تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۲۴
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۱۰۷۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اطلاعیه سازمان توسعه تجارت پس از ابلاغ جهانگیری

تبادل مالی مربوط به واردات از چهار کشور از طرق «غیر بانکی» ممنوع است

می متالز - سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه ممنوع شد.
تبادل مالی مربوط به واردات از چهار کشور از طرق «غیر بانکی» ممنوع است

به گزارش می متالز، سازمان توسعه تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:  طبق بخشنامه ابلاغی توسط معاون اول محترم رئیس جمهور، انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه ممنوع است.

براساس این ابلاغیه: کلیه وارد کنندگان موظفند کالاهای وارداتی از کشورهای مذکور را صرفاً‌ از طریق سیستم بانکی (گشایش اعتبار اسنادی، برات اسنادی و یا حواله) با رعایت مقررات مربوط وارد نمایند.

 بخشنامه فوق به صورت زیر توسط سازمان توسعه تجارت بررسی می‌گردد:

در صورتی که "کشور ذینفع" و یا "کشور تولیدکننده" برابر با چین، هند، کره جنوبی و یا ترکیه بوده و "نوع عملیات ارزی" برابر با غیربانکی باشد، پرونده در مرحله استعلام ضوابط توسط سازمان توسعه تجارت مورد تایید قرار نمی‌گیرد و امکان ادامه فرآیند برای آن پرونده وجود نخواهد داشت.

منظور از عملیات ارزی غیربانکی در واقع انتقال ارز از طریق صرافی‌ها است که در شرایط تشدید محدودیت‌های بانکی پیشابرجام و پسابرجام مهم‌ترین محل انتقال ارز و رفع مشکلات ارزی کشور بوده‌اند. از بین بردن شبکه صرافی‌ها در شرایطی که آمریکا به برجام پایبندی نشان نمی‌دهد ریسک انتقال پول ایران را به شدت بالا برده و برای طرف مقابل فرصت فشار بیشتر را فراهم خواهد کرد.

چهار کشور مورد اشاره در این ابلاغیه از جمله مهم‌ترین طرف‌های تجاری ایران و همچنین بزرگ‌ترین بازارهای نفت خام صادراتی ایران محسوب می‌شوند.

عناوین برگزیده