تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۰۸۷۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دادستان کل کشور:

تقویت و پشتیبانی از شورای حل اختلاف بازار سرمایه را وظیفه خود می‌دانیم

‌می‌متالز - حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری گفت: درگذشته و در برخی از بدنه مدیریتی سازمان بورس، اهتمام لازم برای بررسی مشکلات حقوقی و قضائی را شاهد نبودیم، پس از تغییرات در دولت و سازمان بورس تا حدودی این مشکلات حل شد و باید موارد موجود در این حوزه برطرف شود.

به گزارش می‌متالز، حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در آیین افتتاح شورای حل اختلاف تخصصی بازار سرمایه بیان کرد: امروز شاهد افتتاح اولین شعبه شورای حل اختلاف سازمان بورس هستیم. ما وظیفه خود می‌دانیم در جهت تقویت این امر مهم در حد توان کمک کرده و در این خصوص حمایت و پشتیبانی دادستانی کل کشور انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری افزود: اهمیت بازار سرمایه به قدری است که در سه سال گذشته زمانی که شاهد پایین آمدن بورس بودیم، دیدیم که این وضعیت چه اثر منفی در اقتصاد، تولید و در بازار سرمایه به وجود آورد. جایگاه سرمایه و ثروت و اقتصاد در جامعه بسیار مهم و بی‌بدیل است.

دادستان کل کشور اضافه کرد: بقای مسلمین و اسلام در این است که سرمایه و اقتصاد جامعه در دست کسانی باشد که مسیر کار اقتصادی و مسیر منتهی به حق را می‌داند و حق را از ناحق تشخیص می‌دهد و خوب کار می‌کند و سرمایه را به کار می‌گیرد. نابودی اسلام و جامعه مسلمین در این است که ثروت و اقتصاد جامعه در دست کسانی باشد که نه حق را می‌شناسند و نه سرمایه را در مسیر درست به کار می‌گیرند. نقش سازمان بورس در اینکه این ۲ مولفه به کار گرفته شود، بسیار مهم است.

سازمان بورس پیگیر پرونده‌های نیمه‌تمام دوره‌های گذشته باشد

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری بیان کرد: مدیران بورس آن زمانی موفق خواهند بود که از کسانی که با ترفند‌ها و اطلاعاتی که در پشت پرده در اختیار دارند، رانت اطلاعاتی دارند و به دنبال بر هم زدن نظام بازار سرمایه هستند، جلوگیری کند.

دادستان کل کشور افزود: زیادی انجام شد تا سازمان بورس، شفاف شود. اگر شفاف سازی وجود داشته باشند عده‌ای نمی‌توانند از اطلاعات پشت پرده استفاده کنند و یک شبه میلیارد تومان به جیب بزنند و هزاران نفر به زمین بخورند.

وی گفت: درگذشته و در برخی از بدنه مدیریتی سازمان بورس، اهتمام لازم برای بررسی مشکلات حقوقی و قضائی را شاهد نبودیم، پس از تغییرات در دولت و سازمان بورس تا حدودی این مشکلات حل شد و باید موارد موجود در این حوزه برطرف شود.

وی ادامه داد: اگر حقی در گذشته ضایع شده باشد، گذشت زمان حق را از ببین نمی‌برد. مسوولان سازمان بورس موظف هستند که اگر پرونده‌ای تشکیل شده و به نتیجه نرسید، مصرانه آن را به نتیجه برسانند.

کارکرد شورای حل اختلاف بازار سرمایه چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری بیان کرد: اختلافات حقوقی میان طرفین درگیری در بازار سرمایه، گاهی اوقات قابل طرح در شورای حل اختلاف است تا این شورا طرفین درگیری را برای مذاکره دور هم جمع کرده تا گره از کار بگشاید؛ در این حالت طرفین درگیری باید مشخص و معین باشند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: برخی از پرونده‌ها که یک طرف آن مشخص و در طرف دیگر با سهامداران متعدد و میلیونی طرف هستیم، ماجرای بررسی آن پرونده متفاوت خواهد بود. در این صورت رسیدگی به جرم به دستگاه قضایی واگذار می‌شود.

وی در خاتمه اظهار کرد: با لحاظ کردن تنوع و تخصص موضوعات بازار سرمایه، اعضای شورا نیز باید تخصص لازم برای بررسی پرونده‌ها را داشته باشند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده