تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۵
بازدید: ۸۳۳
کد خبر: ۷۶۵۸۹

زمان بهره‌ برداری از قطعه سوم آزاد راه تهران – شمال

می متالز - رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی درباره قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال گفت: فعلا قصد ورود به قطعه سوم آزادراه را نداریم چراکه در شرایط اقتصادی کنونی امری زمان‌بر و هزینه‌ بر است.
زمان بهره‌ برداری از قطعه سوم آزاد راه تهران – شمال

به گزارش می متالز، پس از سال‌ها گمانه‌ زنی و ابهام، سرانجام بناست قطعه نخست آزادراه تهران-شمال در دهه فجر امسال به بهره‌ برداری برسد، قطعه‌ای مهم که از یک‌ سو مسیر اتصال تهران به شهرهای شمالی کشور را به شکل قابل توجهی کوتاه خواهد کرد و از سوی دیگر ترافیک کرج و مسیرهای غربی تهران را کاهش خواهد داد با این وجود اما این آزادراه تاریخی هنوز با افتتاح نهایی فاصله دارد و بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار این طرح برنامه‌ریزی خود برای تکمیل قطعات دوم و سوم این آزاد راه را اعلام کرده است.

افزایش قابل توجه تقاضای سفر میان تهران و شهرهای شمالی کشور باعث شد، طرح ساخت آزاد راه تهران - شمال که بنا بود مطالعات ابتدایی آن اواسط دهه ۵۰ کلید بخورد در نیمه دهه ۷۰ کلید خورد و ساخت یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های زیرساختی ایران از سوی دولت و بنیاد مستضعفان کلید خورد. هر چند قطعه چهارم این آزادراه در دولت گذشته به افتتاح رسید اما مسوولان طرح اعلام کردند که قطعه چهارم از نظر شرایط جغرافیایی و پیچیدگی‌های اجرایی، آسان‌ ترین قطعه بوده و ساخت ۳ قطعه باقی مانده نیاز به زمان و اعتبارات بیشتری خواهد داشت.

همزمان با آغاز دولت یازدهم، میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان توافق جدیدی صورت گرفت تا کار ساخت آزاد راه تهران - شمال با سرعت بیشتری دنبال شود. هر چند ابتدا این توافق امیدواری‌های زیادی به وجود آورد تا جایی که برخی از مسوولان وعده تکمیل نهایی ۳ قطعه باقی مانده تا سال ۱۴۰۰ می‌دادند اما با پیشروی قطعه نخست مشخص شد، زمانی طولانی‌تر برای تکمیل آزادراه نیاز خواهد بود. با گذشت حدود ۶ سال از نهایی شدن توافق جدید، قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال هنوز افتتاح نشده و پس از چند بار تعویق از سال ۹۶ تا امروز، سرانجام به نظر می‌رسد، مقدمات افتتاح آن در دهه فجر امسال فراهم شده است.

پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این باره گفته: در رابطه با آزادراه باید گفت که قطعه ۴ آن را بنیاد مستضعفان ساخته و این آزادراه چند سال است که زیر بار ترافیکی رفته و در حال بهره‌ برداری است. قطعه یک که حساس‌ترین، مهم‌ ترین و پرهزینه‌ ترین قطعه است به نتیجه رسیده و در دهه فجر با حضور رییس‌جمهور آن را افتتاح می‌کنیم و تا ۱۰ سال بهره‌ بردار بنیاد مستضعفان است و در عوارضی‌ها حضور داریم و اگر مشکلی به وجود آید ما باید آن را درست کنیم چراکه ما سرمایه‌ گذار در این قطعه هستیم. در این قطعه از آزادراه نه ما از دولت گله‌ای داریم و نه دولت از ما ناراحت است. قطعه دو را نیز طی توافقی زخمی کرده و ۳۰ درصد پیشرفت داشتیم. اگر بخواهیم همه قطعه دوم را بسازیم با میزان پیشرفت کنونی به عمر این دولت نمی‌رسد.

هر چند در صحبت‌های فتاح به پیشرفت ۳۰ درصدی قطعه دوم آزاد راه اشاره شده اما بر خلاف سال‌های گذشته مدیرعامل بنیاد می‌گوید، نمی‌توان توقع تکمیل این قطعه تا سال ۱۴۰۰ را داشت و از این رو دو طرف برنامه‌ریزی جدیدی در این زمینه نهایی کرده‌اند. فتاح در این زمینه گفته: پیشنهاد کردیم که نیمی از قطعه دوم را بسازیم؛ یعنی اینکه مسیر رفت آن را بسازیم و با استفاده از جاده قدیم تهران - چالوس به عنوان مسیر رفت و برگشت بتوانیم این قطعه نیز تا پایان دولت به بهره‌ برداری رسانده و زیر بار ترافیکی ببریم. این پیشنهاد را وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان برنامه و بودجه و شخص رییس‌ جمهور پذیرفته‌اند و مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم.

اگر هر چه زودتر این تصمیم اجرایی شود، می‌توانیم تا پیش از پایان دولت دوازدهم یعنی در اوایل بهار سال ۱۴۰۰ قطعه دوم آزادراه تهران - شمال را نیز افتتاح کنیم. البته اگر دولت در تصویب و اجرای این پیشنهاد تعلل کند، زمان کافی برای بهره‌ برداری از قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال تا تاریخ اعلام شده را نداریم و به این دولت نمی‌رسد. یعنی مسیر رفت از آزادراه باشد و مسیر برگشت از جاده چالوس باشد؛ بنابراین هر چه سریع‌ تر باید این برنامه را عملیاتی کرد. البته در قطعه دوم نیز تعهدات ما مشخص است و ۱۰۰ درصد آن را انجام می‌دهیم البته تعهدی دارد و ما نیز به تعهدات خود در این پروژه عمل خواهیم کرد. در کنار قطعه دوم، این آزاد راه قطعه سومی نیز دارد که هنوز کار اجرایی روی آن آغاز نشده و به نظر بنیاد نیز پیگیری جدی آن را به دوران پس از پایان یافتن تحریم موکول کرده است.

او درباره قطعه سوم آزادراه تهران - شمال گفته که نه دولت و نه بنیاد مستضعفان هنوز هیچ عملیات اجرایی در قطعه سوم انجام نداده‌اند یعنی این قطعه باقی می‌ماند و به این دولت هم نمی‌رسد. فعلا قصد ورود به قطعه سوم آزادراه را نداریم چراکه در شرایط اقتصادی کنونی امری زمان‌بر و هزینه‌ بر است.

فتاح همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تحریم‌ها نیز طرف‌های خارجی به ویژه چینی‌ها که در این آزادراه حضور داشتند نیز نمی‌توانند سرمایه‌ گذاری کنند، آیا این قطعه به حال خود رها شده و مردم باید سال‌ها منتظر تکمیل آزادراه تهران - شمال باشند؟ گفت: باید پیگیر این مساله باشیم که طرف‌های خارجی در این پروژه سرمایه‌ گذاری کنند و انشاءالله تحریم‌ها نیز برطرف خواهد شد و سرمایه‌ گذار چینی یا طرف خارجی به این پروژه وارد و آزاد راه تهران - شمال تکمیل می‌شود.

عناوین برگزیده