تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۳۰
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۳۳۳۸۱۵
سرویس خبر : صنایع کوچک
رییس سازمان ملی استاندارد اظهار کرد:

ارتقای جایگاه استاندارد ایران به دست تولیدکنندگان رخ داد/ کمک کنید به ۱۰ بلوک اصلی نظام استانداردسازی و تعیین صلاحیت دنیا بپیوندیم

‌می‌متالز - رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: امروز اینسو INSO جمهوری اسلامی ۱۳۱ استاندارد بین‌المللی را راهبری می‌کند، این ۱۳۱ می‌تواند به ۱۳۳۱ استاندارد بین‌المللی افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، «مهدی اسلام‌پناه» رییس سازمان ملی استاندارد ایران در بیست‌و‌یکمین جشنواره تولید ملی-افتخار ملی اظهار کرد: دنیا با تغییراتی همراه بوده که این تغییرات خود با ریسک‌هایی همراه است. در واقع شرایط پیچیده‌ای است. مزیت رقابتی و داشتن تاب‌آوری و امکان بقا و قدرتمند شدن حرف اصلی را در سایه رونق تولید ملی با کیفیت می‌زند.

وی افزود: تلاش بر آن بوده تا یک تولید ملی کیفی و با قدرت داشته باشیم. تولیدی که بتواند یک کالا و خدمت را برای اتصال به چرخه بین‌الملل و برای رقابت‌پذیر کردن و بزرگ کردن مقیاس اقتصاد کشور رقم بزند.

به گفته اسلام‌پناه، زمانی که صحبت از رشد تولید می‌شود، تنها تحریک تقاضا برای مقیاس داخلی نیست بلکه صحبت از بزرگ شدن مقیاس تولید کشور در عرصه بین المللی است. یعنی ما باید بتوانیم چرخه تولید را با نشان کیفیت و بهره‌گیری از اصول و روش‌های بهبود کیفیت رونق دهیم. رونق تولید باید از اهداف اساسی بنگاه‌های اقتصادی و تجاری باشد.

وی افزود: امروز عصر، عصر دیجیتال است. فرصت‌ها و تعهدات پیش رو برای حفظ و ارتقای تولیدات ملی و ارتقای تجارت بین کشور‌ها و حل چالش‌های اقتصادی و همراهی با سبک‌های نوین تولید می‌تواند رونق کسب‌و‌کار را به همراه داشته باشد.

اسلام‌پناه اضافه کرد: پیاده‌سازی درست قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار باعث گشایش مفیدی در رونق تولید کیفی می‌شود. رونق کسب‌و‌کار و افزایش فرصت اشتغال و از سوی دیگر تامل و سیاست‌گذاری در استفاده از منابع با رویکرد داشتن ایرانی قوی باید صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: ایران قوی بدین معنا است که همگی باید به سمت استاندارد‌ها پیش برویم. این مهم سهم و مزیت استاندارد‌ها در جهان امروز را اثبات می‌کند. استاندارد‌ها به منزله پنجره ورود و دسترسی به دانش روز و آگاهی از فناوری‌ها همواره در کنار ذی‌نفعان خود است. ذی‌نفعان استاندارد اهالی صنعت و فعالین اقتصاد کشور است. ارتقای کیفیت، خلق نوآوری به خودی خود در یک سازمان و در یک بنگاه اقتصادی نهادینه نمی‌شود مگر آنکه بازیگران عرصه کیفیت، نهاد کیفیت‌آفرین، جامعه مطالبه‌گر و نهاد ناظر بر کیفیت‌ باشد.

ارتقای جایگاه استاندارد ایران به دست تولیدکنندگان رخ داد/ کمک کنید به ۱۰ بلوک اصلی نظام استانداردسازی و تعیین صلاحیت دنیا بپیوندیم

اسلام‌پناه بیان کرد: اگر به این گزاره‌ها که کیفیت به مثابه تحقق پتانسیل مزیت رقابتی بین‌المللی و داخلی است معتقد باشیم، اولین گام برای دستیابی به این هدف ایجاد فرهنگ کیفیت و بهره‌‌گیری از استاندارد‌ها است. فرهنگ کیفیت به ارزش‌ها، باور‌ها و هنجار‌های مشترکی اشاره دارد که بر رفتار افراد در بنگاه اقتصادی و تولیدی از صدر تا ذیل در جهت دستیابی و حفظ کیفیت کمک می‌کند . زمانی که فرهنگ سازمان یا بنگاه در مدار کیفیت و با اولویت کیفیت باشد، طبیعتا منجر به محصولات بهتر، کیفی‌تر، رضایت مشتری و رشد پایدار تولید و کسب‌و‌کار خواهد شد. از این رو به عنوان نهادی مهم و موثر در کنار تولیدکنندگان در امر بهبود کیفیت، توصیه می‌شود که مدیران ارشد در همه عرصه‌ها بایستی پرچم‌دار و متعهد به ایجاد کیفیت باشند. نیروی کار باارزش به عنوان رونق‌بخش فرهنگ کیفیت در کشور زمینه این اشتراک عمومی را خلق می‌کند.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران با دغدغه رونق تولید و بهبود کیفیت پایدار در کنار تولیدکنندگان و صنعت‌گران این مرز و بوم است و با تمام قوت و قدرت با حضور در مجامع بین‌المللی و مشارکت‌دهی بدنه تولید در تی‌سی‌ها و کمیته‌های ملی و جهت‌دهی استانداردها بر مبنای افزایش اثربخشی و حضور بین‌المللی اینسوی جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی نمایندگی می‌کند. ما بر این باوریم رمز تولید باکیفیت ملی با زیرساختی مردمی، تولیدی و خصوصی‌محور شکل می‌گیرد. نیاز است که خبرگان اهل تولید، فعالین اقتصادی و صنعت‌گران در دفاع از مزیت‌ها و منافع کشور در عرصه بین‌المللی ما را همراهی کنند.

اسلام‌پناه بیان کرد: گسترش نظام استانداردسازی و توسعه زیرساخت‌های کشور با رویکرد آینده‌نگرانه و ابتکاری امکان‌پذیر است.

وی افزود: برابر آخرین آمار نهاد بین‌المللی استانداردسازی بین‌الملل ISO، جمهوری اسلامی ایران امروز بیستمین سازمان استاندارد بین‌المللی دنیا است. این ارتقا نظام استاندارد جمهوری اسلامی در بین ۱۸۶ کشور عضو ISO در دو سال دولت سیزدهم ناشی از حضور و در میدان بودن شما اهالی تولید است. این اتفاق و جشن بزرگ را به تمامی صنعت‌گران تبریک عرض می‌کنم، زیرا رقابت در عرصه بین‌الملل کار ساده‌ای نیست. در دو سال گذشته با شش پله صعود، اینسو جمهوری اسلامی از رتبه بیست‌وششم به رتبه بیستم ارتقا وضعیت پیدا کرد. این یعنی ما تقابل‌های مشترک خودمان را در حوزه صادراتی ارتقا دادیم و پیمان‌های ما با ۶۰ کشور دنیا عمیق شد و صادرات‌مان روز به روز در حال توسعه است. برای اینکه ما به ده نهاد (استاندارد) برتر دنیا به کمک شما برسیم، راه بسیار طولانی را در پیش داریم.

اسلام‌پناه گفت: صد سال از ایجاد نهاد استاندارد و تایید صلاحیت ایران گذشته است و نیاز است امروز با پوست‌اندازی جدید و rebranding به کمک شما پرچمدار کیفیت برای رسیدن به قله‌های افتخار و بزرگ شدن عرصه جهانی برای تولیدات داخلی باشیم. باید خطا‌ها در عرصه تولید را کوچک کرد. تولید در کشور عبادت و مقدس است. همه ما دست‌اندرکاران اعم از خصوصی و دولتی باید تلاش کنیم تا زمینه‌ی ورودمان به بازار‌های جهانی را فراهم کنیم، زمینه‌ای که با زبان مشترک خلق می‌شود. زبان مشترکی که بتواند فهم بین‌المللی را برای توسعه و ورود به بازار‌های جهانی را رقم بزند.

وی ادامه داد: این زبان مشترک کمک می‌کند قیمت تمام‌شده توجیه اقتصادی در رقابت با رقبا داشته باشد. بنده از این نهاد محترم یعنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران که الحمدالله از اصالت خوبی هم برخوردار است و ثابت کرده که همیشه در کنار تولید کشور و رشد اقتصادی کشور بوده خواهش می‌کنم تا تلاشش را بر این قرار بدهد که هدف‌گذاری خود را در حوزه صادرات تقویت کند. با این رشد بنگاه‌های داخلی و حضور بین‌المللی این امکان شدنی است. با تقویت استاندارد‌ها بر مبنای نوآوری در عرصه بین‌المللی این موضوع شدنی است. باید سازوکار‌های ما با دنیا در حوزه صادرات تغییر کنند. نقش‌آفرینی‌های ما باید تغییر کنند. نیاز‌های تجاری ما با کشور‌های هدف با کمک شما بایستی تغییر کنند و همه این موارد شدنی هستند.

اسلام‌پناه تصریح کرد: امروز اینسو INSO جمهوری اسلامی ۱۳۱ استاندارد بین‌المللی را راهبری می‌کند، این ۱۳۱ می‌تواند به ۱۳۳۱ استاندارد بین‌المللی افزایش پیدا کند. افزایش این کار صرفا کار ما دولتی‌ها نیست. همین ۱۳۱ استاندارد هم کار ما دولتی‌ها نبوده بلکه کار اهالی تولید، بخش خصوصی، کار شما‌ها و همکاران شما در مراکز تحقیق و توسعه، کار مدیران بزرگ کیفیت مجموعه‌های شما و کار کارشناسان استاندارد در سراسر کشور بوده است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: خواهش بنده این است که کمیته‌های فنی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه‌های بین‌المللی تقویت کنید. ما ۱۲۰۰ کرسی بین‌المللی داریم. ۱۲۰۰ کرسی‌ای که می‌تواند در حوزه صنایع مختلف و رشته‌صنعت‌های گوناگون که مزیت بین‌المللی دارند، نقش‌آفرینی کنند. کرسی‌های داخلی هم به همین ترتیب است. استاندارد‌ها چگونه نوشته می‌شوند؟ استاندارد‌ها به کمک اهالی تولید در کمیته‌های ملی نوشته می‌شوند. استاندارد‌ها از کره دیگری که برای ما نازل نمی‌شوند.

اسلام‌پناه در پایان تاکید کرد: کمک کنید تا این صحبت‌هایی که گفته شد یا گفته نشد ادا شوند و آن اتفاق خوب بیافتد و ما به آن ۱۰ بلوک اصلی نظام استانداردسازی و تعیین صلاحیت دنیا بپیوندیم. اینکه رتبه بیستم را کسب کردیم خیلی خوب است، عالی است و بی‌نظیر است. در صد سال عمر نهاد اینسو INSO ایران و اینسو INSO جمهوری اسلامی ایران چنین رتبه‌ای هیچ وقت خلق نشده است. اما به نظر می‌رسد که اقتصاد ما کشش بهتری را دارد و امیدوارم به کمک شما این اتفاق بزرگ بیافتد. بنده امیدوارم در سال‌های آینده که بیست‌و‌چندمین جشنواره خانه صنعت و معدن برگزار می‌شود رتبه‌های بهتری رقم بخورد. هر چند که هر چه بالاتر می‌رویم رقابت بین سنگین‌وزن‌هاست. الان که ما در بلوک بیستم هستیم، با پشت سر گذاشتن برزیل و بلژیک به کشور بیستم دنیا تبدیل شده‌ایم. برای رسیدن به رتبه‌های برتر نیاز به تلاش مضاعف همه عزیزان بخش خصوصی و دولتی دارد. امیدوارم این جمع همیشه سالم، تندرست، پرافتخار و عزیز باشد و بتواند همیشه پرچم پرافتخار کشور را به اهتزاز درآورد. لازم است به نمایندگی از دولت این نکته را عرض کنم که دغدغه آقای رئیس‌جمهور حمایت و صیانت از تولید است. بار‌ها آقای رئیس‌جمهور تاکید کرده‌اند که دولت کنترل و نظارت را عهده‌دار باشد و از تصدی‌گری خارج شود و تصدی‌گری را بخش خصوصی انجام بدهد. بخش خصوصی توانسته است بهترین پروژه‌ها و بهترین اقتصاد را رقم بزند.

پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده