تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۴۱۹
کد خبر: ۹۰۶۵۰
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک:

قیمت شمش چدن ما را به زانو در آورده است!

می متالز - مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک گفت: مهم‌ترین مشکلی که ما درحال‌حاضر با آن روبه‌رو هستیم، معضل قیمت شمش چدن است که ماده اولیه این صنعت به شمار می‌رود؛ افزایش نامتعارف و روزبه‌روز شمش چدن در بازار داخلی، ما را برای عقد قرارداد با مشتریان برای تامین قطعات موردنیاز آنها دچار مشکل کرده است به نحوی که با این شرایط، ترجیح داده‌ایم که تولید را متوقف کرده و در انتظار تثبیت قیمت‌ها باشیم.
قیمت شمش چدن ما را به زانو در آورده است!

به گزارش می متالز، عزت‌اله کاظم‌لو اظهار کرد: ریخته‌‌گری چدن و تولید قطعات در شرکت روزان قطعه تاک با وجود حدود ۲۰ سال سابقه در این صنعت، نزدیک به 2ماه است که متوقف شده و اصلی‌ترین دلیل این وضعیت افزایش بی‌رویه و بی‌ثباتی قیمت شمش چدن در کشور بوده است.
وی در این‌باره افزود: در حقیقت با توجه در شرایط فعلی، ما مجبور شده‌ایم درباره تولید دست نگهداریم تا قیمت مواد اولیه به ثبات برسد و بتوانیم براساس یک قیمت مدون با مشتریان قرارداد ببندیم.

 

بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه

مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک ضمن ابزار امیدواری برای ثبات قیمت مواد اولیه در سال آینده، تصریح کرد: درحال‌حاضر براساس آخرین قیمت استعلام شده از بازار داخلی درباره شمش چدن، قیمت این کالا حدود 5هزار و ۳۰۰تومان بوده است که البته ممکن است این قیمت هر لحظه دچار تغییر و تحول شود.
کاظم‌لو درباره وضعیت فعلی کارکنان این شرکت و خط تولید آن تصریح کرد: این خط تولید در هنگام فعالیت، برای بیش از ۱۵نفر ایجاد شغل می‌کند اما درحال‌حاضر به دلیل تعطیلی آن، این تعداد به ۶نفر کاهش پیدا کرده است.
وی درباره وضعیت فعلی بازار ریخته‌گری چدن در کشور عنوان کرد: وضع بازار چدن درحال‌حاضر وضعیت چندان واضحی نیست و دلیل اصلی آن نیز بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه یعنی شمش چدن است که هر لحظه درحال افزایش است و امروز به بیش از 5هزار تومان رسیده است. قاعدتا ما با توجه به قیمت‌های موجود فعلی به مشتریان خود اعلام قیمت می‌کنیم ولی قیمت‌ها به طور لحظه‌ای افزایش می‌یابند و این مسئله باعث شده است که بازار قطعات چدنی این روزها حال و روز خوبی نداشته باشد.

 

صادرات مقرون‌به‌صرفه نیست

مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک در خصوص کمبود مواد اولیه در حوزه ریخته‌گری چدن نیز یادآور شد: معمولا شمش چدنی موردنیاز خود را از اصفهان تهیه می‌کنیم و در مورد دسترسی به مواد اولیه مشکلی نداریم؛ تنها مشکل ما در این زمینه، بی‌ثباتی قیمت و افزایش نامتعارف آن است که تولیدکنندگان را تحت‌فشار قرار می‌دهد.
کاظم‌لو درباره تولیدات این شرکت و حجم تولید آن نیز عنوان کرد: تولید این شرکت در سال گذشته نزدیک به ۲۵۰تن بود که بیشتر شامل شیرآلات کشاورزی و همچنین قطعاتی برای شرکت‌های ماشین‌سازی می‌شد و تماما به مصرف داخلی اختصاص یافت.
وی درباره برنامه‌های شرکت روزان قطعه برای صادرات و حضور در بازارهای خارجی، اظهار کرد: در واقع با توجه به قیمت‌های موجود مواد اولیه، میزان نقدینگی و نیز حجم محدود تولیدات این شرکت، درحال‌حاضر برنامه‌ریزی برای ورود به بحث صادرات و حضور در بازارهای خارج از کشور، توجیه اقتصادی نخواهد داشت؛ اما اگر ثبات لازم بر این بازار حکم‌فرما شود می‌توان برای توسعه تولید اقدام کرد و در مراحل بعدی برای بازار صادرات برنامه‌ریزی لازم را انجام داد.

 

این کوره‌ها برای فولاد نامناسب است

مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک همچنین در مورد سایر فعالیت‌های تولیدی این شرکت، عنوان کرد: ما علاوه‌بر ریخته‌گری چدن، در مواقع لزوم با توجه به توان کوره‌های موجود، به ریخته‌گری آلومینیوم هم می‌پردازیم. این کوره‌ها از نوع دوار هستند و می‌توان از آنها در ریخته‌گری چدن و آلومینیوم استفاده کرد ولی برای ریخته‌گری فولاد مناسب نیستند.
کاظم‌لو درباره امکان جایگزینی قراضه به جای شمش چدن در کوره‌ها و ادامه فعالیت شرکت، تصریح کرد: کوره‌های ما اجازه استفاده از درصد محدودی از قراضه را به عنوان مواد اولیه می‌دهند ولی درباره استفاده از این مواد مشکل دوچندان است زیرا علاوه‌بر اینکه قیمت آن با قیمت شمش درحال رقابت است، از نظر دسترسی نیز تولیدکنندگان قطعات چدنی را دچار مشکل می‌کنند.
وی در توضیح این مطلب اضافه کرد: تنها مشکل شرکت‌های قطعه‌ساز برای تهیه شمش چدن، قیمت آن است وگرنه از نظر دسترسی به آن مشکلی نداریم و بلافاصله بعد از درخواست، محموله در کارخانه بارگیری می‌شود ولی تهیه قراضه علاوه‌بر مشکل قیمت، نیاز به پیگیری‌های فراوان دارد. تهیه جنس مناسب، یکدست بودن، ماشینی بودن و... از مواردی است که باید در هنگام خرید قراضه مدنظر داشت. بنابراین ما بیشتر تمرکز خود برای تهیه مواد اولیه را روی شمش گذاشته‌ایم.
مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک درباره نوع تولیدات این شرکت نیز یادآور شد: بخشی از تولیدات شرکت ما به تولید محصولات روتین اختصاص دارد ولی علاوه‌بر آن، بخش عمده‌ای از تولیدات این مجموعه را تولیدات قطعات سفارشی‌‌ تشکیل می‌دهد که بشتر شامل قطعات صنعتی است و از سوی کارخانه‌های ماشین‌سازی داخلی نظیر ماشین‌آلات بیسکویت‌سازی‌ها و نانوایی‌ها سفارش داده می‌شود.
کاظم‌لو وضعیت آینده این صنعت در کشور را این‌طور پیش‌بینی کرد: با توجه به آنچه که از شواهد برمی‌آید، درحال‌حاضر این صنعت در کشور ما از توسعه مطلوبی برخوردار نیست زیرا ثبات کافی در ان وجود ندارد. صنعت ریخته‌گری در کشور ما نیاز به حمایت جدی و وضع قوانین و دستورالعمل‌های مدون و پایدار دارد تا افرادی قصد دارند پا به عرصه صنعت بگذارند، از سرمایه‌گذاری در این حوزه واهمه نداشته باشند.

عناوین برگزیده