌اند. کار در حال پیشروی است و این شرکت جزو شرکت‌های موفقی خواهد بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت فولاد مبارکه پیگیر آن هستند.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد (پایگاه خبری فلزات خاورمیانه – می‌متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده