تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۰۷
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۳۳۶۷۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آیا بحران مس در راه است؟

‌می‌متالز - کاهش تولید مس در چین به دلیل هزینه‌های پایین فرآوری، عرضه مس تصفیه شده را کاهش می‌دهد. بسته شدن معادن و اعتراضات در پرو و پاناما هم این موضوع را تشدید کرده است. از سوی دیگر کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش تقاضای مس فشار صعودی را بر قیمت مس وارد می‌کند.

به گزارش می‌متالز، قیمت مس به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۲۳ رسید. قیمت‌ها قبلاً در اوایل فوریه به پایین‌ترین حد خود رسیده بودند، قبل از اینکه حرکت صعودی قوی بازار باعث شود که آنها قله‌های قبلی را در روند بلندمدت خود رد کنند. در حالی که قیمت‌ها در ماه فوریه کاهش متوسط ۱.۷۴ درصدی ماهانه داشتند، در دو هفته اول مارس ۴.۱۲ درصد افزایش یافتند. در مجموع، شاخص ماهانه فلزات مس (MMI) با کاهش ۰.۵۵ درصدی از فوریه تا مارس، پایین ماند.

کمبود سنگ معدن مس، باعث کاهش میزان ذوب می‌شود.

کاهش عرضه‌ای که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم در بازار مس به ثمر نشسته است و کارخانه‌های ذوب چینی اکنون زنگ خطر را برای عرضه سنگ معدن به صدا در آورده اند. بخش عمده‌ای از این امر ناشی از کاهش هزینه‌های تصفیه و پالایش است که در حال حاضر روندی نزدیک به صفر را طی می‌کند. روندی که کارخانه‌های ذوب را در چین مجبور به کاهش تولید می‌کند. معدنچیان برای فرآوری مواد خود هزینه‌های تصفیه و پالایش را به کارخانه‌های ذوب می‌پردازند. هزینه‌های فرآوری بالاتر نشان دهنده عرضه بیشتر سنگ معدن است، در حالی که کارمزد‌های پایین‌تر نشان دهنده بازاری بسته‌تر می‌باشد.

بخشی از این افت ناشی از ظرفیت مازاد ذوب در چین است. در سپتامبر ۲۰۲۳، انجمن صنعت فلزات غیر آهنی چین در مورد خطرات یک بخش بیش از حد توسعه یافته هشدار داد. در سال‌های اخیر، پیش از انتظار افزایش تقاضای جهانی مس، ذوب مس به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال، بخش‌های فولاد و آلومینیوم چین حتی اگر مجبور به تخلیه فلز موجود خود در بازار جهانی شوند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. در این بین، کمبود مواد خام در بازار مس باعث شده است که کارخانه‌های ذوب برای حفظ سطح تولید، حتی با افزایش تقاضا برای مس، با مشکل مواجه شوند.

در اوایل ماه مارس، این امر باعث شد تا ۱۹ شرکت جداگانه با کاهشی از طریق قطع تولید و نگهداری از مواد اولیه، نرخ تولید پایین‌تر و تأخیر در عملیات جدید موافقت کنند.

در حالی که مطمئناً این مساله بخش مهمی از مشکل است، ظرفیت مازاد کارخانه ذوب چین تنها دلیل شرایط فعلی بازار نیست. بخش معدن در سال‌های اخیر با محدودیت‌های تولید قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است، علاوه بر اینکه اعتراض‌ها، تعطیلی‌ها و عیار پایین‌تر سنگ معدن، بازار مس را گرفتار کرده است.

به عنوان مثال، معدن لاس بامباس پرو، که تقریباً ۲ درصد از عرضه جهانی مس را به خود اختصاص می‌دهد، به دلیل اعتصاب جامعه با مشکلات متعددی مواجه شد. هرچند که این معدن در حال حاضر عملیاتی است، گسترش احتمالی عملیات مانند دفعات قبلی، خشم سازمان‌های محلی را برانگیخته است. این مساله پتانسیل ایجاد اعتراضات مجدد را دارد که می‌تواند بر تولید معدن یا بسته شدن آن تأثیر بگذارد.

در همین حال، بسته ماندن معدن کبر پاناما First Quantum همچنان ادامه دارد. برآورد‌ها می‌گویند که این معدن حدود ۱ درصد از تولید جهانی مس را پوشش می‌دهد و توقف تولید آن توسط دولت در پی اعتراضات زیست‌محیطی برای بازار‌ها غافلگیرکننده بود.

اختلالات عرضه از معادنی مانند لاس بامباس و کبر پاناما باعث شده کارخانه‌های ذوب در چین به مواد خام نیاز داشته باشند و عرضه جهانی شمش مس تهدید شود. از اواخر سال گذشته، موجودی مس LME روند کاهشی را آغاز کرده است. در حالی که آنها از پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۳ باقی مانده اند، اما همچنان روندی کاهشی دارند. با اینکه سطوح موجودی دارای همبستگی معنی‌داری با قیمت‌ها نیست، احتمالاً نگرانی‌ها را در مورد افزایش کسری عرضه پیش‌بینی‌شده در سال‌های آینده، به‌ویژه با توجه به افزایش تقاضا، تشدید کرده‌اند.

از آنجایی که قیمت مس در حال رسیدن به یک اوج جدید است، شاخص دلار آمریکا وزنه تعادلی برای محرک‌های بازار صعودی باقی خواهد ماند. افزایش تورم در ماه فوریه این امید را به وجود آورد که فدرال رزرو در حال نزدیک شدن به تغییر رویه باشد. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی، CPI از ۳.۱ درصد در ژانویه به ۳.۲ درصد در فوریه افزایش یافته است.

در حالی که بازار‌ها در انتظار اظهار نظر‌های بعد از نشست اواخر ماه مارس فدرال رزرو هستند، داده‌های CPI فوریه نشان می‌دهد که تورم همچنان ثابت است. با انحراف بیشتر CPI از نرخ هدف ۲ درصدی فدرال رزرو، بازار‌ها انتظارات را برای تأخیر دیگری در کاهش نرخ تعدیل کرده اند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده