تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۵۰۶
کد خبر: ۳۳۷۰۱۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه در دیدار نوروزی با مدیران ارشد شرکت‌های زیرمجموعه عنوان کرد:

ضرورت درک مفهوم نوآوری در سطوح عمودی و افقی هلدینگ فولاد مبارکه/ لزوم ترویج فرهنگ شکرگزاری ۳۶۰ درجه در سازمان

‌می‌متالز - مدیرعامل فولاد مبارکه در دیدار نوروزی با مدیران ارشد شرکت‌های زیرمجموعه با اشاره به اولویت‌های شرکت در سال ۱۴۰۳ گفت: تمرکز بر فرهنگ سازمانی و تقویت خرده‌فرهنگ‌های مطلوب فولاد مبارکه و درک مفهوم نوآوری در سطوح عمودی و افقی سازمان امری ضروری است.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب‌نیا اظهار کرد: همه‌ساله براساس نام‌گذاری و انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری، یک جهت‌گیری کلی در کشور ایجاد می‌شود و گروه فولاد مبارکه نیز به‌تبع آن به‌عنوان مجموعه‌ای که در حوزه تولید پیشتاز و پیشران است، همواره دغدغه‌های خود را در قالب اهداف و استراتژی‌های مشخص به‌صورت سالانه دنبال می‌کند.

وی در ادامه افزود: سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شد که گروه فولاد مبارکه نیز باید تحقق این شعار را مانند سال‌های گذشته سرلوحه خود قرار دهد.

فولاد مبارکه در سال گذشته علی‌رغم محدودیت‌ها، رشد تولید را محقق کرد

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: گروه فولاد مبارکه در سال گذشته علی‌رغم محدودیت‌هایی که داشت، رشد تولید را محقق کرد و این در حالی بود که با شرایط قطع برق و گاز صنایع و دیگر محدودیت‌های موجود، انتظار می‌رفت تولید با بحران مواجه شود؛ ولی زحمات همکاران در برنامه‌ریزی برای عبور از این محدودیت‌ها قابل‌تقدیر بود؛ بنابراین رشد تولید آن‌گونه که در شعار سال گذشته نیز مطرح شده بود، به لطف الهی و تلاش همکاران محقق شد و ان‌شاءالله در شعار امسال نیز جهش تولید مدنظر خواهد بود.

مشارکت مردم در جهش تولید، نیازمند فراهم‌سازی زمینه حضور مردم در شئون مختلف است

وی ادامه داد:، اما بخش دوم شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در آن مورد تأکید قرار گرفته، نیازمند برنامه‌ریزی بیشتری برای فراهم ساختن زمینه‌های حضور مردم در شئون مختلف اعم از سرمایه‌گذاری و دیگر بخش‌هاست و لازم است فولاد مبارکه برای حوزه‌هایی که می‌تواند مشارکت مردم را جلب نماید برنامه‌ریزی نماید.

پیشتازی فولاد مبارکه صرفاً در ابعاد تکنولوژیک نیست

طیب‌نیا تصریح کرد: فولاد مبارکه تا به امروز در مقایسه با متوسط صنعت کشور و حتی برترین‌ها در حوزه رشد تولید، پیشتاز بوده است. این پیشتازی صرفاً در ابعاد تکنولوژیک نیست، بلکه تمامی همکاران گروه فولاد مبارکه در عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگی سازمانی پیشتازی کشور در صنعت را هدف خود قرار داده‌اند. آن‌گونه که در فلسفه وجودی سازمان بیان می‌کنیم، فلسفه فولاد مبارکه خلق آینده بهتر برای ایران است.

فرهنگ کار و تولید لازمه تولید حداکثری و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها

وی اذعان داشت: در هر شرکتی فرهنگ کار و تولید نهادینه شده باشد، قطعاً آمادگی لازم برای تولید حداکثری و بهره بردن از ظرفیت‌ها وجود دارد و شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه به همین دلیل آمادگی قبلی و بیشتری برای جهش تولید دارند؛ چراکه فرهنگ همواره زیربناست و برخلاف برخی نظریات که خود را ناجی جهان نیز می‌دانستند، ما فرهنگ را زیربنای اقتصاد می‌دانیم؛ همان‌گونه که امام خمینی (ره) نیز به نظریه انسان فرهنگی تأکید داشتند.

لبیک فولاد مبارکه به شعار سال ۱۴۰۳ در آغازین روز‌های فروردین‌ماه

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه تأکید کرد: فولاد مبارکه با توجه به اینکه شرایط مختلفی از محدودیت‌ها را طی سال‌های گذشته تجربه کرده، در سال جدید نیز باید مدیریت هوشمندانه و بهتری جهت افزایش تولید داشته باشد و همکاران ما این موضوع را در لبیک به نام‌گذاری سال جدید از روز اول فروردین‌ماه و طی آغازین روز‌های سال با برجای گذاشتن رکورد‌های جدید تولید، علی‌رغم ثبت رکورد‌های بالای قبلی به اثبات رساندند. دسترسی به هر هدف ارزشمندی در هر سازمانی مرهون مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت و مهم‌تر از همه برخاسته از فرهنگ سازمانی موجود در آن مجموعه است.

فرهنگ سازمانی گروه فولاد مبارکه، وجه تمایز این مجموعه با سایر شرکت‌هاست

وی عنوان داشت: تمرکز بر فرهنگ سازمانی در سال جدید برای فولاد مبارکه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ آنچه تا به امروز موفقیت‌های گروه فولاد مبارکه را رقم زده و تفاوت‌هایی با سایر سازمان‌های موجود در کشور ایجاد کرده، فرهنگ سازمانی متمایز این مجموعه با سایر شرکت‌ها و سازمان‌هاست که البته با حالت ایدئال همچنان فاصله دارد. این شرکت دارای خرده‌فرهنگ‌های مثبتی همچون نگاه بلندمدت و راهبردی در برنامه‌ها و تعیین اهداف، نظم و انضباط کاری و مالی، شفافیت، توجه به توسعه سرمایه انسانی و مواردی از این دست است که نیازمند تثبیت، توسعه و تقویت بیشتر است.

ضرورت درک مفهوم نوآوری در سطوح عمودی و افقی سازمان

طیب‌نیا اضافه کرد: طی دو سال اخیر، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و نوآوری در گروه فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی در حال نهادینه شدن است. مفهوم نوآوری در جای‌جای فولاد مبارکه و برای کارکنان کلیه نواحی در هر رده‌ای که مشغول هستند باید به یک مفهوم قابل‌درک تبدیل شود تا همه در عملکرد خود نوآوری داشته باشند؛ این موضوع به‌عنوان بهبود مستمر در بطن فولاد مبارکه وجود داشته است. وقتی صحبت از فرهنگ سازمانی است، این موضوع صرفاً به رده‌های بالای ساختار سازمان معطوف نخواهد شد، بلکه تمام سطوح عمودی و افقی سازمان باید در عملکرد خود نوآوری داشته باشند و این مفهوم را درک و به منصه ظهور برسانند.

جهش و رکورد‌های تولید با کار سریع، دقیق و هماهنگ در یک کل منسجم

وی بیان داشت: فولاد مبارکه در افق اهداف خود زمانی به نوآوری و تولید پایدار می‌رسد که همه کارکنان آن به مفهوم نوآوری و به جایگاه خود در تحقق آن پی برده باشند؛ خودبیگانگی از هویت کار، آفت سازمان‌های بزرگ است. رکورد‌های تولید در فولاد مبارکه به‌گونه‌ای نیست که به‌صورت دستوری محقق شوند، بلکه یک رکورد تولیدی سالانه، ماهیانه و حتی روزانه، وقتی کل منسجم، با سرعت، دقت و هماهنگ کار کنند تا جهش و رکورد‌های تولید محقق شوند. این فرهنگ تفکر سیستمی است که این‌گونه همه ارکان را هماهنگ می‌کند.

گروه فولاد مبارکه در سال جدید به دنبال غنی‌سازی فرهنگ سازمانی است

مدیرعامل فولاد مبارکه در پایان با بیان اینکه تأکید گروه فولاد مبارکه در سال جدید بر غنی‌سازی فرهنگ سازمانی خواهد بود، گفت: در نخستین گام باید خرده‌فرهنگ‌های مطلوب خود را شناسایی، تقویت و تثبیت و در مواردی در شرکت‌های تابعه ترویج کنیم تا ساختار مستحکم سازمان با تغییر افراد تغییر نکند. درصدد هستیم تا فرهنگ فولاد مبارکه را به‌گونه‌ای تثبیت کنیم که از سلوک و رفتار کارکنان آن مشخص باشد که در فولاد مبارکه شاغل هستند؛ همان‌طور که فرهنگ کار و تولید ژاپنی و حتی فرهنگ شرکت‌های مشهور این کشور همچون «سونی» (SONY) زبانزد است و تدریس می‌شود. در همین راستا با بهره‌مندی از عناصر فرهنگی غنی برای توسعه ارزش‌های فرهنگ سازمانی برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

لزوم ترویج فرهنگ شکرگزاری ۳۶۰ درجه در سازمان

طیب‌نیا تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در یک سازمان خوبی‌ها بیشتر شوند و خرده‌فرهنگ‌های مثبت تجلی یابند و تکثیر شوند، باید فرهنگ شکرگزاری ۳۶۰ درجه را در سازمان ترویج کنیم.

شکرگزاری ۳۶۰ درجه با تشکر از مخلوق شروع می‌شود و به شکر خالق منتهی. باید یاد بگیریم از پایین‌ترین رده‌ها تا بالاترین رده‌های سازمان قدردانی و تشکر کنیم. از زیرمجموعه خودمان اگر کار خوب یا ویژگی مثبتی داشتند، از همکار و هم‌رده به‌واسطه همراهی‌هایش، از مافوق سازمانی به‌واسطه هدایت‌هایش، از همسر و فرزندانمان به‌واسطه تحمل‌ها و بودنشان و از خداوند متعال به‌واسطه همه الطافش، به‌واسطه اینکه هستیم و سلامتیم و در مجموعه‌ای کار می‌کنیم و مؤثریم، مفیدیم، پیشرو و پیشرانیم و این شکرگزاری و تشکر از مخلوق و خالق ارزشش از خود نعمت‌ها و خوبی‌هایی که به ما می‌رسد بیشتر است.

همچنان که امام هادی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اَلشَّاکِرُ اَسْعَدُ بِالشُّکْرِ مِنْهُ بِالنِّعْمَهِ الَّتِی اَوْجَبَتِ الشُّکْرَ لِاَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَ الشُّکْرَ نِعَمٌ وَ عُقْبی»؛ شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است.

ان‌شاءالله خداوند توفیق دهد تا فرهنگ متعالی را در جای‌جای سازمان، محیط پیرامون، خانواده‌ها و وجود خودمان جاری و ساری کنیم.

در بخش پایانی این جلسه برخی از مدیران عامل شرکت‌های گروه فولاد مبارکه  درباره دستاورد‌های سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های سال ۱۴۰۳ شرکت‌های تحت مدیریت خود چنین گفتند.

عباس اکبری محمدی، معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه: تأکید بر هم‌راستایی هرچه بیشتر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه با اهداف شرکت مادر

جلسه دیدار مدیران عامل و اعضای هیات‌ مدیره شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه فرصت مناسبی بود برای مرور اقدامات و دستاورد‌های سال قبل و بررسی و تأکید بر اهداف پیش روی شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه و همچنین هم‌راستایی هرچه بیشتر آنها با اهداف شرکت مادر.

خوشبختانه از لحاظ سودآوری و میزان پیشرفت طرح‌ها و پروژه‌های توسعه تعریف‌شده در شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه شرایط مطلوبی را شاهد هستیم و با عنایت به شعار سال مصمم هستیم که در تولید و اجرای پروژه‌ها رشد حداکثری داشته باشیم.

در سال ۱۴۰۲ شاهد تحقق اکثر برنامه‌ها در شرکت‌های گروه فولاد مبارکه بودیم و بنا داریم با عنایت به سود حاصله، پروژه‌های توسعه تعریف‌شده در سطح شرکت‌های گروه را به بهترین شکل ممکن عملیاتی کنیم.

یکی دیگر از برنامه‌ها این است که قسمتی از سود حاصله را بین سهام‌داران این شرکت‌ها تقسیم کنیم و شرایط مناسبی را برای سهام‌داران از لحاظ نقدینگی فراهم کنیم.

یکی دیگر از مهم‌ترین اهدافی که در سال ۱۴۰۲ به آن دست یافتیم تمرکز بخشیدن به فعالیت‌ها در گروه فولاد مبارکه و ساماندهی به پورتفوی سرمایه‌گذاری بوده است که خوشبختانه با فعالیت‌هایی که در سال ۱۴۰۲ انجام شد، قسمت‌های عمده‌ای از این اهداف محقق شد.

همچنین با به بهره‌برداری رساندن پروژه‌های توسعه تعریف‌شده و در دست اجرا و با ادغام‌ها و تملک‌های صورت‌گرفته تلاش خواهیم کرد که مسیر کسب موفقیت‌ها و سودآوری بیشتر را در شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه هموار کنیم.

محمود محمدی فشارکی، مدیر مجتمع فولاد سبا: ثبت رکورد بالاترین میزان تولید کلاف گرم در تاریخ بهره‌برداری مجتمع فولاد سبا

مجتمع فولاد سبا همانند شرکت فولاد مبارکه و سایر فولادسازان کشور با محدودیت‌های شدیدی در حوزه‌های برق و گاز مواجه بود. با انجام برخی اقدامات و اتخاذ برخی تمهیدات ازجمله تغییر زمان انجام تعمیرات سالانه تلاش کردیم این چالش‌ها را تا حدودی جبران کنیم. تا اینکه در پایان سال ۱۴۰۲ در این مجتمع شاهد بیشترین میزان تولید در تاریخ تأسیس و بهره‌برداری فولاد سبا بودیم.

برای سال ۱۴۰۳ نیز برخی برنامه‌ها در نظر گرفته شده تا همچنان روند موفقیت‌آمیز تاب‌آوری و تولید در این مجتمع تداوم داشته باشد.

ذخیره‌سازی مواد اولیه موردنیاز خطوط تولید و وارد مدار کردن هرچه سریع‌تر نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه می‌تواند به‌عنوان برخی اقدامات جبرانی، واحد‌های تولیدی را یاری کند.

در تلاش هستیم تا در سال جدید همچنان رشد کمی و کیفی و توسعه سبد محصولات را در فولاد سبا دنبال کنیم.

بهبود فرآیند‌های زیست‌محیطی در مجتمع فولاد سبا و حرکت در مسیر تولید فولاد سبز و همچنین افزایش سودآوری از دیگر راهبرد‌های اساسی این مجتمع است که در سال جاری با جدیت هرچه بیشتر دنبال خواهند شد.

محمود ارباب‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت: افزایش ۶۰ درصدی سودآوری شرکت فولاد سفیددشت در سال ۱۴۰۲

از مهم‌ترین دستاورد‌های شرکت فولاد سفیددشت در سال ۱۴۰۲ می‌توان به پایان انتظار راه‌اندازی واحد فولادسازی و ریخته‌گری این شرکت به همت کارکنان تلاشگر شرکت فولاد سفیددشت، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های فولاد مبارکه و سایر ذی‌نفعان اشاره کرد. از مهم‌ترین نکات حائز اهمیت در راه‌اندازی این واحد این است که این پروژه اولین پروژه فولادسازی کشور است که تکنولوژی، مهندسی و همچنین عملیات ساخت و راه‌اندازی آن توسط کارکنان و کارشناسان داخلی انجام شده است.

در سال گذشته، همچنین شاهد پیشرفت قابل‌توجه برخی پروژه‌های دیگر این شرکت ازجمله پروژه احداث مخازن ذخیره آهن اسفنجی، انتقال آب، پروژه ایستگاه آتش‌نشانی و توسعه جاده‌ای و افزایش ۶۰ درصدی سودآوری شرکت نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم.

به تولید انبوه رساندن واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد سفیددشت یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ است. اگرچه تحقق این اهداف چالش‌های خاص خود را دارد، ما مصمم هستیم که این راهبرد را با حمایت سهام‌داران شرکت و تلاش کارکنان عملیاتی کنیم. همچنین تلاش خواهیم کرد در واحد احیا مستقیم شرکت تولید حداکثری را رقم بزنیم.

آموزش و ارتقای دانش فنی و تجربی کارکنان جدیدالاستخدام یکی دیگر از راهبرد‌های شرکت در سال جاری است و برای اینکه بتوانیم نیرو‌های بهره‌ور متخصصی را تربیت کنیم، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در نظر گرفته‌ایم.

حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری: تولید ۳۱۰ هزار تن ورق‌خودرویی و رشد ۲۳ درصدی تولید نسبت به سال ۱۴۰۱

در سال گذشته با تلاش مضاعف همکاران خود و حمایت‌هایی که از سوی فولاد مبارکه صورت گرفت توانستیم با تولید ۳۱۰ هزار تن ورق‌خودرویی و رشد ۲۳ درصدی تولید نسبت به سال ۱۴۰۱ شعار سال را محقق کنیم. علاوه بر این، در شرکت ورق‌خودرو با فروش بیش از ۳۲۰ هزار تن محصول شاهد جهش میزان فروش و سودآوری در شرکت بودیم.

شرکت ورق‌خودرو در سال ۱۴۰۲ در نظام‌های مشارکتی و تعالی به دستاورد‌های ارزشمندی ازجمله جایزه چهارستاره تعالی سازمانی دست یافت.

برای سال ۱۴۰۳ نیز همچنان با عنایت به راهبرد مقام معظم رهبری، جهش تولید در دستور کار است و تلاش خواهیم کرد با تولید محصولات کیفی و تولید گرید‌های جدید خودرویی نیاز حداکثری بازار و خودروسازان را با هدف بی‌نیازی از واردات تأمین کنیم و در حوزه نیروی انسانی شرکت نیز تلاش خواهیم کرد ارتباط بین کار و خانواده را مستحکم‌تر سازیم. در سال ۱۴۰۳ تلاش خواهیم کرد عملیات اجرای پروژه توسعه شرکت ورق‌خودرو را آغاز و از این طریق تمامی ورق‌های موردنیاز در صنعت خودروسازی را در داخل کشور تولید کنیم.

علیرضا وکیلی، مدیرعامل شرکت فولاد توان‌آور آسیا: افزایش ۱۰۰ درصدی تولید در دستور کار شرکت فولاد توان‌آور آسیا در سال جدید

خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ رکورد ماهانه تولید ۸ هزار و ۷۰۰ تن و رکورد سالانه حدود ۶۰ هزار تن ورق قلع اندود را به همت همکاران تجربه کردیم، رکوردی که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.

برنامه شرکت توان‌آور آسیا در سال ۱۴۰۳ با رشد ۱۰۰ درصدی تولید ۱۲۰ هزار تن ورق قلع‌اندود است و در طرح‌های توسعه شرکت عملیات احداث خطوط ماقبل خط قلع‌اندود از اسیدشویی تا خطوط نهایی را در شرکت پیش‌بینی کرده‌ایم و تلاش خواهیم کرد از ورق گرم در فرایند تولید شرکت استفاده کنیم تا از واردات «ورق سیاه» (بلک‌پلیت) بی‌نیاز گردیم.

احمدرضا سبزواری، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد: تحقق تمام اهداف شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد در سال ۱۴۰۲

در گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد ۷ شرکت بورسی و ۲۳ شرکت غیر بورسی با حدود ۸ هزار نفر در ۵ گروه مختلف اعم از حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای، مالی و سرمایه‌گذاری بازرگانی، نسوز‌ها و بخش‌های خدماتی و فنی مهندسی مشغول فعالیت‌اند؛ ازاین‌رو تلاش کردیم به فراخور فعالیت شرکت‌ها، اهداف را به‌گونه‌ای ترسیم کنیم که در مسیر اهداف فولاد مبارکه به‌عنوان شرکت مادر هم‌راستا باشند.

خوشبختانه تمامی شرکت‌ها توانستند به اهداف تعیین‌شده و حتی بعضاً بالاتر از آن دست یابند. در محور‌های اصلی ازجمله لجستیک و حمل‌ونقل، مالی و سرمایه‌گذاری تمرکز بیشتری انجام شده است؛ ضمن اینکه تأمین مالی پروژه‌های در دست اقدام شرکت نیز از دیگر برنامه‌های اصلی شرکت در سال جاری است. همچنین در حوزه بازرگانی نیز رویکرد گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد تأمین مواد، منابع و قطعات موردنیاز فولاد مبارکه است.

همچنین شاهد تغییر رویکرد در برخی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد هستیم، ازجمله اینکه شرکت بازرگانی به سمت تأمین مواد و منابع موردنیاز فولاد مبارکه تغییر استراتژی داده است. همچنین شرکت بهسازان از یک شرکت پیمانکاری به یک شرکت فنی مهندسی تغییر رویکرد داده است. در کنار این فعالیت‌ها عملیات احداث کارخانه کنسانتره در شرکت راهبران نیز در حال انجام است که امیدواریم طی یکی‌دو ماه آینده شاهد تولید آزمایشی در این شرکت باشیم. علاوه بر موارد یادشده شاهد توسعه فعالیت‌ها در شرکت توکارنگ، ایرانذوب و توکاسبز هستیم.

به‌طورکلی سیر حرکت گروه سرمایه‌گذاری توکا در سال ۱۴۰۲ حرکت در مسیر استمرار فعالیت‌های پربازده و خروج از فعالیت‌های کم‌بازده بوده است. همچنین توسعه شرکت‌های فنی مهندسی و در حقیقت بازسازی برخی از شرکت‌ها از مهم‌ترین اقدامات در سال گذشته بوده؛ ضمن اینکه تأمین مالی پروژه‌های در دست اقدام و وارد مدار کردن این پروژه‌ها از مهم‌ترین اهداف گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد در سال ۱۴۰۳ است.

حامد حسین ولی‌بیک، مدیرعامل شرکت آتیه‌ فولاد نقش‌جهان و مدیرعامل هلدینگ آتیه‌ فولاد: سال ۱۴۰۲ برای هلدینگ آتیه‌فولاد نقش‌جهان سالی سرشار از رویداد‌های مهم بود 

سال گذشته برای این مجموعه سالی سرشار از رویداد‌های مهم بود که برخی از آنها عبارت‌اند از:

در پایان سال گذشته با افزایش سرمایه ۳۲۲ درصدی شرکت در مجمع عمومی موافقت و سرمایه شرکت تقریباً ۳ برابر شد. همچنین ادغام هلدینگ فولاد متیل در شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌فولاد از دیگر اتفاقات مهم بود.

تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی موردنیاز برای اجرای طرح‌های توسعه از مهم‌ترین چالش‌های گروه آتیه‌فولاد بود که با راهکار‌های اتخاذشده ازجمله منابع حاصل از فروش سهام خزانه و افزایش سرمایه‌ای که صورت گرفت به اهداف موردنظر در اجرای طرح‌های توسعه دست یافتیم.

ادغام دو شرکت لوله‌سازی تنبوشه‌سازان و کوثر صنعت از دیگر اتفاقات مهم سال ۱۴۰۳ برای هلدینگ آتیه‌فولاد بود که به‌یقین به افزایش راندمان و بهره‌وری این شرکت‌ها کمک شایانی خواهد کرد. همچنین در روز‌های پایانی سال زنجیره تولید لوله‌های پوشش‌دار با خرید ۵۲ درصدی شرکت کیوان جاوید تکمیل شد.

برای سال ۱۴۰۳ نیز بر اساس استراتژی‌هایی که از سوی شرکت مادر تعریف شده است با توجه به ساختار و ترکیب جدید سبد سرمایه‌گذاری آتیه‌فولاد برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آنها تمرکز و یکپارچه کردن شرکت‌های خدماتی در هلدینگ فولاد متیل است که از ابتدای سال در دستور کار قرار گرفته است. همچنین در سال جاری پیشرفت پروژه‌های توسعه ازجمله تولید لوله‌های بدون درز را با قوت بیشتر توسط شرکت پارتاک پیگیری خواهیم کرد.

از مهم‌ترین برنامه‌های دیگر هلدینگ آتیه‌فولاد در سال جاری می‌توان به ورود آتیه‌فولاد به بازار سرمایه اشاره کرد که با جدیت هرچه بیشتر به دنبال این هستیم که آتیه‌فولاد در سال جاری در بازار سرمایه پذیرش و سهام آن از طریق عرضه در بورس قابل معامله شود.

یحیی پالیزدار مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه (MSTID): اقدامات در راستای تولید دانش فنی در گروه فولاد مبارکه است

نقش اصلی شرکت MSTID تسهیلگری در خصوص جذب حداکثری نوآوری در گروه فولاد مبارکه است. برای تحقق این امر اول نیاز داریم که بتوانیم ارتباطاتمان را به اکوسیستم نوآوری کشور مستحکم سازیم و همچنین این اکوسیستم را تقویت و در نهایت از خروجی‌های آن استفاده کنیم.

در سال گذشته، به همین منظور حدود یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دو حوزه کسب‌وکار و توسعه فناوری توسط گروه فولاد مبارکه انجام شد. امروز بخشی از این سرمایه‌گذاری در گروه فولاد مبارکه انجام شده و همچنین بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌های حوزه توسعه فناوری نیز به مرحله راه‌اندازی رسیده و در حال طی کردن توسعه زیرساخت‌هاست.

علاوه بر موارد یادشده، به‌منظور تحکیم روابط گروه فولاد مبارکه با اکوسیستم نوآوری کشور، شامل شهرک‌های علمی و تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری و همچنین دانشگاه‌ها مکانیسم اعطای گرنت را به کار گرفته‌ایم تا شهرک‌ها و دانشگاه‌های طرف قرارداد بتوانند در راستای منافع فولاد مبارکه حوزه تمرکز خود را تقویت و گسترده‌تر کنند.

در خصوص اعطای گرنت در سال گذشته حدود ۱۶۰۰ طرح بررسی شد و حدود ۶۰۰ طرح موفق به دریافت گرنت نوآوری فولاد مبارکه شدند. همچنین در شهرک‌های علمی و تحقیقاتی هم حدود ۱۵ مجموعه توانستند از گرنت‌های مجموعه فولاد مبارکه استفاده کنند و در پایان سال هم از صندوق نوآوری و شکوفایی کشور مجوز تبدیل شدن شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه به صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه گرفته شد.

امیدواریم مجموعه اقدامات انجام‌شده به ایجاد و تقویت اکوسیستم فناوری و نوآوری گروه فولاد مبارکه کمک کند و ما بتوانیم علاوه بر تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر به تولید دانش فنی در گروه فولاد مبارکه نیز کمک کنیم.

اکبر گلبو، مدیرعامل شرکت ایریسا: تحقق ۹۵ درصدی اهداف ایریسا در سال ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۲ برای شرکت ایریسا بسیار خوب بود و ما توانستیم بالغ‌بر ۹۵ درصد اهداف خود را محقق کنیم. با حمایت‌ها و همکاری‌های شرکت‌های گروه فولاد مبارکه بالغ‌بر ۲۰ پروژه در خطوط تولید و بیش از ۲۰۰ دستور کار در حوزه‌های سیستم‌های اطلاعاتی انجام دادیم. علاوه بر این در حوزه‌های امنیت شبکه و زیرساخت‌ها و تحول دیجیتال پروژه‌های بسیار خوبی انجام شد.

در سال گذشته با هدف «دوسوتوانی»، نوآوری و توسعه مشارکت‌ها را تحت عنوان «ایریسا پرایم» راه‌اندازی کردیم و با همت تمامی همکاران شاهد رشد بالای درآمد و فروش شرکت ایریسا بودیم.

برای سال ۱۴۰۳ نیز شرکت ایریسا برنامه‌های بسیار خوبی برای توسعه فعالیت‌ها، بهبود فرآیند‌ها و رشد درآمد شرکت تدارک دیده و شعار «حال خوب ایریسایی» را سرلوحه کار خود قرار داده است. معتقدیم چنانچه بتوانیم در شرکت تمامی اهداف و برنامه‌ها را گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که حال همه ذی‌نفعان ایریسا نیز خوب باشد، می‌توانیم پایداری کسب‌وکار خود را تضمین کنیم. بر این باوریم حال خوب از حال خوب کارکنان، مشتریان، تأمین‌کنندگان و ذی‌نفعان تشکیل می‌شود.

