تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۸۷۴۵۴
سرویس خبر : زمین شناسی

نقشه راه معدن، اولویت سازمان‌های دولتی

می متالز - معدن و صنایع معدنی جزو محورهای هفتگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. در این راستا سازمان زمین‌شناسی به‌عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه نقشه راه معدن را سرتیتر اقدامات خود قرار داده است.
نقشه راه معدن، اولویت سازمان‌های دولتی

به گزارش می متالز، از هنگامی‌که این نقشه تدوین، تصویب و ابلاغ‌شده است تمام بخش‌های سازمان موظف شده‌اند که بر اساس آن عمل کنند.
سازمان زمین‌شناسی موظف است کشور را به لحاظ اطلاعات‌پایه رصد کرده و سعی کند زون‌هایی را برای اکتشاف در نظر بگیرد که از اولویت بیشتری برخوردار هستند. در این راستا ۲۵ بلوک هوایی را برای برداشت ژئوفیزیک هوایی انتخاب کرده‌ایم که مساحتی حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی را شامل می‌شود. دراین‌بین قصد داریم حدود ۶۵۰ هزار کیلومترمربع از کشور را با این روش اکتشاف کرده تا ذخایر غنی معدنی بیشتری را کشف کنیم.
همچنین این سازمان وظیفه شناسایی و پی‌جویی محدوده‌های معدنی را بر عهده دارد. با توجه به اینکه درگذشته برای اکتشاف از دستگاه‌های بزرگ استفاده می‌شد و حمل آن با چرخ‌بال به‌سختی صورت می‌گرفت امروز با تکامل دانش، این دستگاه‌ها ابعاد کوچک‌تری پیداکرده است. ما برای اینکه در قیمت و زمان صرفه‌جویی کرده باشیم از پهپاد استفاده می‌کنیم؛ هرچند منابع مالی که در اختیار ما قرار داده‌شده بسیار کم است و باعث شده سازمان زمین‌شناسی از برنامه‌های خود عقب بماند. درواقع با منابعی که در اختیار ما قرار داده‌شده است بیش از این نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

علیرضا شهیدی ـ رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

منبع: صمت
عناوین برگزیده