تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۴:۳۶
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۱۱۰۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کوچ مصرف مس از آمریکا به چین

توسعه شهرنشینی، بازار مس چین را داغ می‌کند

می متالز - در سال 1990 نیمی از مصرف جهانی مس تصفیه شده در دست کشورهای آمریکا، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و روسیه بود این در حالی است که در سال 2017، مصرف این کشورها به شدت محدود شد اما در مقابل، سهم 5 درصدی مصرف مس تصفیه شده چین در ابتدای دهه 1990 میلادی، به سهم 50 درصدی رسید. چین، غول مصرف این فلز صنعتی در جهان محسوب می‌شود.
توسعه شهرنشینی، بازار مس چین را داغ می‌کند

به گزارش می متالز، سال 2018، رشد بیشتر تقاضای مس تصفیه شده نسبت به سال گذشته را به ارمغان خواهد داشت و این امر به لطف افزایش تقاضای ظاهری و واقعی مس تصفیه شده چین به میزان 3 درصد و افزایش مصرف در سایر کشورهای جهان به میزان 1.5 درصد خواهد بود. مهمترین علت رشد تقاضا در آینده میان و بلندمدت بازار مس، گرایش توجه به صنایع پاک اعم از گسترش بازار خودروهای برقی و توسعه زیرساخت‌های نیروگاهی انرژی‌های تجدیدپذیر است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط انجمن بین‌المللی مس و آژانس بین‌المللی انرژی، میزان مس محتوی خودروهای برقی هیبریدی و باتری‌دار در بازه 60 تا 80 کیلوگرم است که با یک حساب سرانگشتی، حدود 3 تا 4 برابر مس مورد نیاز جهت ساخت خودروهای احتراق داخلی است. علاوه بر این، زیرساخت‌های مورد نیاز خودروهای برقی نیز به دلیل ماهیت الکتریکی‌شان نیازمند این فلز صنعتی هستند و به نوبه خود، موجب رشد تقاضای آن خواهند شد.

نمودار 1 و 2، توزیع مصرف جهانی مس تصفیه شده را در سال 1990 با سال 2017 مقایسه می‌کند و همانطور که در این نمودار  هم مشاهده می‌شود، ایالات متحده، ژاپن، آلمان و روسیه، بزرگترین مصرف‌کنندگان مس در جهان بودند که در مجموع سهم 50 درصدی از کل تقاضای جهانی را در دست داشتند. این در حالی است که در سال 2017، چین به تنهایی مصرف‌کننده نیمی از مس تصفیه شده بود و مصرف ایالات متحده، آلمان، ژاپن و روسیه به شدت محدود شده است.

 

سهم مصرف ایالات متحده، ژاپن، آلمان و روسیه در سال 1990 به ترتیب برابر با 20، 14.6، 9 و 5.5 درصد بود که در سال 2017 به 7، 4.2، 5 و 1.5 درصد تقلیل یافت. چین از سهم مصرف 5 درصدی در ابتدای دهه 1990 میلادی به 50 درصد در سال گذشته رسیده است؛ البته این کشور برای سال‌های متعددی است که سهم 50 درصدی مصرف جهانی را در دست دارد. سهم کشورهای اتحادیه اروپا نیز از مصرف جهانی مس تصفیه شده در سال 1990 برابر با 30 درصد بود که در سال 2017، به حدود 12 درصد رسید.

کشورهای آمریکای شمالی، اتحادیه اروپا، روسیه و ژاپن به اقتصادهای توسعه‌یافته معروفند و به دلیل استانداردهای بالای مصرف در صنایع مختلف، فلز مس را به جایگزین‌های آن ترجیح می‌دادند. طول عمر بالای محصولات مسی به ویژه در صنعت ساختمان و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی سبب شد تا سهم مصرف مس در اقتصادهای بالغ جهان طی سال‌های گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یابد. اگرچه توسعه و نوسازی به ویژه در سبک شهرنشینی این کشورها سبب رشد ناگهانی تقاضای این فلز سرخ خواهد شد اما سهم مصرف این کشورها را همچنان پایین نگه خواهد داشت؛ به عبارتی، مصرف مس در کشورهای توسعه‌یافته، دوران بلوغ خود را به سر می‌برد.

عناوین برگزیده