تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۵۴۸
کد خبر: ۱۰۱۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هفته‌ای شوک آور برای بازارهای پولی و مالی

می متالز - سخنان هفته گذشته رئیس جمهور در تلویزیون با مردم درباره مسائل روز کشور، انتقادات فراوانی را برانگیخت و رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه نشست هیأت دولت در پاسخ به اظهارنظرهای صورت گرفته در خصوص سخنان روحانی بر این موضوع که رئیس جمهور باید بیشتر با مردم سخن بگوید، تأکید کرد.
هفته‌ای شوک آور برای بازارهای پولی و مالی

به گزارش می متالز، خروج نیروهای مسلح از فعالیت‌های اقتصادی به دستور رهبری از دیگر خبرهای جنجال برانگیز هفته گذشته بود. با توجه به اینکه قرارگاه خاتم الانبیا متعلق به سپاه پروژه‌های بزرگی را در دست داشته و در بودجه نیز ردیف مجزا دارد، اظهارنظر امیر سرتیپ حاتمی در گفت‌وگو با روزنامه ایران درباره تأکید رئیس جمهوری مبنی بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی تا پایان سال می تواند بر اقتصاد تاثیرگذار باشد.

حضور نظامیان در اقتصاد موضوعی است که سالهاست مورد مناقشه است تا جایی که دعواهای سیاسی داخل کشور نیز به این موضوع ربط داده شد و پس از سال 84 و انتخابات ریاست جمهوری، شائبه حضور نظامیان در اقتصاد و فراتر از آن در مسائل سیاسی همواره در بحث‌های عمومی و خصوصی سیاسی مطرح بوده است.

امیرسرتیپ احمدرضا پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش نیز خروج کامل ارتش از فعالیت‌های اقتصادی تا سال ۹۷ خبر داده و گفته بود: با توجه به صلاحدید فرمانده معظم کل قوا و ظرفیت‌هایی که در دولت وجود دارد، قرار بر این شده که نیروهای مسلح از تمامی فعالیت‌هایی که بخش خصوصی، دولتی و به طور کلی بخش غیرنظامی، می‌توانند انجام دهند خارج شوند و فقط بنابر تشخیص دولت، نیروهای نظامی می‌توانند در پروژه‌هایی که از عهده پیمانکاران عادی خارج است، ورود کنند.

از میان دولتی‌ها هم نوبخت و واعظی در این خصوص اظهار نظر کرده و ضمن تأکید این موضوع گفته بودند که اصولا فلسفه فعالیت‌های نیروهای مسلح، اقتصادی نیست و رئیس جمهور نیز بر خروج نیروهای مسلح و سازمان‌های دیگری از جمله بانک‌ها از بنگاهداری مصمم است.

پس از اتمام بررسی لایحه بودجه 97 در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته صحن علنی میزبان عادل آذر، نوبخت و جلالی برای ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 95 بود که طبق گفته های آذر با توجه به عملکرد بودجه 95 بخش بزرگی از منابع بودجه عمومی کشور صرف پرداخت یارانه، حقوق کارکنان و صندوق های بازنشستگی می شود و چنانچه حذف یارانه دهک های پردرآمد به طور جدی اجرا نشود، کل بودجه عمومی صرف همین سه مورد می شود.

از آنجا که کم کم به شب‌های عید نوروز و آخر سال نزدیک می‌شویم، دولت در خصوص تنظیم بازار شب عید و برنامه های کنترلی و نظارتی در این خصوص نیز بر اینکه مردم هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند، تأکید کرد و جهانگیری و شریعتمداری وضعیت کشور در خصوص ذخیره کالاهای اساسی و مورد نیاز پایان سال را مطلوب دانسته اند.

هفته گذشته پس از شوک‌هایی که به بازار سرمایه وارد شد، بورس توانست برای دومین بار مانور قدرتی که طی یک ماه اخیر نشان دهد و ثابت کند که بورس ممکن است به صورت موقت و آنی تحت تأثیر عوامل برون زا قرا گیرد اما آرایش نیروها به گونه ای است که به سرعت قادر به بازگشت به شرایط عادی و ترمیم خود است و با وجود اینکه یک بار تحت تأثیر موعد اظهار نظر ترامپ درخصوص برجام دچار نوسان نزولی شد و بار دوم هم با شوک ارزی اول بهمن ماه نزولی شد، اما در هر دو بار ضمن خروج از شوک و آرام شدن بازار سرمایه، سیر صعودی در پیش گرفت و در پایان هفته اخیر مجددا به رکورد شکنی خود با رسیدن به 99هزار و 522 واحد ادامه داد.

هفته گذشته بازار نفت شاهد اتفاقاتی بود که قیمت این محصول استراتژیک را در بازار های جهانی با رشد رو به رو کرد. تولید کنندگان نفت که مدتی است برای گذراندن قیمت از 70 دلار تلاش می کنند، در طول این هفته تا حدودی به هدف خود رسیدند.

قیمت نفت از جلسه اوپک و صحبت های امیدوار کننده وزرای انرژی روسیه و عربستان مبنی بر رشد پایبندی کشور ها به توافق کاهش تولید، رشد خود را آغاز کرد.

این روند مثبت قیمت به رغم خبر هایی که از تصمیمات مبهم روسیه برای خروج از توافق اوپک شنیده شد، ادامه یافت، تا این که به دلیل انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا رشد قیمت تسریع شد و به مرز 71 دلار نیز رسید. اما در ادامه این روند قیمتی به جهت آرام شدن تنش های روانی تا حدودی کاهش یافت و روز جمعه با قیمتی در محدوده 70 دلار معامله شد.

اما دلایل دیگری که برای افزایش قیمت نفت می توان به آن اشاره کرد، تصمیم عربستان برای ثابت نگه داشتن میزان صادرات خود در ماه های آتی 2018 است. علاوه بر این سیاست های آمریکا برای کاهش ارزش دلار نیز عاملی دیگر است برای رشد قیمت نفت در بازار های جهانی.

بر این اساس می توان دریافت که هفته گذشته، هفته ای سود آور برای تولید کنندگان نفت بوده است. هفته ای که با تلاش های اوپک و کاهش ذخایر نفت آمریکا قیمت از 70 دلار عبور کرد.

دلار نیز با وجود وعده های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ در دو ماه بهمن و اسفند، از اولین روزهای بهمن با نرخ بالای 4هزار و 700 تومان رکورد خود را بار دیگر شکست اما در اواخر هفته و برخلاف روند روزهای گذشته روند کاهشی در پیش گرفته و به ۴۵۷۷ تومان رسید.

به غیر از دلار سایر ارزها هم کاهش قیمت داشته‌اند. در میان انواع ارزها یورو بیشترین کاهش و پوند انگلستان کمترین کاهش را داشته است.

قیمت سکه که چند روز به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده بود سرانجام در پایان هفته کاهش یافت. در میان انواع سکه، سکه تمام طرح جدید بیشترین کاهش را داشته است و بیش از ۲۰ هزار تومان افت کرده است. سایر اقلام سکه هم به طور نسبی با کاهش قیمت روبرو شده‌اند.

بازار طلای داخلی هم کاهشی شده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان و مثقال طلا ۶۲۶ هزار تومان قیمت دارد. از سوی دیگر اونس طلا در بازار جهانی ۱۳۴۳ دلار و ۳۹ سنت داد و ستد می‌شود که نسبت به روز قبل افزایش داشته است.

مرضیه صدری

عناوین برگزیده