تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۸
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۳۱۴۴۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آذربایجان غربی بیشترین ذخیره تیتان در کشور را دارد

‌می‌متالز - معدن تیتان ارومیه که مورد مشابهی در کشور ندارد دارای ذخیره قطعی۵۶میلیون تن با عیار۶درصد به همراه عناصر بسیار مفید در ۳۶کیلومتری شمال غربی ارومیه در استان آذربایجان غربی واقع شده است.

به گزارش می‌متالز، تیتانیوم قره آغاج ارومیه، بزرگترین معدن ارزشمند تیتانیوم کشور به شمار می‌رود که از سال ۸۷ گواهی کشف آن صادر شده به دلایل مختلف از جمله نبود سرمایه گذار، مشکلات فنی بلاتکلیف و راکد مانده بود.

ذخیره قطعی معدن تیتان قره آغاج ارومیه ۵۶ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن را ۱۲۰ میلیون تن است هر چند یک معدن تیتان در کهنوج کرمان وجود دارد که رودخانه‌ای است، اما معدن تیتان قره آغاج ارومیه در کوه بوده و به دلیل ذخیره، عیار ۶ درصد و نیز دارا بودن عناصر مفید در کشور منحصر به فرد است.

فلز تیتانیوم با توجه به کاربرد و ویژگی‌های منحصر به فرد هم اکنون به فلز قرن شهرت دارد، با توجه به اینکه وزن خالص فلز تیتانیوم از فولاد پایین‌تر است و دارای استحکام زیادی نسبت به فولاد دارد در مصالح نظامی، هوا و فضا، تولید موشک کاربرد دارد و، چون ۹۵ درصد تیتانیوم در صنعت به صورت اکسید تیتانیوم است که به دلیل قدرت انحلالی در صنایع نساجی، کاغذ سازی، سرامیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معدن تیتان ارومیه جزو ۱۶ معدن بزرگ کشور به شمار می‌رود که راه‌اندازی، بهره‌برداری و بهره‌وری از آن علاوه بر آنکه گامی در مسیر اشتغال زایی است می‌تواند حرکتی به سمت اقتصاد پویا و ایجاد واحد‌های صنعتی و تولید قطعاتی باشد.

هم اکنون به دلیل اینکه فرآوری تیتان بسیار پیچیده بوده و دانش فنی برای این امر وجود ندارد، تحریم‌های ظالمانه اخیر موجب رکود این معدن شده بود، اما ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی و بین المللی که پروانه بهره برداری دارند، موجب شده این معدن تا دو ماه آینده وارد فاز اجرایی شده و بیش از نیمی از نیاز کشور را تأمین کند.

سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی کنسرسیومی شرکت‌های داخلی در معدن تیتان ارومیه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت معدن تیتان ارومیه گفت: آذربایجان غربی اولین ذخیره تیتان، دومین ذخیره زرنیخ و میکا و سومین ذخیره طلا در کشور را دارا است.

عبدالحمید سرتیپی در خصوص فعالیت معدن تیتان قره آغاج ارومیه گفت: با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی، بزودی عملیات بهره برداری از معدن تیتان ارومیه، بزرگترین طرح سرمایه گذاری آذربایجان غربی آغاز می‌شود.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی با بیان اینکه ظرفیت تخمینی این معدن ۵۶ میلیون تن با عیار ۶ درصد است گفت: این میزان ذخیره معدنی تیتان در ۲۵ سال استخراج خواهد شد.

وی افزود: آذربایجان غربی از لحاظ میزان ذخایر معدنی جزو استان‌های رتبه دار کشور است که عمده مواد معدنی موجود در استان مصالح ساختمانی، مواد فلزی، سنگ‌های تزئینی و مواد غیرفلزی است. آذربایجان غربی بیشترین ذخیره تیتان در کشور را دارد

سرتیپی درادامه اضافه کرد: هرچند عمده ذخیره استان مربوط به گروه مصالح ساختمانی است، اما مواد معدنی فلزی سهم قابل توجهی از ذخایر استان را به خود اختصاص داده است و بنابراین محدوده استان از جمله مناطق مستعد کانی‌زایی فلزی در کشور است.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی افزود: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۲۱ محدوده اکتشافی در استان شناسایی شده که پس از اخذ استعلامات ادارات ذیربط منجر به صدور پروانه اکتشافی برای انجام مراحل اکتشافی شد.

وی گفت: همچنین در این بازه زمانی برای ۹ محدوده اکتشافی که در مرحله پایان عملیات اکتشافی است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده