تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۹۷۵۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آیا استعفا یک مقام بورسی با واگذاری شستا ارتباط دارد؟

می متالز - امروز هلدینگ شستا در حالی در بازار بورس عرضه شد که هلدینگ های تابعه آن پیش از این در بورس عرضه شده لذا این سوال مطرح که دقیقا کدام دارایی امروز فروخته شده است؟
آیا استعفا یک مقام بورسی با واگذاری شستا ارتباط دارد؟

به گزارش می متالز، خبر استعفا شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس در حالی چند روز پیش رسانه ای شد که علت آن همچنان در هاله ای از ابهام است. برخی معتقدند که وی از سال گذشته قصد رفتن از بورس را داشته و لذا طی چند سال گذشته چندین بار استعفا خود را به وزیر اقتصاد تقدیم کرده است. از طرف دیگر برخی دیگر نیز علت را عدم تصویب مقررات جدید می دانند. مقرراتی که نظارت را بر بازار بورس بیشتر می کند و اجازه نوسانات هیجانی و یا عرضه برخی از سهام ها در بورس را نمی دهد.

هرچند که به طور قطعیت نمی توان در این خصوص اظهارنظر کرد ولی خبر عرضه شستا در بورس برخی دلایل را محتمل تر می کند. امروز هلدینگ شستا در حالی در بازار بورس عرضه شد که هلدینگ های تابعه آن پیش از این در بورس عرضه شده است. به بیان دیگر عرضه امروز به نوعی فروش هلدینگ در هلدینگ است. لذا این سوال مطرح است که چه چیزی در حال فروش است؟ آیا منظور از عرضه اولیه بخشی از دارایی های شستا، همان دارایی شرکت های تابعه است؟ اگر اینگونه باشد باید گفت که هلدینگ های زیرمجموعه پیش از این در بورس یک بار عرضه شده اند؟ لذا این ابهام درعرضه شستا وجود دارد. اینکه آیا با وجود عرضه هلدینگ های زیرمجموعه شستا در بورس، می توان خود شستا را در بورس عرضه کرد، سوال مهمی است که مسوولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس باید به آن پاسخ دهند؟

اگر این روش به لحاظ قوانین درست باشد، لذا زین پس می توان یک هلدینگ متشکل از چند شرکت بورسی تشکیل داد و بعد از مدتی آن هلدینگ را در بورس عرضه کرد. از آنجا این اقدام اخیر در بورس بلافاصله بعد از تغییر مدیرعامل بورس صورت گرفته این حدس و گمان مطرح می شود که آیا ممکن است یکی از دلایل استعفا شاپور محمدی مخالفت با چنین اتفاقاتی در بورس بوده است؟

عناوین برگزیده