تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۷۹۵۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
واکنش کارشناسان به جای خالی انرژی در تحقق فولاد ۵۵ میلیون تنی؛

برق صنایع؛ پاشنه آشیل تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴/ خوش‌بینی فولادی سخنگوی صنعت برق

‌می‌متالز - سخنگوی صنعت برق کشور، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ را قابل تحقق دانست و، گفت: نیاز صنایع کشور به برق حدود ۲۱ هزار مگاوات است که از این میزان ۷۵۰۰ مگاوات به صنایع بزرگ و استراتژیک همچون فولاد و آلومینیوم اختصاص می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ قابل تحقق است، اظهارداشت: وزارت نیرو برای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا پایان برنامه توسعه، برنامه‌های زیادی برای احداث و ایجاد نیروگاه‌های برق دارد تا فولادسازان تا پایان برنامه ششم توسعه به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که تقریبا دو برابر میزان فعلی فولاد است، دست یابند.

وی، زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین انرژی به‌وِیژه تولید برق را آماده بهره برداری دانست و گفت: کارخانه‌ها و نیروگاه‌های صنایع فولادی را بخش خصوصی و با نظارت وزارت نیرو راه اندازی و ایجاد می‌کند.

این مقام مسوول وزارت نیرو با اشاره به بهینه سازی مصرف برق و انرژی در کشور، تصریح کرد: ساخت نیروگاه برق برای تولید کنندگان فولادی با توافق وزارتخانه‌های صمت و نیرو صورت گرفته و مجوز‌های مورد نیاز برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق به نتیجه رسیده است.

رجبی مشهدی در ادامه با بیان اینکه تا سه سال آینده ۱۴ هزار مگاوات برق وارد مدارخواهد شد، اظهار داشت: قرار است نیروگاه‌های صنایع تا پایان سال هزار مگاوات و تا پایان سال آینده ۱۵۰۰ مگاوات برق را وارد مدار سراسری کنند، ضمن اینکه چندی پیش اولین واحد نیروگاهی بخش خصوصی صنایع در سمنان با احداث یک نیروگاه ۱۸۳ مگاواتی به بهره برداری رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر براساس برنامه کنونی پیش برویم، مشکل خاصی در تولید ۱۴ هزار مگاوات برق مورد نیاز صنایع نخواهد بود. البته موضوع مهمتر اینکه بخش مهمی از این میزان برق تولیدی به نیروگاه‌های تجدید پذیری که صنایع در حال احداث آن هستند، اختصاص دارد.

به گفته سخنگوی صنعت برق کشور، در حال حاضر صنایع درصدند با ساخت نیروگاه تولید برق علاوه بر تامین انرژی واحد‌های تولیدی خود، چنانچه برق مازاد هم داشته باشند، وزارت نیرو متعهد به خرید شده است، ضمن اینکه در صورت نیاز، از طریق شبکه‌های عمومی برق، از نیروگاه‌های نصنایع پشتیبانی می‌شود با این حال، وزارت نیرو چنانچه اشکالی در تولید برق نیز پیش آمد، برق مورد نیاز صنایع را از طریق شبکه‌های سراسری برق تامین می‌کند.

رجبی مشهدی با یادآوری اینکه نیاز صنایع کشور به برق حدود ۲۱ هزار مگاوات است که شامل صنایع کوچک، متوسط و صنایع انرژی بر است، عنوان کرد: از این میزان حدود ۷۵۰۰ مگاوات برق مورد نیاز صنایع بزرگ همچون فولاد، آلومینیوم و سیمان است. در این راستا، چنانچه این میزان برق مورد نیاز صنایع را نیروگاه‌های واحد‌های تولیدی تامین کنند، مطمئنا توان کشور برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد فراهم خواهد شد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده