تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۸
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۹۵۲۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در جهت تحقق شعار سال بررسی شد

فرمول بخش معدن برای جهش در تولید

می متالز - کشور ما با برخورداری از ۶۸ نوع ماده معدنی از لحاظ تنوع، رتبه دهم جهان را دارد و با اکتشاف و شناسایی حدود ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی که حدود ۴۰ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است، در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد. به این ترتیب به دلیل داشتن معادن غنی از جایگاه بالایی در جهان برخوردار هستیم.
فرمول بخش معدن برای جهش در تولید

به گزارش می متالز، با توجه به این توانمندی‌ها بخش معدن می‌تواند به رشد تولید کمک و در سال جهش تولید نقش بسزایی را ایفا کند. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره این مهم بیان کرد در سال ۱۳۹۹ برنامه توسعه معادن و صنایع معدنی با تاکید بر نقشه راه معدن پیگیری خواهد شد و امیدواریم اقدامات زیربنایی که در این بخش در سال ۹۸ انجام دادیم در سال جهش تولید به شکوفایی برسد. به این ترتیب با تعیین راه درست می‌توان سال‌جاری شاهد جهش تولید در بخش معدن بود.
 

هدف‌گذاری‌های ایمیدرو برای جهش تولید

سمیه خلوصی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: به‌دلیل اینکه ایمیدرو نظارت بر شرکت‌های بزرگ معدنی را برعهده دارد، از ۴ فروردین ۱۳۹۹ یعنی یک روز قبل از شروع رسمی کار ما به این فکر بودیم که چطور شعار «جهش تولید» را عملیاتی کنیم.
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تاکید کرد: با مدیریت آقای دکتر غریب‌پور به تمام شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه ایمیدرو ازجمله شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، شرکت ملی فولاد، شرکت ملی مس ایران، فولاد مبارکه، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد خوزستان و در کل تمام شرکت‌هایی که در آن نه فقط سهام مدیریتی بلکه سهام عدالت هم داشتیم نامه‌نگاری کردیم.
خلوصی ادامه داد: جلسه‌ای درباره برنامه‌های جهش تولید با حضور جناب غریب‌پور و معاونان سازمان با مدیرعامل شرکت‌ها به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد تا اهمیت موضوع را به آنها منتقل کنیم. درخواست شد شرکت‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت‌شان را با محورهای ظرفیت تولید، پروژه‌های بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری تولید و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به ما ارائه دهند. او با اشاره به سختی کار به‌دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: باوجود اینکه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مشکلاتی برای کشور به‌وجود آمده، ایمیدرو توانست برنامه‌های خوبی از شرکت‌ها جمع‌آوری کند.
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره برنامه‌های ارائه شده ازسوی شرکت‌های معدنی چیست، گفت: برخی از شرکت‌ها برنامه‌های خوبی داده‌اند، به طور مثال قصد دارند تعدادی از معادن خود را وارد مدار تولید کنند.
او درباره این پرسش که ایمیدرو چه اقداماتی برای حل مشکل شرکت‌های معدنی انجام می‌دهد، بیان کرد: ایمیدرو گلوگاه‌هایی شامل تامین خوراک واحدهای فولادی و ارز برای تولید را شناسایی و راهکارهایی اتخاذ کرده است؛ به‌عنوان مثال ایمیدرو معادن را ظرفیت‌سنجی کرده و قصد دارد از طریق افزایش میزان استخراج، سنگ‌آهن مورد نیاز زنجیره فولاد کشور را تامین کند. همچنین از آنجایی که واحدهای آلومینیوم مشکل صادرات و تامین آلومینای مورد نیاز را دارند ایمیدرو هدف‌گذاری‌های لازم را انجام داده تا مشکلات آنها را حل و برنامه جهش تولید را محقق کند.
خلوصی درباره تاثیر منفی ویروس کرونا بر حوزه معدن نیز گفت: تا امروز خیلی بدبین نیستیم؛ مگر اینکه کرونا تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد بگذارد. او در پایان تاکید کرد: امیدواریم برنامه‌ای که درحال تدوین آن هستیم، عملیاتی شود تا بتوانیم برای جهش تولید گام‌های موثری برداریم.
 

جهش تولید جبرانی برای کسری‌ها

مجید وفایی‌فرد، مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: باتوجه به تحریم‌ها و شرایطی که منجر به کاهش قیمت نفت شده، جهش تولید یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که می‌تواند کسری‌ها را جبران کند. مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به وجود مزیت نسبی در بخش معدن اظهار کرد: خوشبختانه ما در بخش تولید فولاد، صنایع سنگین، آلومینیوم، سرب و روی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوبی داریم که فضا را برای رشد تولید آماده کرده است.
وفایی‌فرد بر اهمیت مدیریت درست و سیاست‌گذاری‌های کلان تاکید و بیان کرد: اگر به لحاظ مدیریتی گشایش‌هایی داشته باشیم زمینه برای جهش و افزایش تولید مهیا می‌شود. همچنین باید سیاست‌گذاری‌های کلان با دیدگاه توسعه و افزایش تولید پیش برود تا موانع اداری، قانونی و... بخش معدن را برطرف کند. او با اشاره به نقش فعالان معدنی در این حوزه گفت: البته این مهم تلاش کارکنان درگیر در بخش معدن و صنایع معدنی را می‌طلبد.
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با بیان اینکه نقش سازمان‌های توسعه‌ای نیز در جهش تولید کلیدی است، اظهار کرد: در شرایط حاضر فرصتی فراهم شده تا سازمان‌های توسعه‌ای تقویت شوند. در تمامی کشورها چنین سازمان‌هایی وامدار ساماندهی و مدیریت راهبردی زیرمجموعه‌ها و صنایع مرتبط هستند؛ بنابراین ما هم باید بیشتر به آنها بها دهیم. سازمان‌هایی مثل ایمیدرو تجربه و تخصص لازم را دارند و می‌توانند به رشد معدن و صنایع معدنی کمک کنند.

وفایی‌فرد با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه در کشور گفت: یکی از ملزومات جهش تولید توجه ویژه به تحقیق و پژوهش‌های کاربردی است. در بخش فرآوری فضای زیادی برای افزایش تولید وجود دارد؛ بنابراین اگر بر رشد تحقیق در بخش فرآوری تمرکز کنیم می‌توانیم گام‌های مثبتی برای جهش تولید برداریم؛ به‌طور مثال می‌توان به طرحی با عنوان عارضه‌یابی، استاندارد و بهینه‌سازی خطوط فرآوری اشاره کرد که خروجی آن جهش تولید است.
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران درنهایت با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: این ویروس سرعت فعالیت‌های معدنی را کاهش داده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. البته این چالش مختص ایران نیست و بیشتر کشورها را درگیر کرده است. امیدواریم با کاهش پیامدهای آن و رشد پیشگیری‌ها بتوان به توسعه مطلوب در بخش معدن دست یافت.

عناوین برگزیده