تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۳۷۷۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش قیمت روی با کاهش موجودی انبار‌ها

‌می‌متالز - هزینه تبدیل هر تن کنسانتره روی به فلز تصفیه شده با کاهش حدود ۴۰ درصدی به ۱۶۵ دلار به ازای هر تن رسید. سقوط قیمت روی طی دو سال گذشته منجر به کاهش موجودی در انبار‌های جهان شد و به دنبال آن قیمت روی به بالاترین سطح در طول یک سال گذشته رسید.

به گزارش می‌متالز، غول کانادایی فعال در حوزه معادن Teck Resources موافقت کرد برای تبدیل هر تن کنسانتره روی به فلز تصفیه شده ۱۶۵ دلار به Korea Zinc پرداخت کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد هزینه تصفیه روی در سال جاری به شدت کاهش یافته است، تحلیل‌گران این اتفاق را نتیجه فشرده‌شدن زنجیره تأمین معدن می‌دانند که دیر یا زود در بازار داخلی ایران تأثیرگذار است.

افزایش قیمت روی با کاهش موجودی انبار‌ها

هزینه تصفیه روی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده نیز ادامه‌دار باشد. همزمان با این اتفاق فلز روی در بازار‌های جهانی به بالاترین قیمت در طول یک سال گذشته رسید. قیمت فلز روی همراه با سایر فلزات در طول دو سال گذشته افزایشی بود ولی هفته گذشته با عبور از سطح مقاومتی مهمی روند صعودی جدیدی را آغاز کرد.

افزایش قیمت روی با کاهش موجودی انبار‌ها

قیمت فلز روی در سال ۲۰۲۳ به کف حمایتی ۲۲۰۰ دلار به ازای هر تن رسید و با افزایش تقاضا در این محدوده روند ریزشی متوقف شد در مقابل بار‌ها برای عبور از سطح ۲۶۰۰ دلار نیز ناتوان بود تا اینکه هفته گذشته موفق به عبور از این محدوده قیمتی شد و سپس تا ۲۸۶۴ دلار به ازای هر تن رشد کرد. فعالان بازار هدف قیمت روی در هفته‌های آینده را سطح ۳۰۰۰ دلار تخمین می‌زنند و در صورت ریزش انتظار دارند بار دیگر تا سطح ۲۶۰۰ دلار کاهش پیدا کند.

اختلال در عرضه و چشم‌انداز منفی نسبت به استخراج روی در سال ۲۰۲۴ اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها عنوان می‌شود. کاهش قیمت فلزات و فشار‌های تورمی عملیات استخراج مس در بسیاری از معادن جهان را متوقف کرده است. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد چندین کارخانه ذوب در استرالیا و ایرلند تعطیل شده‌اند. در چین نیز تولید روی از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ روند کاهشی گرفت و قرار بود خطوط تولید بیشتری در سال ۲۰۲۴ متوقف شوند. در مقابل اکنون با افزایش قیمت روی در بازار‌های جهانی شرایط برای آغاز به کار مجدد تولیدکنندگان روی فراهم است. در چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده روی در جهان ذخایر روی کاهش یافته است و انتظار می‌رود خطوط تولیدی که سال گذشته متوقف شدند خیلی زود به مدار تولید بازگردند.

نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد تولیدکنندگان داخلی روی در چین طی ماه مارس با سریع‌ترین سرعت نسبت به یک سال گذشته گسترش پیدا کرده‌اند. انتظار می‌رود کاهش عرضه در بازار روی به سرعت برطرف شود ولی اگر این مساله با افزایش تقاضا همزمان نباشد قیمت روی بار دیگر به مدار نزول باز می‌گردد. نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد تحلیل‌گران نسبت به افزایش قیمت روی در سال ۲۰۲۴ خوش‌بین نیستند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده