تاریخ: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۴۴
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۱۳۰۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بنا به گفته وزیر صنعت، هیچکاری مانند کاری که در شرکت مس انجام شده در شرکتهای ایران انجام نشده و سابقه نداشته است

می متالز - مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: هنوز در اکتشافات بدلیل عدم استفاده از تکنولوژی و دانش نوین مشکلاتی داریم که امیدواریم با همگرایی در هیئت مدیره مس این مشکلات حل شود و بتوانیم از دانش نوین استفاده کنیم تا بتوانیم اکتشافات مس را در هشت پهنه در استانهای خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی انجام دهیم تا جهش خوبی را در صورت وجود ذخایر مس داشته باشیم.
بنا به گفته وزیر صنعت، هیچکاری مانند کاری که در شرکت مس انجام شده در شرکتهای ایران انجام نشده و سابقه نداشته است

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، مهندس احمد مرادعلیزاده در جلسه گزارش سال ۹۶ و چشم انداز سال ۹۷ با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، جمعی از مدیران مس و مسئولین رفسنجان و شهربابک در محل مجتمع مس سرچشمه اظهار کرد: در حوزه تولید بعد از گذشت چهار سال حدود 35 درصد رشد داشتیم و امروز به تولید حدود 300 هزار تن مس محتوا رسیده ایم و اگر خاکی که می فروشیم تبدیل به کنسانتره می شود لحاظ شود بیش از 300 هزار تن مس محتوا تولید شده است.
وی با بیان اینکه این اقدامات در شرایط تحریم و رکود صورت گرفته است، افزود: اگر شرایط تامین منابع بهتر و رونق وجود داشت توسعه های مقرون به صرفه اگر انجام می شد حتماً رشد بیشتری در تولید داشته بودیم.
وی تصریح کرد: امروز تمام معادن و کارخانجات تغلیظ بیش از ظرفیت اسمی تولید می کنند به نحوی که اگر در تولید کاتد هنوز به نقطه هدفگذاری شده نرسیده ایم که زحمت مضاعفی را همه واحدها کشیدند و در دو سه سال آینده به این هدفگذاری خواهیم رسید اما امروز در بازار جهانی تولید کاتد هدف نیست و مس محتوا دارای ارزش افزوده و هدف است بنابراین تولید، نگهداری، بالا بردن کیفیت تولید و کاهش قیمت تمام شده حاصل زحمات پرسنل شرکت است.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: توسعه حاصل کار مدیریت و تیم است که افتخارش برای همه است اما تولید، نگهداری، بالا بردن کیفیت تولید و کاهش قیمت تمام شده و بالا بردن کیفیت تولید حاصل کار کارگران، کارشناسان، مدیران، روسا، سرپرستان و ... است که می تواند در رشد و توسعه کشور اثر بگذارد.
مرادعلیزاده با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید کاتد مس به 3900 دلار علیرغم اینکه سال دشواری برای ذوب خاتون آباد و سرچشمه بود، کاهش یافته است، عنوان کرد: تغییر سیستم ریورب به فلش در سرچشمه با حمایت و پشتیبانی و زحمات پرسنل مجتمع مس سرچشمه ذوب را به نقطه مطلوب رسانده و در خاتون آباد با حفظ شرایطی که در رفع آلایندگی هدفگذاری شده بود تولید را به 110 هزار تن آند افزایش دادیم.
وی ابراز کرد: این موضوعات بلوغ نسبی و کامل سیستم را می رساند که حاصل همگرایی، همفکری و همدلی و کار مشترک است. امروز تولید در کارخانجات مس در کشور مناسب است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم به نحوی که در حال حاضر در دنیا به ازای هر نفر 27 تن مس محتوا تولید می شود که ما به 16 تن رسیده ایم که تا 25 تن و 27 تن فاصله داریم.
مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم در مس کاتد و آند به قیمتهای جهانی برسیم، یادآور شد: امروز هزینه های شارژ در ذوب حدود 90 دلار و در پالایشگاه حدود 50 دلار است و جمع این هزینه ها نباید از 150 دلار تجاوز کند اما در صنایع مس کشور این هزینه ها به بیش از 700 دلار می رسد.
مرادعلیزاده خاطرنشان کرد: در شرایط زمانی که رکود و تحریم و تورم بود مدیران شرکت مس عهدی را با خود و همکاران خود بستیم که چگونه کاری کنیم صنعت مس برای کشور مقرون به صرفه باشد و این اراده منجر به این شد که قیمت تمام شده تولید مس را از 4900 دلار به 3900 دلار برسانید.
وی ادامه داد: در تولید مس محتوای کنسانتره به 2450 دلار یا 3200 دلار رسیدیم و این همت بود که مدیران مس را توانمند کرد و انتظاری غیر از این از شرکتی که در دوره بلوغ خود واقع شده نیست و امدواریم این اثر و کار در شرکت مس در کشور توسعه یابد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنا به گفته وزیر صنعت، هیچکاری مانند کاری که در شرکت مس انجام شده در شرکتهای ایران انجام نشده و سابقه نداشته است و این موضوع دلگرم کننده است.
مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران اذعان داشت: در عین حال مشکلات زیادی داشتیم و داریم به طوری که در حوزه منابع انسانی علیرغم همه زحماتی که کشیده شده است شرکت از قراردادهای هشتگانه ای که نجات پیدا کرده به شرایط مطلوبی رسیده به طوری که به سه نوع قرارداد در شرکت رسیده و همسان سازی نیروی انسانی در حقوق و دستمزد در جهت رفع تبعیض و ایجاد عدالت نسبی می تواند کمک کند.

مرادعلیزاده به حوزه فروش اشاره کرد و گفت: امکان فروش محصولات را نداشتیم و با روشهای مختلف و پذیرش مسئولیتهای ریسک پذیر محصولات را فروختیم که باعث افتخار است و نکات مثبتی است که اثرات آن را امروز می بینیم.
وی تصریح کرد: با توافق برجام باعث شد کالاهای مانده را به فروش برسانیم ضمن اینکه از اعتبار شرکت در قالب فروش خارجی فاینانس بگیریم و بخشی از پول خارجی را با هزینه های کم جذب کنیم و با استفاده از آنها و پول فروش، حدود 3200 میلیارد تومان وام را بازپرداخت کردیم و امروزه شرکت مس نه تنها به بانکها بدهکار نیست بلکه از اعتباری برخوردار است که اگر شرایط سیاسی اقتصادی کشور فراهم تر شود می توانیم حداقل یک میلیارد تومان وام خارجی و 4 تا 5 هزار میلیارد تومان وام داخلی بگیریم.
مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران تأکید کرد: اگر زمینه توسعه در حوزه اکتشافات ایجاد شود، جهش خوبی رخ خواهد داد مطالعاتی که در حوزه توسعه شده بود سبب شد جلوی پروژه های غیراقتصادی گرفته شده و پروژه های اقتصادی به پیش برود.
مرادعلیزاده اظهار کرد: علیرغم اینکه بخشی از پروژه های اقتصادی و پولساز شرکت مس اجرا شده اما پروژه های اصلاحی، رفع آلایندگی، عادی که در تولید اثرگذار باشد در دستور کار است که برای اجرای آنها به 10 هزار میلیارد تومان منابع نیازمند هستیم که تا پایان سال 1399 تولید را به 400 هزار تن برسانیم که منابع معدنی ما پاسخگوی این عدد است.
وی خاطرنشان کرد: هنوز در اکتشافات بدلیل عدم استفاده از تکنولوژی و دانش نوین مشکلاتی داریم که امیدواریم با همگرایی در هیئت مدیره مس این مشکلات حل شود و بتوانیم از دانش نوین استفاده کنیم تا بتوانیم اکتشافات مس را در هشت پهنه در استانهای خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی انجام دهیم تا جهش خوبی را در صورت وجود ذخایر مس داشته باشیم.
مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه یادآور شد: در حوزه صندوق بازنشستگی مس و شرکتهای وابسته به صندوق و سرمایه گذاری تصمیمی که هیئت امناء صندوق که هیئت مدیره مس است گرفتند این است که به هر حال صندوق باید از بنگاه داری نجات پیدا کند و به حوزه ای برود که صرفاً سهامدار و سیاستگذار باشد که این تصمیم بیش از یکسال است که گرفته شده و این سییاست به خوبی پیش می رود و در کنار آن اگر بتوانیم سهام بانک ملت و تجارت در شرکت مس را برای صندوق بخریم و شرکتهای اصلی که در صندوق سرمایه گذاری هستند تقویت شوند و بجای داشتن یکسری از شرکتها، با فروش، واگذاری و تبدییل به منابع مالی این نوع سهام درآمدزا را داشته باشیم تا بتوانیم هزینه های صندوق را اداره کنیم.
مرادعلیزاده اظهار داشت: در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی در شهرهای جوار کارخانه از جمله رفسنجان، شهربابک، پاریز، سرچشمه و انار کارهایی در بستر اقتصاد مقاومتی کارهایی از دو سال قبل در استان شروع شد و مطالعات دقیقی نیز در شرکت مس انجام شد و شرکت مس به عنوان معین منطقه 6 استان مشخص شد.
وی ادامه داد: شاید قویترین و کامل ترین مدلی که می تواند در آینده برای کاهش آسیبهای اجتماعی و اشتغال اثرگذار باشد مدلی است که طراحی شده به این صورت که شرکت مس چگونه می تواند در توسعه این مناطق اثرگذار باشد بدون اینکه افراد به خود شرکت مراجعه کنند.
وی ابراز داشت: ساز و کاری را طراحی کرده ایم که نه شغلهای زودبازده دولتی تلقی شود اما از پتانسیلها و امکاناتی که در مناطق مختلف وجود دارد و افرادی که کارآفرین هستند بتوانند با استفاده از منابعی که می توان در قالب یک شرکت سرمایه گذاری اختصاصی متعلق به مس که مجوز آن را باید بورس صادر کند و در حال پیگیری می باشد این شرکت سرمایه گذاری کند و در دوره ای که به سودآوری رسید سهام آن را به افراد کارآفرین و مسبب آن شغل و صنعت بودند بدهد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: این اراده باید در شرکت مس باید نهادینه شود و اگر توانمندیهای موجود در استان به شغلهای موثر و مفید بیانجامد به نفع استان کرمان است و مردم از مراجعه به شرکت بی نیاز می شوند. این موضوع مهمترین شاه بیتی است که شرکت بتواند اثر خود را در چهار پنج سال آینده بگذارد و برآورد می کنیم می تواند حدود 4 هزار شغل را با این مکانیزم ایجاد کرد.
مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران به برنامه تولید مس در سال 97 اشاره و بیان کرد: در سال 97 چشم انداز تولید مس چشم انداز خوب و دقیقی است و امسال فروش شرکت مس به حدود 9 هزار میلیارد تومان رسید که سال آینده با رشد قیمت و سطح تولید فعلی حتماً سطح قیمت بالاتر خواهد رفت.
مرادعلیزاده به رشد قیمت سهم مس در بورس اشاره و ابراز کرد: متوسط رشد بازار بورس در سال 96 میزان 28 درصد بود که در مس این میزان 70 درصد بوده است که بالاترین رشد بوده و مس را به چهار شرکت برتر بورسی تبدیل کرده است.

وی از تقویت بنیه فکری و فرهنگی شهرهای تحت پوشش معین منطقه شش استان سخن به میان آورد و گفت: در زمینه آموزش قبل از دبستان پروژه خوبی در زرند به صورت پایلوت انجام شده که در شهربابک آغاز شده و در همه شهرهای منطقه شش استان پیش خواهد رفت.
وی در پایان گفت: امیدوارم با توانمندی که مهندس بنی اسدی در توسعه همدلی در شرکت مس دارد در شرایط بهتری کار را در مس پیش ببرد.

منبع:روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه

عناوین برگزیده