تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۱۳۸۲۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیاست‌های «اسماعیلی» کشتی «رزم حسینی» را به گل می نشاند!

می متالز - جای تردیدی نیست که اگر وزارت صمت و به ویژه «معاونت امور معادن و صنایع معدنی»می توانست توجه ویژه خود را به سمت پروسه توازن میان همه حلقه های زنجیره محصولات فولادی شکل دهد شاید بحران افزایش بی رویه قیمت بازار فولاد تا به حال به یک چرخه سالم و مورد اطمینانی رسیده بود.
سیاست‌های «اسماعیلی» کشتی «رزم حسینی» را به گل می نشاند!

به گزارش می متالز، اما وقتی که شما مهمترین حلقه ایجاد آرامش در بازار محصولات فولادی یعنی «بورس کالا» را در دست داشته باشید اما نمی توانید از این ابزار به خوبی برای ثبات قیمت‌ها و در نظر گرفتن منافع مصرف‌کننده نهائی حرکت کنید، نشان می دهد که در یک نقطه شما با یک عیب اساسی مواجه شده اید و در حقیقت نتوانستید از ابزار مهم بورس‌کالا برای ایجاد شفافیت و ثبات استفاده نمایید.
اختلاف میان تولید و انبار محصولات نوردی و تقاضای موجود در بازار خود به خود می‌تواند عدم اطمینان را برای شما ایجاد نماید .این یک سوال اساسی است که: اگر شمش های عرضه شده در بورس کالا پس از تحویل به نوردکاران به همان اندازه از بازار نهائی محصولات مورد نظر مصرف کننده سر در نمی آورند، پس چه می شوند؟از کجا سر در می آورند؟در کجا دپو شده اند؟
آمارهای ارائه شده زیر نظر سیاست‌های معاونت معدنی وزارت صمت با اختلاف فاحش و معناداری میان عرضه شمش در بورس کالا و عرضه محصولات نوردی خود را در بازار نشان می‌دهند. این مابه التفاوت معنادار در کجاست که سر از بازار تقاضای نهایی در نمی‌آورد؟
حداقل در سه بازه زمانی معین این اتفاق معنای واقعی خود را به منصه ظهور رسانده است!
اگر در این داوری به علاوه سه برهه زمانی به دخالت های معاونت معدنی وزارت صمت در بورس کالا و ابطال برخی معاملات را اضافه نماییم تحلیلگران می توانند مفاهیم جدیدی از تعادل بازار را کشف کنند و سوالات بدون پاسخ خود را با ذهنیت خویش به نتیجه برسانند به گونه‌ای که در برخورد با «داریوش اسماعیلی» معاون معدنی وزیر صمت یکی از مدیران عامل شرکتهای فولادی عملکرد وی را در هاله از ابهام به رخش کشیده است.
با این مقدمه جداول ذیل به خوبی مابه التفاوت معنادار عرضه شمش از سوی شرکتهای فولادی در بورس کالا و عدم عرضه محصول نهائی به همان اندازه از سوی شرکتهای نوردی را کاملا شفاف می سازد.
در همه بازه های زمانی مذکور رد معاونت معدنی به عنوان فصل الخطاب واضح است.به طوری که در شعار قرار بود وی حلال مساله به نفع مصرف کننده نهائی بازار باشد اما چنین اتفاقی را شرکتهای فولادی هنوز هم چشم براه هستند!
هرچند چنین انتظاری بیشتر به نوعی دل خوشی زودگذر شباهت دارد.
از نوع سخنان جناب اسماعیلی که چندی پیش گفت:«به من اختیار دهید، یک ماهه بازار را تنظیم مى کنم»!

و همه او را به مزاح گرفتند!

حالا باید دید با ادامه سیاست های «اسماعیلی» چگونه کشتی« رزم حسینی» وزیر صمت به گل می نشیند و به ساحل نخواهد رسید.

 

عناوین برگزیده