تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۰۵۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
در کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ چین عنوان شد:

سیر صادرات فولاد ایران صعودی است

می متالز - متال‌بولتن کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ چین (China Iron Ore۲۰۱۸ ) را برگزار کرد. این رویداد در ۳۰ ژانویه تا ۱ فوریه (۱۰ تا ۱۲ بهمن) و در پکن برگزار شد.
سیر صادرات فولاد ایران صعودی است

به گزارش می متالز، کیوان جعفری‌طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن، تنها سخنران ایرانی این کنفرانس بود و با موضوع «به‌روزرسانی مسائل مهم در زمینه زنجیره ارزش سنگ آهن ایران» سخنرانی کرد. کلیت سخنان او درباره ۳ زمینه اصلی بود. نخست تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش فولاد ایران، دوم پیش‌بینی آینده زنجیره ارزش فولاد و سنگ آهن ایران و سوم مسائل مهم در زنجیره ارزش سنگ آهن ایران.


زنجیره ارزش فولاد

جعفری‌طهرانی در متن سخنرانی خود در کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ چین و در بررسی و تحلیل زنجیره ارزش فولاد ایران گفت: بنا بر داده‌های منتشر شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و گزارش انجمن جهانی فولاد در امسال میلادی، جریان زنجیره ارزش فولاد در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ خورشیدی) به این شرح بوده است: ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۴۰ میلیون تن، در سال ۲۰۱۶، ۳۸/۲ میلیون تن و در سال ۲۰۱۷، ۳۲/۹ میلیون تن سنگ آهن تولید کرد. در نتیجه، تولید سنگ آهن در این سال‌ها کاهش ۱۳/۹ درصدی را تجربه کرد. در زمینه کنسانتره در این ۳ سال حجم تولید صعودی بود و رشد ۱۸/۶ درصدی داشت. این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۲۴/۷۴میلیون تن، در سال ۲۰۱۶، ۲۸/۵ میلیون تن و در سال ۲۰۱۷، ۳۳/۸ میلیون تن از این محصول تولید کرد.
درباره گندله، حجم تولید در این سال‌ها رشد ۲۱ درصدی داشت. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۸/۱۷ میلیون تن بود و ۲ سال پس از آن به ۲۳/۳ و ۲۸/۲میلیون تن رشد کرد. رشد تولید آهن اسفنجی هم در این سال‌ها مثبت بود و ۲۸/۴ درصد افزایش داشت و از ۱۴/۵۵ میلیون تن در ۲۰۱۵ میلادی به ۱۶ و پس از آن به ۲۰/۵۴ میلیون تن رشد کرد.
تولید فولاد خام ایران نیز در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی ۲۱/۲ درصد افزایش داشت و از ۱۶/۳۳ میلیون تن به ۱۷/۹ و پس از آن به ۲۱/۷ میلیون تن رشد کرد. در این بین تولید محصولات فولادی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی کاهش ۱۳/۶ درصدی را تجربه کرد، به این شرح که در ۲۰۱۵ میلادی حجم آن برابر با ۱۱/۰۷ میلیون تن شد که در سال ۲۰۱۶ به ۱۳/۲ میلیون تن افزایش یافت و در سال ۲۰۱۷ به ۱۱/۴میلیون تن افت کرد.


مصرف فولاد ایران

این تحلیلگر در ادامه سخنان خود به مصرف فولاد ایران اشاره کرد و بنا بر داده‌های ایمیدرو و آنچه در گزارش انجمن جهانی فولاد در سال گذشته میلادی منتشر شد، به تشریح سرانه مصرف ظاهری فولاد و سرانه مصرف واقعی فولاد در دهه ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ خورشیدی) پرداخت. او در این باره توضیح داد: سرانه مصرف ظاهری فولاد ایران در ابتدای دهه و سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۹۳ کیلوگرم بود. این رقم ۵ سال بعد و در ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) به ۲۸۰ کیلوگرم رشد کرد و در ۲۰۱۶ میلادی به ۲۳۸ کیلوگرم رسید. در همین حال در سال ۲۰۰۶ میلادی، سرانه مصرف واقعی فولاد ایران ۲۱۰ کیلوگرم، در سال ۲۰۱۱، ۳۰۷ کیلوگرم و در ۲۰۱۶ میلادی ۲۵۹ کیلوگرم بود.


تجارت فولاد ایران

کیوان جعفری‌طهرانی در ادامه سخنان خود به تجارت فولاد ایران پرداخت و توضیح داد: صادرات مستقیم فولاد ایران در سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی) حدود ۲ میلیون تن بود. این رقم در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۵۸۲ هزار تن رسید و تا ۲۰۱۳ میلادی بر همین سیر نزولی ماند تا اینکه در ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) به بیش از ۲ میلیون تن رشد کرد و در سیری صعودی در ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) به ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسید.
وی در ادامه به واردات مستقیم فولاد ایران اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۰۶ میلادی واردات مستقیم فولاد ایران ۷ میلیون و ۵۶۶ هزار تن بود. این رقم در ۲۰۰۷ میلادی به ۱۲ میلیون و ۲۴۶ هزار تن صعود کرد، اما پس از آن در سال ۲۰۰۸ میلادی به حدود ۸ میلیون تن افت داشت و با تجربه افت و خیزهای بسیار در سال‌های بعد به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال گذشته میلادی رسید.


صادرات فولاد ایران

جعفری‌طهرانی در ادامه سخنان خود در کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ چین به صادرات فولاد ایران اشاره کرد و در این باره بر مبنای داده‌های منابع یادشده گفت: در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) ایران ۱/۱۲ میلیون تن فولاد صادر کرد. این حجم در ۲۰۱۱میلادی، ۱/۶۵ میلیون تن، در ۲۰۱۲میلادی ۲/۰۸ میلیون تن، در ۲۰۱۳ میلادی ۲/۷۹ میلیون تن، در ۲۰۱۴ میلادی ۳/۷۹ میلیون تن، در ۲۰۱۵ میلادی ۴/۵ میلیون تن، در ۲۰۱۶ میلادی ۵/۷ میلیون تن و در نهایت در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) ۷/۳۵ میلیون تن بود. این ارقام گویای سیر صعودی صادرات فولاد ایران در این سال‌هاست.

منبع: صمت
عناوین برگزیده