محمد تاجمیر ریاحی، مدیرعامل هلدینگ فولاد متیل: توسعه بازار منطقه‌ای از اهداف سال جاری فولاد متیل است

خوشبختانه در سال گذشته اقدامات خیلی خوبی در هلدینگ فولاد متیل انجام شد که از مهم‌ترین آنها خرید سهام اشخاص حقیقی در برخی از مراکز خدماتی بود. با این اقدام توانستیم سهام‌دار عمده یا سهام‌دار ۱۰۰ درصدی در این مراکز خدماتی شویم و شرایط توسعه فعالیت‌های خود را هموارتر کنیم. همچنین در سال گذشته موضوع انتقال دفتر فولاد متیل از تهران به اصفهان را پیگیری و عملیاتی کردیم تا از این طریق بتوانیم در هم‌جواری هرچه بیشتر با فولاد مبارکه اقدامات توسعه‌ای و بهبود عملیات را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

از دیگر اقداماتی که عملیات آن از سال گذشته شروع شد، پروژه ساخت سازه پنل‌های خورشیدی است که در دستور کار شرکت قرار گرفت و در گام نخست توانستیم یک پروژه ۳۰ مگاواتی را انجام و تحویل دهیم. همچنین در همین راستا از اوایل سال ۱۴۰۳ عملیات ساخت پنل‌های خورشیدی نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه را در دستور کار داریم؛ این در حالی است که خط تولید انبوه سازه‌های خورشیدی را نیز خریداری، نصب و راه‌اندازی کرده‌ایم.

از دیگر اقدامات فولاد متیل تبدیل اسلب‌های انباری فولاد مبارکه به پلیت بوده است که خوشبختانه فاز نخست این عملیات به میزان ۲۰ هزار تن در حال انجام است و با این اقدام، به سبد محصولات فولاد مبارکه ورق‌هایی با ضخامت بیش از ۱۵ میلی‌متر نیز اضافه شده و در سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. همچنین در سال ۱۴۰۳ هلدینگ فولاد متیل، توسعه بازار منطقه‌ای کشور‌های همسایه را برنامه‌ریزی کرده است.

ازجمله چالش‌های فولاد متیل در سال ۱۴۰۲ و سال پیش رو تأمین نقدینگی و تأمین ورق موردنیاز است که در تلاشیم با همکاری فولاد مبارکه و سایر مسئولان ذی‌ربط این مشکل را نیز برطرف کنیم.

مهرداد فقیهیان، مدیرعامل شرکت فولادسنگ مبارکه: مجهز شدن به مکانیسم‌های روز دنیا برای فعالیت‌های اکتشافی

این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین آهک‌ساز کشور در سال گذشته توانست به‌طور کامل دانش بهره‌برداری و تعمیرات کوره‌های منحصربه‌فرد شیزاکی را کسب کند. همچنین در سال گذشته شاهد تولید پایدار و تأمین آهک موردنیاز فولاد مبارکه بودیم و موفق شدیم جایزه تعالی چهارستاره را به همراه سایر جوایز ملی در حوزه‌های مختلف ازجمله مسئولیت‌های اجتماعی کسب کنیم.

در سال ۱۴۰۲ توانستیم ۴ پروانه اکتشافی در معادن منگنز سنگ‌آهن و سیلیس در مناطق مختلف کشور اخذ کنیم و در نظر داریم در سال آینده نیز کوره‌های ۶۰۰ تن در روز را افتتاح کنیم؛ کوره‌های منحصربه‌فردی که فراوری آهک و دولومیت کلسینه را انجام می‌دهند. علاوه بر این، توانستیم پروانه اکتشافی معادن دولومیت در شهرضا را اخذ کنیم.

امروز شرکت فولاد سنگ به‌عنوان یک شرکت برتر اکتشافی در کشور به مکانیسم‌ها و دستگاه‌های حفاری به‌روز دنیا مجهز است و بنا دارد بسته به نیاز کشور فعالیت‌های تحقیقاتی و اکتشافی خود را گسترده سازد.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده