تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۷۱۷۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چین کار استخراج مس در افغانستان را «به زودی آغاز می‌کند»

‌می‌متالز - وانگ یو، سفیر چین در کابل با شیخ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن طالبان دیدار کرده است.

به گزارش می‌متالز، خبرگزاری باختر که در کنترل طالبان است به نقل از سفیر چین نوشته است که کار استخراج معدن مس عینک افغانستان «به زودی» از سوی چین از سر گرفته خواهد شد.

دولت پیشین افغانستان استخراج یکی از بزرگترین معدن‌های مس این کشور موسوم به «مس عینک» را به چین واگذار کرده بود. هرچند روند استخراج این معدن به دلیل اختلاف میان مسوولان چینی و دولت پیشین افغانستان و همچنین به دلیل نبود امنیت، پیشرفت چشمگیری نداشت.

مورد دیگر سرمایه‌گذاری چین، در استخراج منابع نفتی سرپل موسوم به «آمو دریا» در شمال افغانستان است که در سال ۱۳۹۱ خورشیدی شرکت ملی نفت چین (CNPC) برنده قرارداد آن شد. با آن که قرار بود که در مرحله اول، روزانه پنج هزار بشکه نفت از این حوزه استخراج و بعدتر، این رقم به چهل و پنج هزار بشکه در روز برسد، ولی به دلیل ادامه ناامنی این طرح به درستی اجرا نشد.

خبرگزاری باختر گزارش کرده که سفیر چین و وزیر معادن طالبان درباره «رفع مشکلات پروژه مس عینک و پروژه آمودریا» نیز صحبت کرده‌اند.

بعد از بازگشت طالبان به قدرت، مقام‌ها و مسوولان چینی بار‌ها با مقام‌های طالبان دیدار کرده‌اند و در مورد استخراج نفت و مس صحبت کرده‌اند.

منبع: انجمن مس ایران

عناوین برگزیده