تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۰۸۹۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه:

حجم مبادلات گمرک کاوه از مرز ۲۲۱ میلیون دلار گذشت

‌می‌متالز - مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: حجم مبادلات تجاری (واردات و صادرات) گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه در سه ماهه سال ۱۴۰۲ از مرز ۲۲۱ میلیون دلار گذشت.

به گزارش می‌متالز، فرامرز امیدی سه شنبه ۶ تیرماه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سه ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲۰ هزار تن انواع کالا‌های صادراتی به ارزش بیش ۵۶ میلیون دلار توسط ۸۸ فعال تجاری در حوزه صادرات غیر نفتی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به ۴۸ کشور صادر شده است که عمده کالا‌های صادر شده از این گمرک طی این مدت هیدروکربن سبک و فراورده‌های نفتی، قوطی آلومینیومی و درب آسان بازشو، انواع شیشه و مصنوعات شیشه‌ای (بلورجات)، رول دستمال کاغذی، آبمیوه و رانی، کاشی یا سرامیک، آبگرمکن و قطعات، شمش فولادی، کولرآبی، کیک و ... بوده است.

وی افزود: طی این مدت کشور‌های افغانستان، عراق، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، هلند، ایتالیا، ترکمنستان، سوریه، ارمنستان و رومانی عمده خریداران کالا‌های ایرانی از طریق این گمرک بودند.

وی با اشاره به کالا‌های ترخیصی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه افزود: میزان واردات قطعی و موقت این گمرک طی این مدت ۵۴ هزارتن انواع کالا به ارزش تقریبی ۱۶۵.۵ میلیون دلار بوده که توسط ۹۰ فعال تجاری از ۳۸ کشور جهان وارد گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده که پس از ترخیص وارد کشور شده اند.

امیدی بیان کرد: عمده کالای وارداتی اقلام سرمایه ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی مستقر در شهرصنعتی کاوه و استان‌ها و شهرستان‌های همجوار ساوه از قبیل، کویل آلومینیومی، ماشین آلات و اجزاء و قطعات، پاکت آبمیوه و درب پاکت، مواد اولیه تولید، مواد اولیه پوشک، خمیرالیاف، مغز تخمه و بادام زمینی، پوره و تکه میوه، کنسانتره، طعم دهنده ها، اجزاء و قطعات یخچال، مواد اولیه تولید سیگار، مواد اولیه دارویی و... بوده اند که عمدتا از کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، عراق، هند، آلمان، اتریش، انگلستان، تایلند، سوئیس، کره، یونان و ... از طریق این گمرک به کشورمان وارد شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده اند. در خصوص این اقلام از نظر ارزش با ۶۴ درصد و از نظر وزنی با ۸۵ درصد افزایش نسبت به سه ماهه سال ۱۴۰۱ مواجه بوده ایم.

وی گفت: همچنین در این مدت مقدار ۶۱.۵ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۱۷ میلیون دلار به صورت ترانزیت خارجی وارد منطقه ویژه اقتصادی کاوه شد که از نظر ارزش ۳۳ درصد و از نظر وزنی ۶۱ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: این گمرک در راستای حمایت واقعی و عملی جهت تحقق شعار سال جاری با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی و مقرراتی، اعمال بسته‌های حمایتی گمرک ایران در رویه‌های صادرات و واردات کالا و بازدید‌های میدانی از واحد‌های تولیدی، ترخیص نسیه کالا، ترخیص درصدی کالا، اخذ ضمانتنامه بانکی، همکاری و مساعدت سازمان‌های همجوار شهرستانی و استانی، در کنار واحد‌های تولیدی و صنعتی باشد. درآمد سه ماهه این گمرک نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۴۰ درصد رشد داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده