تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۳۴
بازدید: ۵۶۹
کد خبر: ۱۱۰۱۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در مجمع عمومی شرکت:

سیاست های فروش برای تولیدکنندگان فولاد نامشخص است/ طی ۲ ماهه نخست امسال، بیش از ۱۳۰ هزار تن شمش تولید شد

می متالز - مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: سیاست های فروش نه تنها برای ما بلکه برای همه تولیدکنندگان فولاد داخلی نامشخص و یک چالش است.
سیاست های فروش برای تولیدکنندگان فولاد نامشخص است/ طی ۲ ماهه نخست امسال، بیش از ۱۳۰ هزار تن شمش تولید شد

به گزارش می متالز، مهندس علیرضا خیاط مدیرعامل «ارفع» در مجمع عمومی سالانه شرکت گفت: گزارش عملکرد مالی شرکت با تاکید بر ارائه منصفانه عملکرد هیات مدیره و در جهت منافع شرکت و انطباق با مقررات قانونی و اساسنامه شرکت ارائه شده است.

 

مسوولان زودتر به جمع بندی برسند

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع با بیان اینکه این که مواد اولیه را با قیمت هایی براساس شمش آزاد تهیه می کنیم، گفت: همین امر موجب شده تا در خریدهایمان وقفه ایجاد و در حد ضرورت خرید کنیم. چرا که قیمت های ارائه شده با قیمت های پیشنهادی شمش همخوان نیست.

وی افزود: امیدواریم مسوولان زودتر به جمع بندی برسند و این چالش را از بازار رفع کنند تا تولیدکنندگان بتوانند به کار خود ادامه دهند.

 

تصویب عملکرد شرکت توسط هیات مدیره در ۸ اردیبهشت

خیاط با اشاره به گزارش اصلی برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ مطابق سوابق، مدارک و اطلاعات موجود و براساس ماده ۴۵ قانون بازار اوراق بهادار (قانون بازار تجارت)، گفت: گزارش عملکرد مالی شرکت با تاکید بر ارائه منصفانه عملکرد هیات مدیره و در جهت منافع شرکت و انطباق با مقررات قانونی و اساسنامه شرکت ارائه شده است.

وی افزود: این اطلاعات موجود بوده و اثرات آن در آینده تا حدی که در موقعیت فعلی می توان پیش بینی کرد، به نحو درست و کافی در این گزارش ارائه و هیچ موضوعی و هیچ موضعی که عدم آگاهی از آن موجب گمراهی استفاده کنندگان می شود، از گزارش حذف نشده و در تاریخ هشتم اردیبهشت ۹۹ به تایید و تصویب هیات مدیره رسیده است.

پیام هیات مدیره

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع پیام هیات مدیره شرکت را قرائت کرد و گفت: به رغم وجود مشکلات، مسائل و فراز و نشیب های بین المللی، شرکت آهن و فولاد ارفع سال ۹۸ با موفقیت سپری کرد و این شرکت در سایه همدلی کارکنان و مدیران لایق و توانمند در راستای برنامه های استراتژیست خود برای تحقق اهداف کلان شرکت (بالابردن کیفی و کمی تولیدات و ارتقای برند سازمانی در صنعت آهن و فولاد کشور) با موفقیت دست یافت.

وی ادامه داد: لازم است از همراهی و حمایت سهامداران محترم برای اجرایی کردن طرح افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی این شرکت با استفاده از امکانات موجود تشکر شود و امید است همچون گذشته بتوانیم در مسیر اعتلای آهن و فولاد و رونق اقتصادی کشور گام مثبت برداشته و بیش از پیش در مسیر تعالی صنعت حرکت کرده و همه اهداف کلان  شرکت شامل تولید و اشتغال با تمرکز ویژه بر تولید محصولات کیفی و به منظور دستیابی به بالاترین نرخ سود تولید ناخالص ملی نائل شویم.

 

تولید بیش از ۱۳۰هزار تن طی ۲ ماهه نخست

خیاط درباره تاریخچه شرکت خاطرنشان کرد: این شرکت در سال ۸۳ تاسیس شده و سال ۹۲ به بهره برداری رسیده و اسفند ۹۲ در فرابورس (بورس اوراق بهادار) پذیرفته شده است. این شرکت در ۷ سال گذشته تولید داشته و در فرابورس فعالیت داشته است.

وی ادامه داد: وضعیت داخلی شرکت مناسب است، طوری که طی ۲ ماهه نخست امسال بیش از ۱۳۰ هزار تن تولید داشتبم که معادل ظرفیت اسمی کارخانه است. فروش شرکت نیز حدود ۱۱۵ هزار تن است که قابل قبول است. قیمت سهم نیز ۱۲۵۸.۵ ریال است. شرایط اقتصادی و نوسانات اوایل سال و تصمیماتی که می بایست گرفته می شد، مساعد نبود.

 

عملکرد مالی ارفع

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع درباره عملکرد مالی شرکت در سال گذشته گفت: درآمدهای عملیاتی شرکت در سال گذشته، ۳۴۱۰ میلیارد تومان بوده، بهای تمام شده ۲۶۲۶ میلیارد تومان، سود ناخالص ۷۸۴ میلیارد تومان، سود عملیاتی ۸۸۶ میلیارد تومان و سود خالص پس از کسر مالیات ۷۸۷ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: جمع دارایی ها ۲۷۰۵ میلیارد تومان، جمع بدهی ها ۸۹۵ میلیارد تومان، سرمایه ثبت شده ۹۰۰ میلیارد تومان، حقوق مالکانه یک هزار و ۸۰۹ میلیارد تومان، نرخ بازده حقوق مالکانه ۵۰ درصد،  تعداد سهام ۹ میلیارد، حواله پیش بینی برای سال گذشته ۲۷۷ ریال، آخرین پیش بینی ۷۴۱  ریال و این رقم در آخر سال با ۱۱۶۵ ریال بسته شده است.

 

برنامه ما؛ توسعه ظرفیت تا ۲ برابر

خیاط با بیان اینکه تولید و فروش امسال شرکت۸۳۰ هزار تن پیش بینی شده، اظهار داشت: فاز نخست توسعه برای رسیدن به ۱.۲ میلیون تن تولید آهن اسفنجی در حال اجراست و باید پیگیری شود. و همچنین افزایش ظرفیت زیر سقف برای عبور از تولید یک میلیون تن شمش هستیم. در مورد فاز دوم، شرکت ارفع ظرفیت اجرای طرح توسعه ای را دارد.

وی ادامه داد: ایده ما ۲ برابر شدن تولید پس از اجرای فاز یک است (ظرفیت تولید بیش از ۲ میلیون) این افزایش می تواند در شمش یا بخش های دیگر زنجیره به ویژه بالادست باشد که کشور با مشکل کمبود مواجه است.

نماینده سهامدار ارفع گفت: برنامه های توسعه ای از سال گذشته شروع شده و شامل افزایش ظرفیت کارخانه احیای مستقیم، افزایش ظرفیت ریخته گری و افزایش ظرفیت کوره برای دستیابی به ظرفیت ۱ میلیون تنی تولید شمش است.

وی ادامه داد: کل هزینه سرمایه گذاری توسعه ۵۴ میلیون یورو  و ۱۸۶ میلیارد تومان است. با توجه به صادرات صورت گرفته، ۵۰ درصد هزینه ارزی پارسال انجام شده و ۵۰ درصد دیگر آن امسال انجام می شود. از مبلغ ریالی، حدود ۲۰ میلیارد تومان انجام شده و با مساعد سهام داران، نقدینگی لازم را در شرکت نگه داریم تا برنامه های توسعه را دنبال کنیم.

ترکیب سهامداران

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع با بیان اینکه در سال ۸۳ شرکت آهن و فولاد ارفع با ۵۰۰ میلیون تومان ثبت شد و با افزایش سرمایه اکنون به ۹۰۰ میلیارد تومان با همکاری سهامداران رسیده ایم، گفت: سهامداران عمده شرکت شامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حدود ۴۴ درصد (اینجانب به عنوان نماینده شرکت در ارفع هستم)، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با ۲۱ درصد (مهندس رستی، رئیس هیات مدیره) و شرکت کارخانجات نورد  لوله یاران با ۱۷.۵ درصد (مهندس ابویی، نائب رئیس هیات مدیره) هستند.

وی ادامه داد: شرکت سرمایه گذاری ملی ایران با حدود ۴ درصد سهم، شرکت سرمایه گذاری امید ۲.۵ درصد، شرکت سرمایه گذاری گنجینه زرین ۱.۵ درصد و شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور  ۰.۸ درصد سهم دارند. سایر سهامداران حقوقی و حقیقی نیز ۸.۶ درصد سهم دارند.

 

وضعیت سهام در سال گذشته

خیاط گفت: در ۲۹ اسفند ۹۸، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم شرکت معامله شد و ارزش سهام  ۸۸۰ میلیارد تومان بود.  ۲۳۶ روز نماد باز بوده و معامله شده، ارزش بازار در آخرین روز سال گذشته ۶۷۱۸ میلیارد تومان بوده و قیمت سهم ۷۴۶۵ ریال بوده است.

وی ادامه داد: در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۹ قیمت سهام ۱۰۶۶۶ ریال بود و ارزش بازار درتاریخ ۲۰ اردیبهشت امسال، ۱۱ میلیارد تومان است. آخرین قیمت سهم در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ تومان بوده و ارزش دفتری هر کدام ۱۰۰ تومان و نسبت پی به ای ۱۱.۹ است.

 

عبور از تولید اسمی برای سومین بار

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع با بیان اینکه در سال گذشته برای سومین سال متوالی از ظرفیت اسمی عبور کردیم، اذعان کرد: طی این مدت، ۸۶۲ هزار تن تولید و حدود  ۸۵۲ هزار تن فروش داشتیم. افزایش تولید ادامه پیدا کرده و تعمیرات سالانه را انجام داده ایم و دستورالعمل ها و فرآیندهای شرکت را پیش بردیم.

وی ادامه داد: هزینه های اداری، عمومی و فروش ۳۶ میلیارد تومان، سایر رقم های عملیاتی ۱۷۱ میلیارد تومان، هزینه های مالی ۳۲ میلیارد تومان، هزینه های غیر عملیاتی ۷۵ میلیارد تومان و سود قبل از مالیات (سود خالص) ۷۸۸ میلیارد تومان بوده است.

 

آمار تولید پارسال در مقایسه با سال ۹۷

خیاط با اشاره به آمار تولید پارسال در مقایسه با سال ۹۷ شرکت ارفع گفت: در سال ۹۸ نسبت به ۹۷، شمش تولیدی یک درصد افزایش و آهن اسفنجی ۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در بریکت، ۱۷۹ درصد افزایش تولید داشتیم.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع درباره دلیل کاهش تولید آهن اسفنجی خاطرنشان کرد: دلیل عمده این کاهش، مشکلات موجود در زنجیره فولاد (سنگ، کنسانتره و گندله مشکل کشور است) بود و ما به دلیل کمبود مواد و احیانا کیفیت پایین مواد اولیه، ناچاریم از مواد مختلفی استفاده کنیم و درنتیجه تولید آهن اسفنجی را کاهش دادیم اما تولید شمش را به عنوان محصول نهایی افزایش دادیم.

وی افزود: در بالادست تنها از شرکت چادرملو پشتیبانی می شویم و با دستور مهندس تقی زاده در این ۲ ماه به ما کمک شد وگرنه با این قیمت ها و شرایط بازارتولیدمان تهدید می شد.

خیاط درباره آمار فروش شرکت ارفع بیان داشت: در سال ۹۷، حدود ۹۰۹ هزار تن شمش فروختیم  اما تولید ما ۸۶۲ هزار تن بوده به طوری که سال ۹۷ حدود ۵۰-۶۰ هزار تن فروشمان نسبت به ۹۸ بیشتر یوده است.

وی افزود: دلیل آن، موجودی حدود ۶۰ هزار تنی انبار در آغاز  سال ۹۷ بود. میزان فروش ما در سال ۹۸ طبیعی بوده چرا هر آنچه در سال گذشته تولید شده، فروش رفته است.

افزایش ۳۰ درصدی درآمد

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع  با اشاره به مقایسه درآمد فروش ۹۷ و ۹۸ این شرکت گفت: درآمد فروش سال ۹۷ حدود ۲۶۲۲ میلیارد تومان بود که به ۳۴۱۰ میلیارد تومان (۳۰ درصد افزایش) در سال ۹۸ رسید. البته از نظر تناژ ۶ درصد کمتر بوده است.

وی ادامه داد: سال ۹۷ متوسط نرخ فروش شمش ۲۸۸۵۲ ریال بوده و در سال ۹۸ به ۴۰۰۰۴ ریال (حدود ۳۹ درصد رشد) رسیده است.

 

مقدار فروش داخلی و صادراتی

خیاط گفت: در سال ۹۷، ۷۳۵ هزار تن محصول در داخل و ۱۷۳ هزار تن صادر کردیم و سال گذشته ۶۲۳ هزار تن در داخل و ۲۲۹ هزار تن صادر کردیم که حاکی از رشد حدود ۳۲ درصدی صادرات است.

وی افزود: قیمت فروش صادراتی در سال گذشته ۳۸۰ دلار  و متوسط فروش صادرات در کل سال ۴۲۴۰ دلار و متوسط فروش داخل ۳۹۰۰ تومان بوده و مجموع اینها ۴۰۰۰۴ ریال بوده که به معنای صادرات بیشتر، درآمد بیشتر بوده است.

 

افزایش ۴۸.۵ درصدی قیمت تمام شده

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: قیمت تمام شده آهن اسفنجی در سال ۹۷ معادل ۱۰۶۹۰ ریال و در سال ۹۸ معادل  ۱۵۸۷۹ ریال که نشان دهنده افزایش ۴۸.۵ درصدی به دلیل کمبود مواد اولیه بالادست زنجیره فولاد کشور است.

وی افزود: قیمت تمام شده شمش در سال ۹۷ حدود ۲۰۸۰۹ ریال بوده و در سال ۹۸ به ۳۰۵۷۳ ریال رسیده است که حاکی از افزایش ۴۷ درصد قیمت تمام شده شمش است.

خیاط گفت: خرید اکثر مواد اولیه در سال گذشته کمتر بوده و مصرف آن نیز کمتر بوده است. طی سال گذشته، کک انرژی شیمیایی بیشتری تولید کردیم و هر چه مصرف این ماده بیشتر باشد مصرف برق کاهش می یابد.

وی ادامه داد: نیروی کار تا پایان سال گذشته ۱۲۲۳ نفر بوده که از این میزان، ۶۱۴ نفر در شرکت آبکو (بهره بردار فولادسازی)، ۱۸۹ شرکت  (بهره بردار احیای مستقیم) و ۸۶ نفر هسته اصلی شرکت ارفع مشغول به کار بوده اند.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع درباره اقدامات HSEE  این شرکت گفت: حفظ ایمنی کارکنان و محیط زیست، جزو اولویت های نخست این شرکت بوده و به همین دلیل، در سال گذشته، اقداماتی همچون احداث انبار پسماند، ایجاد ۳ هزار متر مربع فضای سبز، ایجاد محوطه پارکینگ و تعمیر ماشین آلات صنعتی، جمع آوری آب های سطحی استفاده مجدد از آن، صورت گرفته است.

وی افزود: بازسازی و بهینه سازی غبارگیرها در واحدهای فولادسازی و احیای مستقیم و مسیر حمل مواد، از دیگر اقدامات انجام شده است. همچنین، توسعه سیستم های اعلام اطفای حریق در حال اجراست.

 

پیشنهادات هیات مدیره

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع با بیان اینکه موفقیت های حاصله اول به یاری پروردگار و پس از آن، با عملکرد ناشی از صداقت، همدلی و همفکری و دلسوزی همه همکاران در شرکت حاصل شده است، گفت: هیات مدیره ضمن تشکر از سهامداران و نمایندگان آنها، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت و سایر دوستان که با حضور مستمر و نیروهای جامع خود به اطلاعات شرکت اعتبار بخشیدند و نیز مدیران و کارکنان و همه کارگران- که با تلاش بی وقفه خود در جهت وصول اهداف شرکت کوشیدند- صمیمانه تشکر و قدردانی می کند.

 وی افزود: از مجمع محترم تقاضا دارد با تصویب پیشنهادات، ما را در رسیدن به اهداف عالی شرکت یاری کنند. این پیشنهادات مشتمل بر تصویب صورت های مالی و تنفیض معاملات مشمول ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت و نیز پیشنهاد ۱۰ درصد تقسیم سود برای ارائه خدمات بهتر و ماندن بقیه آن در شرکت  است.

گزارش از «می متالز»

منبع: می متالز
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده