تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۲۳
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۱۰۵۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هفته‌ای برای چالش بودجه و بورس

می متالز - هفته گذشته با توجه به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بودیم، رئیس جمهور و مسئولین کشر به افتتاح پروژه‌های عمرانی پرداختند که افتتاح 10 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی در کرمان توسط روحانی از جمله آنها بود.
هفته‌ای برای چالش بودجه و بورس

به گزارش می متالز، مجلس هفته گذشته هم روزهای شلوغی را پشت سر گذاشت. هرچند این شلوغی ها سازمان برنامه و بودجه را نیز درگیر کرد.

تصویب کلیات لایحه بودجه 97 از رویدادهای مهم اقتصادی این هفته بود که در اقدامی کم سابقه در سال‌های اخیر، کلیات در دو مرحله تصویب شد. اختلاف نظر میان نمایندگان بر سر کلیات لایحه دولت و به عبارت دقیق تر لایحه کمیسیون تلفیق تا جایی بود که 120 نماینده به کلیات بودجه رای منفی دادند. هرچند پس از 24 ساعت اعمال نظر کمیسیون در لایحه بالاخره کلیات بودجه 97 در مجلس به تصویب رسید و از هفته جاری بررسی جزئیات آن در صحن علنی آغاز می‌شود.

اما پیش از بودجه، گزارش بحث برانگیز دیوان محاسبات در خصوص تفریغ بودجه 95 و ایراد اتهاماتی به وزارت نفت در خصوص عملکرد در فروش و واریز درآمدها به حساب‌های خزانه سازمان برنامه و بودجه را واداشت تا در یک نشست خبری مشترک با وزیر نفت به این اتهامات پاسخ دهند.

هرچند توضیحات، اطلاعیه ها و اعلام آمادگی برای مناظره نوبخت و زنگنه با عادل آذر رئیس دیوان محاسبات تا کنون بی پاسخ مانده است.

تهران هفته گذشته طی دو روز میزبان یک رویداد بین المللی مهم یعنی نشست شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا بود. نشستی که فرصتی برای تبادل تجربیات  ۲۵ کشور عضو اسکاپ در بلایای طبیعی به منظور کاهش خسارات مالی و جانی فراهم می آورد.

هفته گذشته یک رویداد اقتصادی بین المللی دیگر نیز برگزار شد که ایران برخلاف سال گذشته در آن شرکت نکرد. در نشست امسال داووس که با شعار "خلق آینده ای مشترک در دنیایی از هم گسیخته" برگزار شد، به نظر می رسید که تمرکز کشور ها و میهمانان شرکت کننده بیش از مسائل اقتصادی بر مسائل سیاسی بود و عدم شرکت ظریف در این اجلاس پرمعنا بود.

از آنجا که گشایش های برجام ظرفیت ایجاد فرصت های بسیار برای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران را داشت اما به نظر می رسد انتظارات را تا حد مطلوب برآورده نکرده است، هفته گذشته جلسه ای برای بررسی موانع و مشکلات استفاده از منابع خارجی در پروژه های مهم با حضور معاون اول رییس جمهور، وزرای اقتصادی ، رئیس کل بانک مرکزی و مدیرعامل شرکت راه آهن برگزار شد که اگرچه عزم دولت برای استفاده از فضای پس از برجام را نشان می دهد اما هدر رفت سالهای سپری شده را نیز به رخ می کشد.

اتفاقات هفته گذشته مجلس بازار سرمایه را نیز بی نصیب نگذاشت و شاخص بورس تقریبا تمام روزهای هفته گذشته سیر نزولی طی کرد و با کاهش 1388واحدی، بازدهی منفی 1.3 را در پیش داشت. ایام ارائه لوایح سالیانه بودجه به طور معمول وضعیت بازار سرمایه را با تعلیق روبرو کرده و در نتیجه حجم معاملات را کاهش می دهد. البته بازارهای رقیب نیز در این کاهش معاملات بی تاثیر نیست. چرا که این هفته نیز همچنان نرخ دلار رو به افزایش بوده و در آخرین روز هفته گذشته به 4هزار و 650 رسید.

بازار نفت اما هفته گذشته با ثباتی نسبی همراه بود که قیمت این محصول در روز های پایانی نیز در حدود 70 دلار معامله شد. قیمت نفت که در روز های ابتدایی هفته در درجات مناسبی قرار داشت با شنیدن اخبار رشد تولید در آمریکا با کاهش رو به رو شد و به مرز 68 دلار رسید.

با این حال در روز های پایانی هفته به رغم این که اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید که نفت خام این کشور در نوامبر برای نخستین بار از سال ۱۹۷۰ از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز عبور کرده و به بالاترین رکورد خود رسید، با رشد رو به رو شد.

به باور تحلیل گران بازار رشد قیمت نفت با وجود افزایش تولید آمریکا به این خاطر است که کاهش غیرمنتظره ذخایر بنزین به میزان دو میلیون بشکه در روز های پایانی این هفته اتفاق افتاد.

علاوه بر این آمار منتشر شده در رویترز نشان می دهد که پایبندی مشارکت کنندگان در توافق کاهش تولید از ۱۳۷ درصد در دسامبر به ۱۳۸ درصد در ژانویه افزایش یافت که نشان می دهد با وجود صعود قیمت های نفت به بالاترین رکورد سه سال گذشته، در پایبندی آنها خللی ایجاد نشده است.

بر این اساس می توان دریافت که قیمت نفت با تکیه بر رشد پایبندی اوپکی ها و کاهش شدید ذخایر بنزین آمریکا، به رغم رشد تولید نفت خامک و ذخیره سازی آمریکا، روندی مثبت و رو به صعود به خود گرفت.

عناوین برگزیده