تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۱۸۰۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری

‌می‌متالز - اگرچه نامساعد بودن فضای کسب و کار، باعث کاهش سطح عمومی سرمایه‌گذاری و تولید در کشور شده و همه بخش‌ها و صنایع فعال در اقتصاد کشور را با مشکلات جدی روبه رو کرده است.

به گزارش می‌متالز، اما اثرگذاری آن بر همه صنایع یکسان نبوده و برخی از بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت مهندسی و ساخت به دلیل ماهیت فعالیت، دچار مشکلات و محدودیت‌های شدیدتری شده‌اند. تورم شدید و ناپایداری قیمت‌ها و رکود جدی فعالیت عمرانی و توسعه‌ای در کشور و از طرف دیگر، محدودیت‌های موجود در صادرات خدمات فنی و مهندسی، شرکت‌های فعال در صنعت مهندسی و ساخت را با مشکلات جدی روبه رو کرده است. رقابت قیمتی برای برنده شدن در مناقصه‌ها در کنار رشد روز افزون هزینه‌های اجرای پروژه، درآمد‌های عملیاتی و به تبع آن حاشیه سود عملیاتی شرکت‌های فعال در این حوزه را به شدت کاهش داده است و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری یا فعالیت‌های عملیاتی خود را متوقف کردند یا مشغول فعالیت در حوزه‌های دیگر هستند.

کیسون هم به عنوان بزرگ‌ترین شرکت پیمانکاری کشور، در سال‌های اخیر، درگیر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات یادشده بوده است و اگرچه به دلیل وسعت فعالیت‌ها و توان رقابتی بالاتر، توانسته تا حدودی آثار این محدودیت‌ها را مدیریت کند، اما به دلیل از دست دادن بخش زیادی از درآمد‌های بین‌المللی و عدم امکان جایگزینی آن با درآمد‌های داخلی، به مراتب پایین‌تر از توان عملیاتی و فنی خود فعالیت می‌کند. برای غلبه بر این مشکل و با هدف تنوع درآمد‌ها و کاهش ریسک عملیاتی، کیسون در تلاش است تا در میان‌مدت، ساختار سازمانی خود را به هلدینگ چند رشته‌ای تغییر دهد و با توسعه فعالیت در صنایع و بخش‌های دیگر، علاوه بر استفاده کامل از توان عملیاتی خود، ارزش افزوده بیشتری برای سهامداران خلق کند. در همین راستا و در گام نخست و با توجه به پتانسیل بخش معدن در کشور، یک شرکت سرمایه‌گذاری در معدن و فعالیت‌های معدنی با مشارکت سرمایه‌گذار ترکیه‌ای در حال تاسیس است که فعالیت خود را با اکتشاف و بهره‌برداری از معادن مس و منگنز آغاز می‌کند و در ادامه و با تامین منابع مالی لازم به سایر بخش‌های معدنی توسعه می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود این شرکت فعالیت خود را تا یک ماه آینده آغاز کند.

حوزه دوم فعالیت کیسون برای تنوع بخشی به درآمدها، حوزه بازرگانی خارجی است. یادآور می‌شود، بخش مهمی از فعالیت مهندسی و ساخت در قالب خرید امتیازها، قطعات و تجهیزات خارجی است و تامین این تجهیزات در شرایط فعلی و محدودیت‌های ناشی از تحریم بین‌المللی با مشکلات زیادی روبه رو است. کیسون در تلاش است با ایجاد یک شرکت تخصصی بازرگانی خارجی، نیاز‌های صنعت مهندسی و ساخت برای تامین تجهیزات را پاسخگو باشد. ماموریت شرکت یادشده در گام نخست، تامین قطعات مورد نیاز نیروگاه‌های کشور است. با توجه به کمبود ۱۵ هزار مگاواتی تولید برق در کشور، سن بالای نیروگاه‌های حرارتی موجود و نیاز این نیروگاه‌ها به قطعات برای تعمیر نیمه اساسی و بازدید مسیر داغ و همچنین تعمیرات اساسی دوره‌ای، ظرفیت این بازار برای دوره ۱۰ ساله، حداقل ۲ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.

شرکت بازرگانی خارجی کیسون علاوه بر صنعت یادشده، تامین تجهیزات و قطعات سایر صنایع مرتبط با فعالیت خود را در آینده پیگیری خواهد کرد. این شرکت هم تا یک ماه آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. سومین حوزه سرمایه‌گذاری، مشارکت در یکی از مجموعه‌های بزرگ دانش بنیان کشور است که با هدف استفاده از قابلیت‌های سودآوری این بخش جدید و در حال توسعه، برنامه‌ریزی شده است. اطلاعات این سرمایه‌گذاری به محض نهایی شدن توافق و حداکثر تا یک هفته دیگر، از طریق کدال افشا خواهد شد./ شماره ۵۰۸ هفته نامه اطلاعات بورس

علی سنگینیان - معاون سرمایه گذاری کیسون

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده