تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۷۶۰
کد خبر: ۱۱۸۸۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

زنجیره فولاد کردستان دستخوش سیاسی کاری مسوولان/ مردم خواستار احداث پروژه فولاد هستند

می متالز - در دی ماه سال 95 خبری مبنی بر جانمایی و ساخت کارخانه فولاد در شهرستان بیجار موجب شعف و شادی جوانان بیکار بیجاری شد، اما اینگونه که مشخص است این پروژه مهم اقتصادی دستخوشی سیاسی بازی مسوولان استان شده تا جایی که خود استاندار کردستان اذعان کرد مردم خواستار احداث پروژه فولاد هستند.
زنجیره فولاد کردستان دستخوش سیاسی کاری مسوولان/ مردم خواستار احداث پروژه فولاد هستند

به گزارش می متالز، متاسفانه در برخی دولت ها شاهد وعده و وعیدهای بودیم که هیچگاه به سرانجام نرسید و فقط برای یک مدت کوتاه موجب دلگرمی جوانان شد و بعد از گذشت سالها هنوز هیچ خبری از اجرایی شدن آنها نشده است.

بخش کرانی شهرستان بیجار منابعی بسیار غنی از سنگ آهن را در خود جای داده که به عقیده بسیاری از کارشناسان استفاده صحیح و کارشناسی شده از آن می تواند بهترین راه حل خروج از بن بست  صنعتی این شهرستان و محرک بزرگی برای اقتصاد و صنعت کردستان باشد.

در بیجار تاکنون بیش از ۶۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن به ثبت رسیده است . هرچند اکتشافات تکمیلی در بسیاری از معادن منطقه صورت نگرفته است اما مطالعات اولیه ؛ ژئوفیزیک و اکتشافات مقدماتی نوید بیش از ۱۰۰ میلیون تن سنگ آهن را در این منطقه می دهد که بیجار را با اختلاف در رتبه اول منابع سنگ آهن در استان کردستان و البته غرب کشور قرار داده است.

در دی ماه سال 95 خبری مبنی بر جانمایی و ساخت کارخانه فولاد در شهرستان بیجار موجب شعف و شادی جوانان بیکار بیجاری شد.

با توجه به اینکه فراوری این پتانسیل عظیم در شهرستان با کار کارشناسی شده می تواند از رشد منفی جمعیت در این شهرستان جلوگیری نمائید، اما متاسفانه خام فروشی آن مهمترین معضلی است که گریبان این ظرفیت را در شهرستان بیجار گرفته است.

برای جانمایی کارخانه فولاد جایی بهتر از بیجار نیست !

از سال 1395 در حالیکه مردم حسن آباد یاسوکند با برگزاری تجمعاتی خواستار جانمایی آهن اسفنجی در محل معادن بودند و نظر کارشناسان با توجه به سایر امتیازها در محل زاغه پولاد بود، نماینده سابق مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه های متعدد از احداث قطعی کارخانه فولاد در شهرستان بیجار خبر می داد و بیان داشت: تا گرفتن حق بیجار از هیچ تلاشی دریغ نمی کنم.

وی بیان داشت: به حول و قوه ی الهی و با پشتوانه نظرات کارشناسی و حمایت های مردمی و با استفاده از ابزارهای قانونی، اجازه نخواهم داد که حتی یک مشت از خاک آهن بیجار را از شهرستان خارج کنند و اگر قرار است که از این ظرفیت شهرستان استفاده شود باید در خود شهرستان واحدهای تولیدی و صنعتی راه اندازی شود.

نماینده سابق مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی بارها در مصاحبه های متعدد که از همین رسانه منتشر شد اظهار داشت: شرکت ایمیدرو در نامه ای طی ماه های قبل نظر کارشناسی خود را به استانداری و فرمانداری شهرستان بیجار اعلام کرده است اما استانداری تا کنون در این مورد برای روشن شدن اذهان مردم شهرستان بیجار هیچگونه اطلاع رسانی نکرده است.

حالا بعد از گذشت چهار سال این سوال در ذهن مردم استان کردستان به ویژه مردم شهرهای قروه و بیجار شده است که چرا احداث این پروژه مهم اقتصادی دستخوش سیاسی بازی مسئولان استان شده است ؟

قرارداد مشاوره 2 واحد اسفنجی و فولاد کردستان ابلاغ شد

در تاریخ اول بهمن سال 98 طی مراسمی قرار داد مشاوره احداث واحد 1.6 تنی فولاد قروه استان کردستان به شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه مهر جی در شرکت صنایع فولاد کردستان ابلاغ شد.

در این مراسم که روز گذشته در محل دفتر شرکت صنایع فولاد کردستان در تهران برگزار شد، خدمات مشاوره و نظارت بر عملیات ساخت یک واحد اسفنجی 1.6 میلیون تنی و پروژه های زیر ساخت مربوطه در شهرستان بیجار و همچنین خدمات مشاوره و نظارت بر عملیات احداث یک واحد ذوب و ریخته گری 1.5 میلیون تنی و پروژه های زیرساخت مربوطه در شهرستان قروه استان کردستان برای اجرا به شرکت فنی و مهندسی فولاد مبارکه مهر جی ابلاغ شد.

با رسانه ای شدن این موضوع این سوال ذهن مردم بیجار را درگیر کرده که با توجه به اینکه در داخل شهرستان هنوز جانمایی آهن اسفنجی دستخوش سیاسی کاری مسوولان شهرستان و استان شده است چگونه قراردادمشاوره احداث امضاء شده است.

در مصاحبه های مختلف در دو سال گذشته مسوولان شهرستان و استان هر یک توپ تقصیر را در زمین دیگری پاس می دادند و و مردم بیجار و حسن آباد یاسوکند با بحث جانمایی بین زاغه فولاد و هشتاد جفت را به جان هم انداخته بودند، خودشان در خلوت سیاسی هدف خود را به سر مقصد منزل رساندند و آنجایی که دوست داشتن و باب میلشان بود را به عنوان محل احداث کارخانه فولاد قرار دادند.

حالا مردم بیجار مانده اند با مسوولان بی کفایتی که نتوانستند از حق مردم مظلوم دیار گروس دفاع کنند، مسوولانی که زادگاهشان بیجار است، اما یک قدم هم حاضر نیستند برای توسعه شهرشان بردارند و به همین سادگی مرغ از قفس پرید!!!

استاندار: مردم خواستار اجرای طرح زنجیره فولاد کردستان هستند

بهمن مرادنیا روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت اراضی محدوده طرح زنجیره فولاد و آهن اسفنجی کردستان، تاکید کرد: این پروژه برای کردستان بسیار مهم است لذا از فرمانداران و مدیران ذیربط انتظار می‌رود دست به دست هم دهند تا پروژه‌ای که چند سال است به مردم وعده داده شده، اجرایی شود.

وی در خصوص مشکلات تملک اراضی مورد نیاز اجرای پروژه، اظهار داشت: کشاورزان اگر مطمئن باشند حق و حقوق خود را دریافت می کنند، با توجه به اهمیت این سرمایه گذاری بزرگ، حتما همکاری خواهند کرد.

مرادنیا با بیان اینکه اگر نتوانیم زمین مورد نیاز این پروژه مهم را تامین کنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم سرمایه گذاران دیگری به استان بیایند از سرمایه گذار طرح هم خواست، با توجه به تاخیر پروژه، با در اجرای آن سرعت و جدیت بیشتری داشته باشند.

سرمایه گذاری طرح زنجیره فولاد و آهن اسفنجی کردستان، بیش از هشت هزار میلیارد تومان خواهد بود و قرار است ما بین روستای شیخ تپه قروه و زاغه فولاد بیجار اجرا شود.

حال این سوال در ذهن مردم استان کردستان نقس بسته است چه کسی نمی خواهد این پروژه مهم اقتصادی در این استان کلید بخورد که موجب فریاد کشیدن خود استاندار هم شده است!!

عناوین برگزیده