تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۴
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۳۵۱۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عدم استقبال بازار از معاملات الگوریتمی

‌می‌متالز - سعید مومنی کارشناس بازار سرمایه امروز در اشاره به وضعیت درآمدی کارگزاران در دوران رکود بازار سرمایه، به تقسیم بندی کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه پرداخت و اظهار داشت: کارگزاری‌های درجه «الف» به عنوان کارگزاری‌های بزرگ با برخورداری از درآمد‌های نجومی در سال ۹۹، در سال جاری […]

به گزارش می‌متالز، سعید مومنی کارشناس بازار سرمایه در اشاره به وضعیت درآمدی کارگزاران در دوران رکود بازار سرمایه، به تقسیم بندی کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه پرداخت و اظهار داشت: کارگزاری‌های درجه «الف» به عنوان کارگزاری‌های بزرگ با برخورداری از درآمد‌های نجومی در سال ۹۹، در سال جاری کاهش ارزش معاملات تاثیری چندانی در پرداخت هزینه حقوق و دستمزد کارمندان خود نخواهند داشت.

وی در ادامه با بیان این موضوع که صنعت کارگزاری و خدمات مالی به نسبت صنایع تولید بسیار کم هزینه‌تر است، تنها هزینه کارگزاری‌ها را حقوق و دستمزد کارمندان و هزینه استهلاک آن‌ها عنوان کرد که می‌توانند آن را در شرایط فعلی مدیریت کنند و از اندوخته و محل سرمایه گذاری‌های خود این هزینه را تامین کنند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که این شرایط به کارگزاری‌های درجه یک و درجه دو آسیبی نمی‌رساند، خاطرنشان کرد: البته ممکن است در شرایط فعلی کارگزاری کوچک کمی آسیب ببینند که در نهایت اقدام به تعدیل نیرو می‌کنند؛ اما با توجه به عدم پایداری این رکود و تغییر شرایط بازار مبادرت به تعدیل نیرو نخواهند کرد.

مومنی با بیان اینکه بسیاری از این کارگزاری‌ها با رشد بازار اقدام به تاسیس شعبه کرده بودند، گفت: با ریزش بازار بسیاری از این شعبه‌ها که ضعیف بودند تعطیل شدند، اما شعبه‌های اصلی و فعال، هزینه‌های خود را مدیریت می‌کنند.

او اضافه کرد:، اما شعبه‌هایی که به صورت قراردادی کار می‌کنند، هزینه‌های آن پای خودشان است.

افراد با تجربه و حرفه‌ای معاملات الگوریتمی انجام نمی‌دهند

وی با بیان اینکه در فضای خبری و رسانه‌ها به معاملات الگوریتمی بیشتر از آن چیزی که واقعیت دارد، بها داده می‌شود، بیان کرد: این در حالی است که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و با تجربه سمت معاملات الگوریتمی نمی‌روند.

او می‌گوید: بیشتر افرادی که به علم کامپیوتر مسلط هستند، مانند دانشجویانی که به برنامه نویسی واقف هستند و کد‌های الگوریتمی می‌نویسند، در بازار اقدام به این نوع معاملات می‌کنند، در حالی بازار کشش حجم الگوریتمی را ندارد.

مومنی با بیان اینکه برخی از کارگزاری ها، معاملات الگوریتمی برای صندوق‌ها و مشتری‌های حقوقی بزرگ خود ایجاد می‌کنند، اما آن هم خیلی زیاد نیست؛ فقط افراد تازه وارد با سرمایه خرد این نوع معاملات را انجام می‌دهند.

وی با بیان وجود دو نوع معاملات الگوریتمی در بازار، عنوان کرد: یک دسته از معاملات الگوریتمی به بازار گردان‌ها تعلق دارد که در این نوع معاملات، در هنگام منفی شدن سهم به صورت هیجانی، سهم خریداری و در هنگام فروش‌های هیجانی، سهم را به فروش می‌رسانند.

مومنی افزود: دسته دوم معاملات الگوریتمی را متعلق به نوسان گیران دانست که به بازار آسیب می‌رساند. البته این نوع معاملات بین مشتریان بزرگ و باتجربه رایج نیست، بر این اساس نباید چندان به معاملات الگوریتمی بها داد.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت عنوان کرد که بسیاری از بازارگردانان معاملات الگوریتمی نوع اول را دارند.

او در خصوص الزام پرداخت ۳۷.۵ درصد از کارمزد معاملات از سوی کارگزاران به صندوق بازار، عنوان کرد: کارگزاران تلاش کردند این میزان کارمزد را کاهش و یا حذف کنند و حتی این موضوع توسط کانون کارگزاران نیز پیگیری شده است، اما تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده