تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۸۰۵۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولید معادن را اقتصادی کنیم

می متالز - در دوره‌ای که تحریم نفتی هستیم و دولت با شرایط دشوار به‌دنبال تامین ارز است، وضع عوارض ۲۵ درصدی غیرمنطقی است.
تولید معادن را اقتصادی کنیم

به گزارش می متالز، با افزایش عوارض یک سری از معادن کشور که حاشیه سود بالایی دارند، می‌توانند به حیات خود ادامه دهند اما این مسئله برای معادن مختلف بخش خصوصی از جمله سنگ‌آهن که حاشیه سود کمی دارند زیان‌آفرین است و می‌تواند منجر به تعطیلی آنها شود.
به باور من کسانی که نرخ عوارض را تعیین می‌کنند حتی یک روز هم معدنکار نبوده‌اند چراکه وضع این عوارض به ذخایر غیرمتعارف ما هم ضربه می‌زند، این در حالی است که کشورهای دیگر نه‌تنها برای کالاهای تولیدی خود عوارض صادراتی نمی‌گذارند بلکه برعکس مشوق‌ها و جوایزی هم برای معدنکاران و تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند.
افزایش عوارض در آینده‌ای نزدیک معادن کوچک و متوسط را غیراقتصادی و آنها را در نهایت خاموش می‌کند. به‌طور خاص ما در شمال هرمزگان حدود ۷۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن هماتیتی داریم که فرآوری بسیار دشوار و پیچیده‌ای دارند و برای آن به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز است، اما دنیا نیازمند این محصول است و ما هم باید نیاز ارزی خود را تامین کنیم؛ بنابراین باید تلاش کنیم تولید سنگ‌آهن را افزایش دهیم و کاری کنیم که تولید معادن اقتصادی شود. در این روند ذخایر کم‌عیار، معادن کوچک و متوسط، ذخایر عمیق و هماتیتی همه باید با قیمت‌های جهانی اقتصادی شوند.

سعید صمدی ـ دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران

منبع: صمت
عناوین برگزیده