تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۳۷۸۸۳
سرویس خبر : انرژی

افزایش بیش‌ از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران، گفت: ظرفیت تولید این صنعت تا پایان امسال بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، «مرتضی شاه‌میرزایی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی (۲۸ فروردین‌ماه) در کنگره ملی نفت و گاز آسیا - اروپا، گفت: ایران با دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز، جایگاه ویژه و برجسته‌ای از زمان‌های بسیار دور در نقشه انرژی جهان داشته است.

وی، ایران را لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه خواند و گفت: کشور ما به دلیل دارا بودن سواحل طولانی در خلیج فارس تا دریای عمان و اقیانوس هند به‌عنوان شاهراه عبور و حمل‌ونقل نفت، میعانات گازی، گاز مایع، محصولات مختلف پتروشیمی و دیگر محصولات به شمار می‌رود و نقش مهمی را ایفا می‌کند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: صنعت پتروشیمی ایران در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی به‌عنوان یکی از بازیگران مهم در دنیا مطرح و آماده همکاری در زمینه تولید و فروش کالا‌ها و تجهیزات به شرکت‌ها و مشتریان همسو در سراسر جهان است.

شاه‌میرزایی با اشاره به روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران، یادآور شد: ظرفیت تولید این صنعت در سال (۱۴۰۲) از مرز ۹۵ میلیون تن عبور کرد و این ظرفیت تا پایان امسال بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.

وی با اشاره به تنوع سبد محصولات پتروشیمی ایران با بیش از ۵۵۰ (گرید) مختلف تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی با کشور‌های همسو از جمله روسیه و کشور‌های حوزه آسیای‌میانه در قطب‌های توسعه‌ای به‌ویژه در مناطق ماهشهر، چابهار و جاسک دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ۹۷ درصد از کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و صنایع معدنی داخلی‌سازی شده است، گفت: آمادگی کامل داریم تا با همسایگان و کشور‌های همسو در زمینه‌های طراحی، اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداشت تجهیزات و نیز تولید انواع فناوری‌ها و کاتالیست‌های مورد نیاز همکاری کنیم.

این مقام مسؤول عنوان کرد: ایران در تولید دانش‌فنی محصولات آمونیاک، اوره، الفین، تبدیل گاز به متانول، اتان، اتیلن و سایر فرآیند‌ها به خودکفایی کامل رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده