تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۴
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۹۹۹۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وزارت صمت جلوی صادرات انرژی مجازی را بگیرد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید خیلی جدی جلوی صادرات انرژی مجازی را بگیرد.

به گزارش می‌متالز، علی اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره دلیل صادرات بالای انرژی مجازی از کشور گفت: یکی از اشکالات اساسی کشور ما خام فروشی در صنایع است. علی‌رغم اینکه در این مساله زیاد شعار می‌دهیم و اعلام می‌کنیم که نباید خام فروشی اتفاق بیفتد، اما باز هم این اتفاق رخ می‌دهد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس درباره دلیل خام فروشی گسترده در صنایع اظهار کرد: یک دلیل عمده آن رانت گسترده مافیا است. این دست‌های پشت پرده به دلیل منافعی که از این خام فروشی دارند اجازه نمی‌دهند که صنایع ما به سمت تولید محصولات پیشرفته حرکت کنند.

وی افزود: مقداری از دلیل وجود این مشکل خود ما هستیم که به این مساله ورود نکرده‌ایم تا جلوی این معضل را بگیریم و بدتر از همه اینکه ما وقتی مواد خام را می‌فروشیم آن را بعد از فرآوری با قیمت چند برابر از سایر کشور‌ها خریداری می‌کنیم. در این شرایط انرژی را با قیمت ارزان می‌فروشیم و با قیمت گزاف به کشور برمی‌گردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: خام فروشی باعث کسب یک درآمد حداقلی برای دولت می‌شود. در این زمینه تا کنون کوتاهی شده و هر رانتی که پشت سر این موضوع وجود دارد باید از بین برود مثلاً این موضوع در خودروسازی ما هم وجود دارد. عده‌ای معتقدند که با واردات خودرو، خودروسازی ما از بین می‌رود در صورتی که کشور‌های پیشرفته دنیا واردات خودرو را ممنوع نکرده‌اند و در حال حاضر پیشرفته‌ترین خودرو‌ها را دارند، اما در کشور ما این شرایط امکان پذیر نیست.

خانی با بیان اینکه سایر کشور‌ها مرز‌های خود را به روی صادرات نبسته‌اند، افزود: این یکی از اشتباهات ما است. واردات خودرو باید آزاد شود. شرکت‌های ایرانی و داخلی باید با خودروسازان خارجی رقابت کنند و مردم هر چه را که دوست دارند خریداری کنند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس توضیح داد: در زمینه مواد خام صنعتی متاسفانه خیلی خسارت می‌بینیم و با اعطای سوخت ارزان به آن‌ها باعث شده‌ایم که خام فروشی ایجاد شود و در نتیجه منجر به صادرات انرژی مجازی از کشور شود. در این زمینه وزارت صمت باید خیلی جدی به این موضوع ورود پیدا کند و با تمام توان جلوی این اتفاق را بگیرد.

وی افزود: کشور‌های پیشرفته صنعتی اعطای سوخت ارزان را منوط به توسعه زنجیره ارزش کرده‌اند ما هم می‌توانیم این اقدام را انجام دهیم. ما وقتی مواد خام و ظرفیت لازم و منابع انسانی لازم را در اختیار داریم این کار را انجام می‌دهیم، اما تنبل شده‌ایم و مواد خام را می‌گیریم و می‌فروشیم و از همان کشور‌ها با اندکی کار بر روی آن‌ها با چندین برابر قیمت خریداری می‌کنیم.

خانی با بیان اینکه نسل آینده چه گلایه‌ها که از ما خواهند داشت، گفت: ما حق نداریم به عنوان افرادی که هم اکنون در قید حیات هستیم منابع آیندگان را مصرف کنیم چرا که اگر بخواهیم به این صورت عمل کنیم و منابع معدنی را به این صورت هدر بدهیم چیزی برای آیندگان باقی نمی‌ماند.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: برای رهایی از تله صادرات انرژی مجازی می‌توانیم از راهکار ورود فناوری و استفاده از محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم. این راهکار می‌تواند نیاز کشور را از داخل تامین کند و در حد ضرورت نیز موادی را که نمی‌توانیم در داخل تولید کنیم از سایر کشور‌ها وارد کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده